Steam har betasläppt möjligheten att spela in spelvideor

Robot
Steam har betasläppt möjligheten att spela in spelvideor

Och spelskapare kan lägga till specifika händelser som lyftas fram.

#Inspelning, #Steam, #Valve, #nyhetstips

Medlem

Äntligen något som kanske kan konkurrera med shadow play och vara tillgängligt för alla.
Hoppas den blir bra, och undra om en steam deck kommer klara det, eller om man behöver då vänta till steam deck 2.

Testpilot
Skrivet av Swayer:

Äntligen något som kanske kan konkurrera med shadow play och vara tillgängligt för alla.
Hoppas den blir bra, och undra om en steam deck kommer klara det, eller om man behöver då vänta till steam deck 2.

Precis som du säger Swayer, så kan detta vara en konkurrent till Shadowplay, eller mer än så då det kommer med antalet inbyggda verktyg som jag tror kan vara mycket uppskattat. Sedan är det Steam Deck-verifierat redan, i alla fall enligt Steam-sidan!

Det jag undrar dock är två saker;

• Ingår detta i Family Share-beta klienten också?

• Någon som kan hitta vilken codec som används för att spela in materialet?

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Precis som du säger Swayer, så kan detta vara en konkurrent till Shadowplay, eller mer än så då det kommer med antalet inbyggda verktyg som jag tror kan vara mycket uppskattat. Sedan är det Steam Deck-verifierat redan, i alla fall enligt Steam-sidan!

Oooh, härligt. Nog det ända jag saknat på steam deck är att kunna spela in ibland. Är ju helt perfekt. Det ända som håller mig låst i nvidia kort efter den här fungerar är väll att program som daz3d inte stödjer andra kort än nvidia

Medlem

Testade det lite snabbt fast i CS tog den som gör Recording background och den spara varje kill och deaths hela tiden, kvalitén tog man highest. Men tro Steam använder H.264 som encoding den äldre osäker, men känns så, det funkar till 21:9 ultrawide och de är ju nice Steam tänker även för oss wideboys.

signatur

Ultrawide: Break free from the ordinary. See the game as it's meant to be seen.

Medlem

Fasen vad najs!
Tänker att det säkert går att koppla till att den sparar filmsnuttar automatiskt när man tar achevements i spel och liknande, eller markerar dem i en tidslinje att titta på senare. Sjukt kul funktion!
Om man tex besegrar en boss i Elden Ring och får ett achievement så går det enkelt att kolla i efterhand.

Medlem

Tar den med voice från discord eller ingame i spel ?
edit: Såg nu att man kan välja ingame och från discord t,ex .. nice !

Medlem

Det kommer inte kunna konkurrera med Shadowplay.

För Steams version funkar bara för Steam. Shadowplay funkar oavsett vilken launcher du använder.

Det Steam borde göra är att göra det till en fristående app du kan ta ner (via Steam) och använda i alla applikationer, även de som inte körs via Steam.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

För Steams version funkar bara för Steam. Shadowplay funkar oavsett vilken launcher du använder.

Det Steam borde göra är att göra det till en fristående app du kan ta ner (via Steam) och använda i alla applikationer, även de som inte körs via Steam.

Shadowplay har blivit så jävla uselt. Jag använder Steelseries moments som funkar riktigt bra, ska testa detta också.

Medlem

Jag spelade in med fraps, sedan bytte jag till bandicam =/

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så länge overlayen fungerar så lär det fungera för non steam games, dock ej testat själv.

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Så länge overlayen fungerar så lär det fungera för non steam games, dock ej testat själv.

Fast Steam-overlayen funkar ju bara när du kör steamspel. Du kan ju inte trigga overlayen om du drar igång ett spel via EA, Ubisoft Connect eller ens om du drar igång ett GOG-spel (som inte ens kräver launcher).

Medlem

Låter skitnice!

1
Skriv svar