Hollow Knight: Silksong-tråden

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Enkelt sätt att göra spelet mindre frustrerande då en an de största anledningen jag har lagt ner är p.g.a de långa run backs till bossar och svåra segment är att bara göra nån sorts checkpoint system som i Elden Ring så man kan välja att respawna utanför boss rummet och ett sätt att teleportera sig till närmaste Stag station om man nu vill byta charms och tools.

Ändå helt ok med bänkar tycker jag, men jag är också på ett ställe där man skall pogo-hoppa i 10 minuter innan utmaningsrummet kommer där jag dör som in i helsike. Har varit så nääääääära flera gånger. Dessutom: i början var map-killen med mig men den rackaren vill inte hjälpa mig längre. Misstänker att jag progressat vidare för mycket en sväng mellan varven.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Moderator
Skrivet av Earthscum:

Enkelt sätt att göra spelet mindre frustrerande då en an de största anledningen jag har lagt ner är p.g.a de långa run backs till bossar och svåra segment är att bara göra nån sorts checkpoint system som i Elden Ring så man kan välja att respawna utanför boss rummet och ett sätt att teleportera sig till närmaste Stag station om man nu vill byta charms och tools.

Även om jag håller med om att runbacks till bossar inte är så roliga, så är allt ändå smak i slutändan. Du tycker inte det är kul, andra har inget problem med det. Team Cherry gör inte spel för massan, utan växte upp med svåra NES/SNES-spel och är inspirerade av dem. Vad som är bra och dåligt är högst subjektivt.

Random encounters i diverse turordningsbaserade rollspel är något många avskyr, även jag så ibland, men de fyller ändå ett syfte med att fara finns överallt och du kan bli anfallen när som helst.

Dungeons i den här typen av spel kan vara jobbiga/roliga, då jag måste se till att jag har tillräckligt med förnödenheter för att klara utmaningen. Om random encounters inte finns, så försvinner en stor del av spänningen och rädslan av att behöva börja om, som inte finns om man själv kan välja när en strid ska börja. Då bestämmer du själv när du är redo, istället för att försöka anpassa dig så bäst du kan till situationen.

Min poäng är väl att resan till bossen ofta är en del av bossfighten på så sätt. Du måste klättra upp för berget först för att få en chans. Huruvida det är dålig speldesign eller inte är upp till var och en.

signatur

Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare
Skrivet av theBoosing:

Ändå helt ok med bänkar tycker jag, men jag är också på ett ställe där man skall pogo-hoppa i 10 minuter innan utmaningsrummet kommer där jag dör som in i helsike. Har varit så nääääääära flera gånger. Dessutom: i början var map-killen med mig men den rackaren vill inte hjälpa mig längre. Misstänker att jag progressat vidare för mycket en sväng mellan varven.

Jupp, det stället behöver en bänk!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Detta kan jag tycka är smått larvigt dock. Vad förväntar man sig egentligen? Självklart kommer spelet vara utmanande då första var det. Det känns lite som om man skulle ge FromSoftwares spel ett stort minus för att det är utmanande, när man mycket väl vet att deras spel är just det, utmanande.

Jag kan förstå att man skulle göra det om spelet är helt omöjligt/overtuned utan dess like.

Men är Silksong FÖR svårt? Absolut inte skulle jag säga. Är det utmanande(ibland t o m, riktigt utmanande) på sina ställen? Självklart.

Har man skapliga reflexer, tålamod och utnyttjar spelets resurser behöver man inte vara någon gamer-gud för att progressa i Silksong.

Jag tror många stressar upp sig på bossar/utmaningar och det är därför det går åt skogen ofta. För att jämföra med Froms spel igen där många panikrullar och dör på grund av det, istället för att chilla och rulla vid rätt tillfälle istället(ibland lättare sagt än gjort, men ja ).

Personligen håller jag med dig svårighetsgraden borde inte avgöra betygen. Men den breda massan håller inte med. Elden Ring har ju 83 i betyg istället för 90+ av den breda massan av just den anledningen. Förutom att det varit för svårt generellt så var också spelet lite svårare än föregångarna om man körde solo utan att hämta en vän eller summon.

