Vilket spel har berört dig mest?
Jag spelade precis ut A Plague Tale serien igår, och känner fortfarande en tomhet när jag tänker på slutet samt resan dit. Så de spelen har definitivt berört mig.
Om jag tänker längre tillbaka så är rdr, rdr2 samt The last of us också spel som berört. Annars söker jag mig nog till böckernas värld för den typen av känslor.
Witcher 3 bloody baron questen kändes av efteråt, är svag för hela "det är människor som är de riktiga monstrena"-grejen med Witcher-serien.
Det främsta spelet som berört mig mest dock är nog SOMA, med sin lite mer filosofiska approach. Läste lite om spelet innan, men blev tagen på sängen av riktningen dom tog, och slutet var pricken över i:et.
Får nog säga Death Stranding som överlägsen etta. Blev känslomässigt påkopplad på ett sätt som jag sällan blivit av spel i vuxenålder. Utsatthet, hopplöshet och alla sorgliga små historier. Kändes väldigt mycket som en mans vision på ett sätt som stora titlar nästan aldrig gör nu för tiden. Kändes verkligen unikt på ett sätt som det aldrig blir med för många ”kockar”.
Längtar efter uppföljaren på pc.
5/5
Roligt att många nämner To the moon också. Tänkte spela det för några år sen med det blev aldrig av. Får bli på switch nu då.
Brothers: A Tale of Two Sons berörde mot slutet. De lyckades skapa känslor blott genom hur kontrollen fungerade. Ni som vet ni vet.
Shenmue II var också en emotionell resa. Var tagen av det första Shenmue också. The Last of Us berörde. Jag minns också att jag fick starka känslor under delar av BioShock Infinite.
Följande spel/spelserier ligger varmt om hjärtat:
Broken Sword, Fallout, The Elder Scrolls, Cyberpunk, Walking Dead, Terminator Resistance, The Witcher, Red Dead Redemption, Fahrenheit, Max Payne, Metroid, Kid Icarus, Zelda 1-3, Death Stranding, KOTOR, Tomb Raider, NHL 94, FM...
Bloodborne, Cyberpunk 2077.
Båda spelen har haft med min bortgångne far att göra, Bloodborne var en form av terapi för det representerade allt jag kände och mådde. Cyberpunk för att meddelanden karaktärerna lämnade efter sig i sluten drog i banden för att far hade meddelanden från gamla vänner (numera bortgångna) på facebook och enstaka röstmeddelanden på sin mobil.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Utan att gräva så pass djupt i minnesbanken så säger jag nog Metal Gear Solid 3. Blir alltid berörd av slutet som följs upp med låten Way to Fall till eftertexterna.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
BG3 tror jag. Skådespeleriet däri har inget annat spel kunnat nå upp till.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.