Vad tycker ni om Steams betygssystem?

Medlem
Vad tycker ni om Steams betygssystem?

Det finns en anledning till att i princip alla recensioner eller betygssystem har ett siffersystem. Istället får vi Steams system med diffusa betyg med text som "Mycket positiva" som sträcker sig inom okänt intervall och antal recensioner. Betygssättningen för kunderna är också binärt med antingen positivt eller negativt. Snacka om ett betygssystem från stenåldern!

Istället kunde de ha avancerade betygssystem där du till exempel kan sätta betyg för: Teknik, gameplay osv. med siffersystem. Eller i alla fall bara ett vanligt siffersystem. Man ser ju ofta recensenter på Steam göra egna versioner där de kryssar i olika delar i sin kommentar istället. Här ser man ju hur Steams dominanta ställning gör dem lata och i en konkurrerande marknad hade ett sånt utdaterat system aldrig överlevt.

Typ så här

Citat:

--{ Graphics }---
🔲 Awful
🔲 Bad
🔲 Will do
✅ Decent (Nothing special)
🔲 Stunning
🔲 Visual Masterpiece

Unreal Engine 5 visuals for the campaign look strong, while Warfare feels functional but falls short of next-gen standards.

---{ Gameplay }---
🔲 Bad
🔲 Okay
🔲 Nothing special
✅ Good
🔲 Very good
🔲 Try not to get addicted

Warfare delivers intense, Battlefield-style fights with solid gunfeel and balanced weapons. Operations (extraction mode) adds tense PvPvE variety. The campaign captures the feel of Black Hawk Down, but is best enjoyed coop.

---{ Audio }---
🔲 Bad
🔲 Not too bad
🔲 Decent
✅ Good
🔲 Beautiful
🔲 Masterpiece

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Av alla olika betygsystem jag har sett tycker jag Steam är bäst. Det ger en bra bild på hur många gillar och ogillar spelen.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Av alla olika betygsystem jag har sett tycker jag Steam är bäst. Det ger en bra bild på hur många gillar och ogillar spelen.

Så du tycker betygssystem som här på FZ, metacritic och i princip alla andra som använder siffror är sämre? På vilket sätt?

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣠⢴⣮⣽⣿⣿⣿⣿⣿⣯⣭⣭⣿⣢⢄⡀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣴⣿⣾⣿⣿⣿⣿⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣿⢆⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠛⠋⠙⣉⠛⣛⣿⣿⣿⠟⠛⢧⢷⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡼⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠯⠄⠀⠀⠀⠀⣦⣤⣽⣿⣟⣗⣄⠈⢣⡗⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢠⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡴⠚⠉⠀⢀⣤⣬⣬⣿⣿⣿⠹⣿⡇⠀⣿⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢸⢸⣿⣿⣿⣿⣿⠋⠀⠀⢠⠴⠟⣛⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣾⣰⡀⢹⡢
⠀⠀⠀⠀⠀⣸⢾⠟⠻⣿⣿⠇⠀⠀⠀⠐⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡟⢻⢻⣿⣿⣶⡇
⠀⠀⠀⠀⢀⣾⣏⣐⡄⠀⣯⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⢿⣿⣿⣿⣿⠄⠘⣿⣿⣿⣷⡅
⠀⠀⠀⠀⢸⣤⣿⣿⠀⠀⣿⣷⡀⠀⠀⠀⣠⣶⣿⣿⣿⣿⠇⣄⣀⠸⡾⣷⡄⡇
⠀⠀⠀⠀⠈⠣⣃⡈⢉⣸⣿⡻⣿⣮⣴⣾⡏⢀⣽⣿⣿⣿⣶⣶⣶⣴⣇⣿⠀⣱
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡏⡏⠁⣿⢿⣆⣿⣿⣿⣿⣧⣿⣿⣿⣛⣿⣿⣿⣿⡦⣾⡟⢠⣃
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣧⡇⢠⡏⢂⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡷⣬⣭⣙⡛⢳⣼⣿⣿⣎
⠀⠀⠀⠀⠀⢠⢿⠀⠘⣿⣧⣵⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣾⣿⣿⣥⣿⣿⢿⡿
⠀⠀⠀⠀⠀⢸⡟⠀⠀⠙⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⣸⣿⢻⡿⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⣯⡇⠀⠀⠀⠀⠈⠙⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⢸⠁⠀
⠀⠀⠀⢀⣴⠟⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⣜⡆⠀
⣒⠶⡛⠛⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⣠⡟⠀⠀

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

När jag var ung, för många årtionden sedan, använde sig många tidningar av det du beskriver - grafik, ljud, kontroll, spelbarhet o.s.v. betygsattes individuellt. Jag kan sakna det emellanåt då vi som spelare värdesätter diverse aspekter av ett spel olika

Medlem

Riktigt bra. Tycker fler borde återgå till en kategorisk betygsskala där man värderar grafik, spelbarhet, ljud etc igen. Tycker man får en bättre helhetsbild av spelet för oss som inte orkar läsa igenom varje recension.

signatur

SpaceX-fantast och Tesla-nörd. Ni hittar mig i SpaceX-tråden.

Medlem

Jag är "mycket positiv"!

signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag är "overwhelmingly positive".

1
Skriv svar