Så oavsett vad vi tycker så kommer många i breda massan vara frustrerade att vi nu får två maskers skada istället för en. Även om man har 5 masker i starten och man dör på tredje skadan.

Det är lite samma fenomen när Mega man blev Mega Man X, då hoppade några av serien. När det sen blev MMX på steroider - MM Zero serien och gunvolt så hoppade ännu fler av... Även om gameplayet är förfinat så blir det mer avancerat och svårt än vad många uppskattar.

Medlem

Jag hade "svårt för" Hollow Knight, och jag har inte ens klarat ut det till och med. Minns att jag fastnade på någon boss och insåg väl till slut att jag inte orkade försöka mer...

Silksong tycker jag, inledningsvis, är roligare än HK. Däremot har jag inte upplevt att det är svårare ännu - vilket nog mest handlar om att jag bara är 6-7 timmar in...

Vill verkligen spela klart spelet, men det återstår att se om jag har enough skill-level helt enkelt

signatur

🔥 Xbox Series X 🎮 | Xbox Series S 🎮 | AMD Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 XTX 🔥

🏎️ Fanatec CSL DD 8nm | CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 | CSL Elite Steering Wheel WRC | CSL Elite Pedals V2 | ClubSport Shifter SQ V 1.5 | ClubSport Handbrake V1 ⚡

Moderator
Skrivet av Frezy_man:

Personligen håller jag med dig svårighetsgraden borde inte avgöra betygen. Men den breda massan håller inte med. Elden Ring har ju 83 i betyg istället för 90+ av den breda massan av just den anledningen. Förutom att det varit för svårt generellt så var också spelet lite svårare än föregångarna om man körde solo utan att hämta en vän eller summon.

Så oavsett vad vi tycker så kommer många i breda massan vara frustrerade att vi nu får två maskers skada istället för en. Även om man har 5 masker i starten och man dör på tredje skadan.

Det är lite samma fenomen när Mega man blev Mega Man X, då hoppade några av serien. När det sen blev MMX på steroider - MM Zero serien och gunvolt så hoppade ännu fler av... Även om gameplayet är förfinat så blir det mer avancerat och svårt än vad många uppskattar.

Hela spelet bör ju väga in i ett betyg, svårighetsgrad inkluderad. Spelar jag ett rollspel och spelet är så enkelt att man inte behöver använda alla avancerade stridsmekaniker så skulle spelet få ett minus för det, på samma sätt som om jag anser att ett spel är på tok för svårt - vad det nu skulle innebära.

signatur

Twitch

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Försökte lite mer och kom till Last Judge bossen och där måste man pogo hoppa och undvika i minst 3-5min innan man kan testa bossen igen. Har inga problem med svårighets graden egentligen även om jag tycker 2 damage är lite överanvänt men det är dessa förbannade run backs som tar död på allt kul för mig så jag har lagt ner.

signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Även om jag håller med om att runbacks till bossar inte är så roliga, så är allt ändå smak i slutändan. Du tycker inte det är kul, andra har inget problem med det. Team Cherry gör inte spel för massan, utan växte upp med svåra NES/SNES-spel och är inspirerade av dem. Vad som är bra och dåligt är högst subjektivt.

Random encounters i diverse turordningsbaserade rollspel är något många avskyr, även jag så ibland, men de fyller ändå ett syfte med att fara finns överallt och du kan bli anfallen när som helst.

Dungeons i den här typen av spel kan vara jobbiga/roliga, då jag måste se till att jag har tillräckligt med förnödenheter för att klara utmaningen. Om random encounters inte finns, så försvinner en stor del av spänningen och rädslan av att behöva börja om, som inte finns om man själv kan välja när en strid ska börja. Då bestämmer du själv när du är redo, istället för att försöka anpassa dig så bäst du kan till situationen.

Min poäng är väl att resan till bossen ofta är en del av bossfighten på så sätt. Du måste klättra upp för berget först för att få en chans. Huruvida det är dålig speldesign eller inte är upp till var och en.

Lite "git gud" känsla får man av detta men men Alla senaste souls spel förstår att runbacks inte är kul. Lies of P är ett bra exempel. Jag advocera inte att göra spelet enklare bara mindre frustrerande. Ett checkpoint system för bossar skulle vara ett bra system tycker jag. ¯\_(ツ)_/¯

signatur

Den som vet vet.

Moderator
Skrivet av Earthscum:

Lite "git gud" känsla får man av detta men men Alla senaste souls spel förstår att runbacks inte är kul. Lies of P är ett bra exempel. Jag advocera inte att göra spelet enklare bara mindre frustrerande. Ett checkpoint system för bossar skulle vara ett bra system tycker jag. ¯\_(ツ)_/¯

Som jag sa, jag håller med dig. Det är sällan jag tycker runbacks är skoj, men jag förstår varför de är där - håller dock inte med om att de alltid är ett bra tillägg.

Även om "git gud" låter drygt så stämmer det ju på gott och ont. Antingen får man anpassa sig eller spela något annat. Alla spel är inte för alla och behöver inte vara det heller.

signatur

Twitch

Medlem

Som jag sa, jag håller med dig. Det är sällan jag tycker runbacks är skoj, men jag förstår varför de är där - håller dock inte med om att de alltid är ett bra tillägg.

Även om "git gud" låter drygt så stämmer det ju på gott och ont. Antingen får man anpassa sig eller spela något annat. Alla spel är inte för alla och behöver inte vara det heller.

Sant. Jag är nog för dålig för SILKSONG. Tog mig 4 försök att klara Hollow Knight och detta är väldigt mycket svårare. Man får bara erkänna att man inte är bra nog och helt enkelt säga att spelet inte är för en. Hoppas ni andra har kul och kan klå alla utmaningar.

signatur

Den som vet vet.

Moderator
Skrivet av Earthscum:

Sant. Jag är nog för dålig för SILKSONG. Tog mig 4 försök att klara Hollow Knight och detta är väldigt mycket svårare. Man får bara erkänna att man inte är bra nog och helt enkelt säga att spelet inte är för en. Hoppas ni andra har kul och kan klå alla utmaningar.

Lite så. Skadar inte att prova, men har man inte kul är det bättre att spela något annat.

Jag kan fastna på bossar ibland men tycker samtidigt det är kul att lära mig alla mönster och sätta bossjävlarna på sin plats.

signatur

Twitch

Medlem

Lite så. Skadar inte att prova, men har man inte kul är det bättre att spela något annat.

Jag kan fastna på bossar ibland men tycker samtidigt det är kul att lära mig alla mönster och sätta bossjävlarna på sin plats.

Vem är det som sätter vem på plats egentligen?
Du klår bossen en gång med bossen har klått dig X antal gånger innan. 😉

Moderator
Skrivet av stephan900:

Vem är det som sätter vem på plats egentligen?
Du klår bossen en gång med bossen har klått dig X antal gånger innan. 😉

signatur

Twitch

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Jag tror nog inte du är för dålig för Silksong, som dom flesta som har någon erfarenhet av plattformsspel.

Det är snarare att du inte har tålamodet/viljan/orken/motivationen att spela det helt enkelt, och tycker man det inte är kul så är det klart att motivationen tryter fort.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare
Skrivet av Fezk:

Jag tror nog inte du är för dålig för Silksong, som dom flesta som har någon erfarenhet av plattformsspel.

Det är snarare att du inte har tålamodet/viljan/orken/motivationen att spela det helt enkelt, och tycker man det inte är kul så är det klart att motivationen tryter fort.

Väntar med spänning på att nån 90+ åring lägger ut en video där hen klarat Silksong

Medlem

Hela spelet bör ju väga in i ett betyg, svårighetsgrad inkluderad. Spelar jag ett rollspel och spelet är så enkelt att man inte behöver använda alla avancerade stridsmekaniker så skulle spelet få ett minus för det, på samma sätt som om jag anser att ett spel är på tok för svårt - vad det nu skulle innebära.

Jag tycker det är väldigt välkommet att man kan spela ett rollspel i "story mode" där strider är så lätta att man inte behöver bry sig om stridsmekaniker om man nu bara är intresserad av storyn

Moderator
Skrivet av Majinbuu:

Jag tycker det är väldigt välkommet att man kan spela ett rollspel i "story mode" där strider är så lätta att man inte behöver bry sig om stridsmekaniker om man nu bara är intresserad av storyn

Skillnad på att kunna och att det bara är så såklart. Betyg och tyckande är ju alltid upp till individen.

signatur

Twitch

Releasehästryttare

Om ni skulle sätta ett svårighets betyg på Sista domaren av 10 vad skulle ni ge hen?

Medlem

Är fan lite skraj att progressa för mycket på huvudquestet, även fast jag tror det är väldigt mycket kvar. Vill inte låsa ut några NPCs / quests för tidigt heller, om det nu är möjligt.

Det är såklart typiskt Metroidvania att man behöver vissa skills för att nå vissa områden/ställen, men man kan ju även bara missat något. ;/ Men jag tycker mig ha utforskat ganska noga ändå, men inte fan lyckas jag komma dit jag vill i vissa områden. Så, antingen ny skill som behövs eller så har jag helt enkelt missat något.

Dörrar finns det också som jag inte vet hur man öppnar ännu.

Hemligheter och åter hemligheter finns det gott om iallafall.

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Om ni skulle sätta ett svårighets betyg på Sista domaren av 10 vad skulle ni ge hen?

Om absolute radiance och pure vessel är 10/10 så är domaren cirka 3-4 av 10
Edit: kanske 5

Skrivet av Fezk:

Är fan lite skraj att progressa för mycket på huvudquestet, även fast jag tror det är väldigt mycket kvar. Vill inte låsa ut några NPCs / quests för tidigt heller, om det nu är möjligt.

Det är såklart typiskt Metroidvania att man behöver vissa skills för att nå vissa områden/ställen, men man kan ju även bara missat något. ;/ Men jag tycker mig ha utforskat ganska noga ändå, men inte fan lyckas jag komma dit jag vill i vissa områden. Så, antingen ny skill som behövs eller så har jag helt enkelt missat något.

Dörrar finns det också som jag inte vet hur man öppnar ännu.

Hemligheter och åter hemligheter finns det gott om iallafall.

Du behöver inte vara skraj på något sätt.
När du klarar spelet så är allt öppet för att plocka upp för att 100%. Du missar inget.

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Du behöver inte vara skraj på något sätt.
När du klarar spelet så är allt öppet för att plocka upp för att 100%. Du missar inget.

Jag påbörjade läsa, kom till "du behöver inte vara rädd" men slutade där, vill inte bli spoilad med något, eller få svar. ;P

Tänkte mest högt, skulle jag vilja få svar på något skriver jag det klart och tydligt!

Edit:
Var säkert menat med välvilja, men är jäkligt pipplig när det kommer till spoilers, av alla dess slag. Nu vet jag inte om det du skrev var megaspoiler, men tar ingen risk.

Uber, du får gärna spoilertagga våra kommentarer så slipper jag dansa runt dom.

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av Frezy_man:

Om absolute radiance och pure vessel är 10/10 så är domaren cirka 3-4 av 10
Edit: kanske 5

Varit på hen i över 3 timmar nu, börjar bli tjatigt.

Medlem
Skrivet av Devan:

Varit på hen i över 3 timmar nu, börjar bli tjatigt.

Skönt o höra att man är inte ensam att sitta timtal med bossar

Medlem

Har klarat ut spelet idag. Det är trevligt, musiken är bra och ibörjan är det lagom svårt och utmanande. Sen runt 35% så börjar det bli lite irriternade och inte ett dugg kul att spela. Så jag installerade en trainer för spelet som gav mig mycket mer liv och jag tog mycket mindre skada. Samt att jag slipper springa tillbaka varje gång jag dör. Då blev spelet mycket roligare. Jag skulle ge spelet en stark 2a av 5.

Att jag ändrade inställningarna lite är knappast fusk.

Du kanske ska stänga av datorn lite och gå ut i solen lite. Du tar lite väl illa upp över att jag sänkte svårighets graden något i ett spel för att det passade mig.

Det är inte direkt ett skryt att man har klarat ett singelplayer spel. Det är en öppen tråd om Silkmaster och folk skriver om sin uppfattning av spelet. Jag kan ju omöjligt sätta ett betyg på ett spel jag inte klarat av.
Jag har tittat lite vidare i tråden och du har skrivit rätt mycket. Så du är lite av ett neurotiskt fanboy som inte riktigt klarar av att någon tycker annorlunda om ett spel än dig. Kul attityd. Seriöst så släpp lite på spelandet och gå ut och kanske gör något annat en stund.

Väldigt komiskt att du försöker skryta om att du "klarat" spelet med fusk och sätter ett "betyg". Sen börjar du grina vid minsta kritik och går över till personangrepp direkt.
Det är okej att du suger på "Silkmaster" som du kallar det, det gör inget.
Byt namn till Cheaterbjörnen och tagga ner lite.

Medlem

• Downed/stunned bosses should not do contact damage at all.

THIS!!!!!!!!

Medlem

Vill älska Silksong eftersom det är så estetiskt tilltalande och har så tight känsla. Bra spel men det är nog för svårt helt enkelt. Får sitta och surnöta på allt typ.

Är frustrerad typ 80% av tiden och jag är bara ett par timmar in. Skulle älska att få skruva ner utmaningen bara lite.

Skrivet av xorpen:

Väldigt komiskt att du försöker skryta om att du "klarat" spelet med fusk och sätter ett "betyg". Sen börjar du grina vid minsta kritik och går över till personangrepp direkt.
Det är okej att du suger på "Silkmaster" som du kallar det, det gör inget.
Byt namn till Cheaterbjörnen och tagga ner lite.

Jag ser verkligen inte hur det här skulle kunna vara skryt att man klarar av ett 2D singelplayer spel. Det är ju inte direkt något med spelet som är speciellt banbrytande. Någonstans. Det är bra gameplay, det är bra musik. Men det finns ju 100 likadana spel som tidigare. Det som kommer närmast i tanken är Blasphemous. Spelade det för bara några veckor sen. Skulle säga att det var ungefär samma svårighetsgrad. Vad jag gjorde var att jag ändrade spelet lite så det var mer som hollow master. Ser inga problem alls med det. Skulle inte ens säga att det är speciellt fuskigt. Gör det i många spel för att passa mig bättre.

Har du spelat spelet God of war ragnarok så känner du till ironwoods, det är en del av spelet som är totalt meningslös filler och tillför inte med något till spelet. Så jag hoppar gärna över det. Inte för att jag inte skulle klara det. Men vem slösar livet på fillers?

Personangrepp har jag inte sett något av men jag ser ju på aktiviteten att både du och "bildkillen" har blivit väldigt ledsna över att jag har haft kul i ett spel. Tips till er har jag gett att inte bli så känsliga att andra har roligt med ett spel och tex gå ut och prata med en tjej eller kanske klippa gräset. Det är seriöst något jag tror skulle kunna hjälpa sådanasom dig och bildkillen. Det kommer bli väldigt tungt för er annars. Låta andra hjälpa er att må bättre.

Jag har snart 100% spelet och jag känner att betyget 2 av 5 känns rättvist. Jag hade gärna sett lite mer options för att anpassa spelaren och kanske också lite fler svårighetsgrader. Cheers.

Medlem

Vad spelar ni med för handkontroll, eller kör ni KB/M?

Jag kör med 360kontroll och blir bra trött i händerna efter visst nötande och efter vissa moves...

Moderator
Skrivet av Majinbuu:

Vad spelar ni med för handkontroll, eller kör ni KB/M?

Jag kör med 360kontroll och blir bra trött i händerna efter visst nötande och efter vissa moves...

DualSense! Styr gubben med analog stick också. Alltid föredragt det över D-pad i Hollow Knight.

signatur

Twitch

Skriv svar