Spellforce 3: Reforced
Release datum: 2017
Genre: RTS/RPG
Utvecklare: Grimlore Games (utgivet av THQ Nordic)
Plattformar: PC/XBOX/PSN
Min relation till SpellForce-serien har varit något av en berg-och-dalbana. Första spelet imponerade med fin grafik och rolig kombination av både rollspel och strategi. Uppföljaren kändes inte alls lika bra och var ganska enformigt och utdraget. När SpellForce 3 släpptes så provade jag det ett par gånger, men blev inte övertygad och avinstallerade spelet snabbt. Sen bestämde jag mig för att ge det en ordentlig chans och jag säger bara tack gode gud för det beslutet. Berättelsen utspelar sig före SpellForce: The Order of Dawn (det första spelet i serien), så du behöver inte ha spelat något tidigare för att hänga med.
Det första som slog mig när jag började spela är hur otroligt vackert spelet är. Miljöerna är bland det vackraste jag har sett i ett spel. Världen känns enorm och levande, och den detaljrika grafiken lyfter både atmosfären och känslan av att verkligen vara där.
SpellForce 3 blandar rollspel och strategi på ett enkelt men underhållande sätt. Du har alltid ett gäng hjältar som du kan styra, levla upp och ge nytt gear, samtidigt som du bygger baser, samlar resurser och styr stora arméer som i de klassiska RTS spelen (som tex Warcraft 3). Skillnaden här är att du inte kan bygga vart som helst.
Du bygger utifrån var resurserna finns. Ska du till exempel bygga ett sågverk (Woodcutter) måste du placera den där det faktiskt finns träd att hugga. Vanliga byggnader som till exempel Barracks, kan du bygga var som helst så länge det är inom ditt eget område. Du har liksom en zon runt din bas där du fritt kan placera dessa byggnader.
För att expandera sin zon så behöver man fånga såkallade "Outposts" utanför sin egen bas. Outposten vaktas ofta av neutrala fiender. När du tar en outpost kan du uppgradera den för bättre försvar och sedan bygga resursbyggnader baserat på vad som finns i området.

Storyn känns lite svag i början men den växer snabbt och blir till slut riktigt gripande. Tillsammans med båda expansioner (Soul Harvest och Fallen God) så finns det väldigt mycket speltid att hämta. Rättare sagt över 70 timmar. Utöver de stora kampanjerna så finns det också skirmish-läge där du kan spela mot datorn eller online.
Storslagna strider, roliga dialoger (allt röstskådespelat) och en fängslande story gör att detta spel får ett toppbetyg från mig. Nämnde jag hur vackra miljöerna är? Från att ha varit tveksam i början till att nu ha spelat om det flera gånger. Finns det något jag överhuvudtaget tycker är negativt med spelet? Ja, faktiskt. Soundtracket. Det känns mer som standard bakgrundsmusik än ett episkt soundtrack. Med tanke på hur grymt spelet är så hade ett bra soundtrack kunnat höja upplevelsen till skyarna.
Sammanfattningsvis är SpellForce 3 ett spel som verkligen växer med tiden och erbjuder en fantastisk upplevelse för både RTS- och RPG-fans. Jag hoppas verkligen på en uppföljare. Spelet finns nu att köpa på Steam med 75 % rabatt.
Ifall någon undrar så räknade jag ut speltiden med hjälp av https://howlongtobeat.com.
70 timmar innefattar alltså Main Story för Spellforce 3: Reforced plus de båda expansionerna. Räknar man med "Main + Sides" så är vi uppe i 110 timmar.
Haft spelet i åtanke i flera år men aldrig slagit till. Såg nu att hela bundeln låg på 15 euro så slog till direkt! Tack för tipset
Hoppas du får många roliga timmar med det!
Tack för recensionen. Har sneglat på detta under många år, så blir att slå till nu med rean!
Är helt klart värt priset nu!
Tack för en bra recension! Har också kikat på det ett tag, varit väldigt lockande. Problemet är bara att jag behövt erkänna för mig själv att jag egentligen inte är så bra på RTS spel. Såvida RTS spelet inte råkar vara Dawn of War 2!
Det behöver du inte vara. Jag är rätt kass själv (därför jag aldrig spelar online). Första gången körde jag på Easy och det funka utmärkt
Minns spellforce 1 med värme. Fick det av en kompis som fick med det när han köpte grafikkort eller nåt sånt. Älskade kombinationen rpg och rts! Spelade trean för några år sen men kom aldrig igenom hela, kanske borde plocka upp det igen nån dag!
Det tycker jag
Kul att se en recension från dig Kyrre!
Håller med om i princip allt, skulle dock sätta ett minus på AI-motståndet, tyckte att det var rejält ojämt med hur den betedde sig, men blev lite bättre med expansionerna om jag minns rätt. Körde alla spelen förra året och gillade det skarpt. Instämmer helt med betyget
Kul att se en recension från dig Kyrre!
Håller med om i princip allt, skulle dock sätta ett minus på AI-motståndet, tyckte att det var rejält ojämt med hur den betedde sig, men blev lite bättre med expansionerna om jag minns rätt. Körde alla spelen förra året och gillade det skarpt. Instämmer helt med betyget
Tack för att du tog dig tid att läsa och skriva, riktigt kul att höra! det blev bättre med expansionerna som du säger och även kommit en del patchar under tidens gång. Tror även att det finns moddar som åtgärdar just AI-motståndet.
Körde faktiskt klart grundspelet för bara någon vecka sen efter att ha haft det i backloggen några år. Precis som dig så körde jag någon timme i början och slutade sen. Jag har inte kört expansionerna än men de kanske rekommenderas?
Vilken tur att du heller inte gav upp den här gången det tycker jag! Så länge du vill ha mer av samma. Rekommenderar Soul Harvest men båda är bra