Diskutera – Spelet du sett allra mest fram emot?
Som barn?
Final Fantasy 6. Löste recensionen sjutton gånger ich beställde tillslut det svindyrt via import. Levde väl upp till sin hype!
Fable var jag också ajukt hype på. Köpte tom ett behagnat Xbox för att köra det. Spelade det sen aldrig (men väl många andra spel)
Sen brukar jag vara rätt lugn. Köper sällan saker dag ett. Men Wii konsollen förbeställde jag (superkul).
Närmare nutid så säger jag som många andra.. Cyberpunk 2077.
Spelade det på Stadia som var relativt stabilt ("bara ett 10-20 tal kraschar till desktop) men fyllt med alla mindre buggar som störde. Kul att mitt mot slutbossen plötsligt söuta kunna ladda om bössan. Om och om igen. Fick försöka ned granater och kassa hacker attacker....
Då:
TES 4 Oblivion: Kollade ALLT, hade bakgrundsbild på datorn på en skog ifrån spelet. Köpte gameguide. Lyckades få ett xbox360 jävligt tidigt till hutlöst pris. Men är nog fortfarande ett av mina favoritspel genom tiderna.
TES 5 Skyrim: Hur kunde man inte vara hypead inför detta...?
Någorlunda nutid:
Starfield: Superhype med en kollega på jobbet. Tyckte det till stor del levde upp till hypen, men har fortfarande inte spelat klart det.
Kommande hype.
The Wayward Realm: Gamla Bethesda-rävar som vill göra Daggerfall 2.0 med moderna system. För er som inte sett detta än, BÖRJA KOLLA! Hypea med mig!
Submission is for the weak
Silent Hill. Minns när jag först läste om det i Super PLAY och såg några bilder. Det kändes som att detta var nåt speciellt. När jag till slut fick spelet så kunde jag konstatera att det var det.
Shenmue och Spyro the Dragon var också två spel jag såg fram emot. Spyro såg så mysigt ut på bilderna där grafiken var färgstark och ren, och Shenmue verkade vara ett så fascinerande äventyr.
Som liten knatte, när man prenumererade på Club Nintendo, Super Play och drömde sig bort av längtan till spel som Donkey Kong 62, Majora's Mask osv.
Men spontant kommer skämskudden fram när jag säger Final Fantasy XIII. Efter att ha älskat (nästan) varje minut av FFX, följt av ljummen besvikelse i FFXII (med alla dess produktionsproblem under utvecklingstiden hade det en giltig ursäkt), såg jag oerhört mycket fram mot XIII. Bombastiska trailers med nextgen-grafik, allt verkade så episkt!
Tji fick jag.
Guild Wars (1)
Morrowind
Oblivion
Modern Warfare 2
Witcher 3
GTA V
Dark Souls (1)
Resident Evil 2 Remake
Elden Ring
Cyberpunk 2077
Nintendo Wii release
Var alla otroligt hype för egen del. Skulle inte säga att alla riktigt levde upp till hypen, men samtliga släpp var riktigt bra oavsett!
Det var runt jultider 2001, då la jag in GTA 3 på önskelistan men trodde min kära far skulle läsa om spelet och besluta sig för att det inte var lämpligt för mig som 12 åring. Glädjen när det fanns i ett av paketen var obeskrivbar! Samma år så hade också min far lyssnat på min tio år äldre kusin och köpt MGS2 till mig.. Hade på den tiden inte spelat ettan så var inte jätte hype på denna, MEN, i det introt hade kickat igång så var hypen 100% där!
Med tanke på hur kul och nyskapande GTA 3 var så var jag också väldigt hypad på Vice City och jäklar om inte det fortfarande är min favorit. Det är mina tre.
Utan tvekan Bully, eller Canis Canem Edit som det heter här i Europa. Läste alla artiklar jag kunde, och var mycket aktiv på ett forum dedikerat åt spelet. Minns de där dagarna med värme i hjärtat, Gud vad jag längtade!

"Vilken jävla smäll!"
-Dynamit-Harry, ökänd psykopat aktiv i Stockholmsområdet under 80-talet
Super Mario World & A Link To The Past.
Link to the past har en uppföljare som är mer eller mindre lika bra som heter link between worlds.
Ett Zelda spel som är likt ocarina of time eller Majora's mask fast grafik som är som deras demo från GC. Zelda spelen efter GC har bara blivit sämre och sämre. Sista bra Zelda 3D var Twilight Princess (och det är ändå inte så bra). Däremot 2D har det kommit Minish cap och link between worlds.
Annars: banjo kazooie,
viva pinata,
Warcraft 4
Heroes of might and magic 3 uppföljare
Settlers som är som 3:an
Simcity
Team park
Och säker många fler
World of Warcraft.
Hypen fick allt annat i livet att blekna.
Men besvikelsen kom som en kall dusch när det visa sig inte var i närheten av så mycket spel som Ever Quest var 😵
Age of Empires 2,så här i efterhand är det ju helt sjukt att det bara var 2år med en expansion till age of empires dessutom, emellan spelen. Det kändes verkligen som en evighet. Vi var några i klassen som älskade age of empires och vi triggade ju varandra.
Glömmer aldrig när PC-gamer körde sin förhandstitt. Och hur brorsan lyckades få tag på en alpha/beta(väldigt oklart vad det faktiskt var, den stämmer inte med de videos jag hittar av betan så därför jag tänker att det måste varit en tidigt beta eller den alpha)-version av age of empires 2
Ad hoc addendum
Kom ihåg nu att jag längtade extremt mycket inför Perfect Dark till N64. Jag gjorde en egen liten kalender där jag räknade ner de sista månaderna. Tack för påminnelsen FZ!
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Jag var inte speciellt Hypad inför Deus Ex: Human Revolution eller StarCraft 2, men efter att ha lirat läckt beta från bägge två (detta tillhör mitt mörka förflutna) så köpte jag dom direkt! Finns inget bättre sätt att sälja spel än riktigt bra betor/demos!
Annars är det Half-Life 2, blev så jävla ledsen när det läckte och blev försenat. Men det levde verkligen upp till hypen, helt sjukt vad fysiken i det spelet var nyskapande.
Nog delad förstaplats för min del. Älskade Oblivion som det första och bästa open world rpg jag spelat. Satt därmed som på nålar inför Skyrim. Annars är Diablo 2 mitt GOAT, så inför Diablo 3 var jag såklart också sjukt taggad. Något besviken av det som släpptes, men D3 blev bra efter expansionen, även om det blev ett helt annat spel än Diablo 2.
Link to the past har en uppföljare som är mer eller mindre lika bra som heter link between worlds.
Jag har hört talas om spelet. Är intressant. Men det verkar finnas på 3DS. Tycker även att Link's Awakening känns ganska likt. Tack för tipset.
Det är flera spel:
Zelda: Ocarina of Time, Majoras Mask, Wind Waker, m.fl.
Diablo 2: LoD
Metal Gear Solid 3, 4, 5
Ninja Gaiden 2
Demon's Souls
Elden Ring
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]