Avowed-fienderna level-skalar inte

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Saknade du silverpilar? Har liknande minnen där jag fick använda nåt uselt magiskt svärd dom gjorde lite skada så tog ett bra tag. Tills jag hittade ett silversvärd och silverpilar. Då dog de snabbt. Tyckte det va positivt dock, passade i loren. 😁

Hade silver/magiska pilar och förtrollad båge, men var typ level 30. Inte bara spöken, kommer ihåg ja slutade spela Shivering Isles för vanliga grummites aldrig dog. Hade typ maxat mina stats, men var svagare än någonsin

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Blizzard började med den där äckliga lila skiten för länge sedan.

Ibland är det lite skönt att vara färgblind, det ser blått ut för mig

signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

"Spelet kommer ha en del "jank", typ buggar och stökigheter. "Du måste acceptera lite jank för att göra något kul och kreativt", menar Patel."

Har svårt för spel som känns oklara och brukar vänta minst 1 år innan köp för min egen skull så det där låter ju inte så bra i mina öron. Sen gillar jag inte spel som är uppdelat i zoner. Sen har jag aldrig gillat designen/art stylen i det här spelet heller så nu lutar det faktiskt åt att jag passar på detta.

Medlem

Ser ut som ett 29€ spel.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

"Spelet kommer ha en del "jank", typ buggar och stökigheter. "Du måste acceptera lite jank för att göra något kul och kreativt", menar Patel."

Har svårt för spel som känns oklara och brukar vänta minst 1 år innan köp för min egen skull så det där låter ju inte så bra i mina öron. Sen gillar jag inte spel som är uppdelat i zoner. Sen har jag aldrig gillat designen/art stylen i det här spelet heller så nu lutar det faktiskt åt att jag passar på detta.

Vilket spel är bug fritt från start?

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Att kunderna ska vänta sig "jank" det vill säga buggar och trasiga features är extremt oprofessionellt.

Nej det som är professionellt är att vara öppen och ärlig om det. Moderna spel är så komplexa att väldigt få studios lyckas få allt att flyta perfekt från dag ett, särskilt om det är nya funktioner som man inte bara lyft ut och kopierat från andra spel.

Inte ens Blizzard har superpolerade spel vid release längre.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ser ut som ett 29€ spel.

Och Baldur's Gate 3 ser ut att höra hemma i rea-lådan med gamla spel som man kan hitta i de mest underliga butikerna, men det hindrar ju inte spelet från att vara bra.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Vilket spel är bug fritt från start?

Många av Nintendos egna lir brukar vara fria ifrån buggar men upplever också att många andra spel faktiskt också är ganska fria från buggar. Märkte tex inte något i It Takes Two eller Astro Bot för att nämna några. Men en del buggar kan man ju ta det är helt ok men när självaste Game ditectorn säger att spelet kommer att ha en del jank, buggar och stökigheter så tar jag det som en varning att det förmodligen har mer buggar en vad jag vill ha i alla fall.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej det som är professionellt är att vara öppen och ärlig om det. Moderna spel är så komplexa att väldigt få studios lyckas få allt att flyta perfekt från dag ett, särskilt om det är nya funktioner som man inte bara lyft ut och kopierat från andra spel.

Inte ens Blizzard har superpolerade spel vid release längre.

Applicera ditt resonemang på vilken annan produkt som helst så kanske du inser hur skevt det är.

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Applicera ditt resonemang på vilken annan produkt som helst så kanske du inser hur skevt det är.

Men det är likadant inom all mjukvaruutveckling! Man måste komma till skott och våga släppa när det är "good enough".

Jag jobbar i vården och journalsystemet uppdateras ständigt för att laga buggar och för att optimera funktioner. Är säkert lika i alla företag.

"Jank" syftar förresten inte primärt på buggar, utan snarare på att funktioner i gameplay känns klumpiga, opolerade. Att de inte känns så smidiga eller intuitiva som de kunde vara.

signatur

Memento Mori

Medlem

Alltså frågan som ställs är "Is a little jank kind of a good thing?" och det är väl något som folk brukar ta upp när dom pratar om framför allt Bethesdas spel. Att summera det som att Avowed kommer vara trasigt känns lite onödigt när det inte är det hon säger.

Medlem

Har precis tagit platinum på Forspoken. Jag tycker att det är ett spel som fått alldeles för mycket skit. Samma med Dragon Age Veilguard.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och Baldur's Gate 3 ser ut att höra hemma i rea-lådan med gamla spel som man kan hitta i de mest underliga butikerna, men det hindrar ju inte spelet från att vara bra.

Nä, det syns tidigt när man kollar på BG3 att det är ett välproducerat spel, med passionerade spelutvecklare bakom, som har en vision och vilja att skapa något extraordinärt. Skrapar man lite på ytan och kollar på gameplay videos märker man snabbt av att det finns ett djup som man knappt aldrig får se i moderna spel längre.

Jag har inte sett av något i Avowed som indikerar att det skulle vara något mer än ett mediokert AA-spel som låtsas vara en AAA-produkt. Men än värre, jag ser inte passionen, alls. Någonting känns bara fel, jag får intrycket att de själva inte tror på spelet.

Jag hoppas jag har fel och att det visar sig att Avowed är ett fantastiskt djupt rollspel som är mer än värt 70€. Men skulle inte förvåna mig om många kommer bli besvikna.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ser fram emot avowed men har blivit lite skeptisk till lila färg i spel, vet inte varför 😬

Världens snyggaste färg.

Medlem
Medlem

Levelscaleing är lurigt.
Av? Snarka sig igenom stora områden.
På? Varför ens levla upp?

Hade en mod när jag spelade Witcher 3.
Svaga fiender fick högre level, men inte till din level. Starka fiender sänktes, men inte hela vägen till din level. Var perfekt.

En del spel lyckas hålla balansen med level scale av också.
Tex Dark Souls. Ingen level scaleing. Men HUR levels fungerar gör att snark faktorn är låg. Fiender förblir farliga länge. Och samtidigt kan du klara spelet på nivå ett.
.
Spelar FF XVI just nu. Var lvl 40 och mötte en lvl50 boss. Dog på en träff. Så levels+items var typ ett måste. Kändes rätt trist

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men det är likadant inom all mjukvaruutveckling! Man måste komma till skott och våga släppa när det är "good enough".

Jag jobbar i vården och journalsystemet uppdateras ständigt för att laga buggar och för att optimera funktioner. Är säkert lika i alla företag.

"Jank" syftar förresten inte primärt på buggar, utan snarare på att funktioner i gameplay känns klumpiga, opolerade. Att de inte känns så smidiga eller intuitiva som de kunde vara.

Jag har jobbat med systemutveckling professionellt i 20 år.
För interna system kan man tillåta att vissa saker inte är klara vid release - detta tänkande kan man inte applicera på en produkt som släpps till många kunder.

> funktioner i gameplay känns klumpiga, opolerade
Det står dig fritt att vara nöjd med skit, men avstå gärna från att normalisera det.

Medlem

Att de har accepterat och är öppna med att det kan finnas en del "jank" ser jag som något positivt. Det är sant att kreativitet och frihet oundvikligen leder till "jank". Det är omänskligt mycket parametrar att ta hänsyn till och optimera ifall sann kreativitet och frihet ska vara möjligt. Det finns exempelvis mängder av "jank" i BG3 trots att det var/är grymt välpolerat överlag.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar