Metroid Prime 4 kan ha kostat 100 miljoner dollar

Robot
Metroid Prime 4 kan ha kostat 100 miljoner dollar

Behöver sälja bortåt 5 miljoner exemplar för att gå runt, hävdas det.

#metroid-prime-4

Medlem

Jag är som ett Metroid-fan lite orolig över att spelet inte håller måttet på mina höga förväntningar. Motorcykelåkning är väl inte det första jag tänker på i ett Metroidspel…

Metroidspel verkar tyvär sälja dåligt, frågan är om de lyckas bättre med detta🤷🏻‍♂️

Medlem

Skulle tro att Nintendo räknar med att även sälja en hel del konsoler tack vare spelet

Medlem

Skyr X som pesten.

Är $100 miljoner för endast utvecklingen eller ingår även marknadsföring? Om det senare så kommer det vara mycket dyrare och krävas än mer för att det skall gå runt.

Om man nu tror på att personen som hävdar det hela har rätt.

Medlem

Enligt Nintendos finansrapport har Dread och Prime Remastered sålt 4.99 miljoner. Med all reklam och bara MP4 är bra så ska det nog klara 5 miljoner, lär också boosta Dread och Prime Remastered försäljningen.

Medlem

HUR kan det kosta så mkt, snälla någon förklara! såna otroliga summor. när man kan mata hela afrika i en månad för pengarna ett spel kostat är det ju bara rakt av idiotiskt. en hel jävla miljard alltså. jaysus.

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

HUR kan det kosta så mkt, snälla någon förklara! såna otroliga summor. när man kan mata hela afrika i en månad för pengarna ett spel kostat är det ju bara rakt av idiotiskt. en hel jävla miljard alltså. jaysus.

Vad får man för mat för ~70 öre som räcker en månad?

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Spelet har bytt utvecklare ett par gånger innan det landade hos Retro (som gjorde orginalet). Det har nog bara tagit väldigt lång tid att utveckla helt enkelt. Du kan ju räkna ut själv vad en person känar ungefär i månaden, sen antalet månader utveckling och antal personer som jobbar på projektet.

Medlem

Aj då, hög kostnad för vad som ser ut som en Gamecube-remaster.

Medlem

Jag har spelat Metroid sedan Nintendo Entertainment Systems glada dagar. Metroid som serie är väl inom spelvärlden tillsammans med The Legend of Zelda kanske själva grunden till sammanhängande vidsträckta världar och väldigt många andra ting vi i dag ser i spel efter spel.

Metroid Prime håller jag som ett av de bästa spelen någonsin. Retro Studios och Nintendo äger visionen för vad som är och tillhör Metroid och inte.

Det känns logiskt att Samus Aran, som spelbruttornas brutta nummer uno, nyttjar futuristiska fordon och motorcyklar för att färdas framåt. Jag tror att Retro Studios får till känslan av att åka hoj på motorcykeln som tillhörande det futuristiska universum spelserien utspelar sig i.

Hade jag däremot fått se Samus i en lättkränkt värld på en kamel rökandes Camel med tån i stigbygeln och fyrtio rövare i baken, en självutnämnd profiterande skattehungrig profet, thug life fjantiga rappare (det finns bra rap) och Spice så vette katten om även jag hade ryckt på ögonbrynen. (Ja, jag raljerar satiriskt medvetet).

Jag upplever det inte som ett dugg osannolikt att utvecklingskostnaderna dragit iväg på grund av samarbetet med Namco Bandai Games.

I december får alla som köper och spelar igenom spelet veta svaret. My body is ready

Medlem
Skrivet av kebbe:

Aj då, hög kostnad för vad som ser ut som en Gamecube-remaster.

me when i dont have eyes

Medlem

Blir knappt förvånad längre, kollar ibland lite årsrapporter för spelbolag och undrar ibland var alla pengar tar vägen.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Ja, det ser ju då inte ut att ha kostat $100 miljoner om vi säger så.

Medlem

Fem miljoner ex är ju bara småpotatis i Nintendo-mått mätt, men samtidigt inte helt lätt att veta den kommersiells potentialen just här. Men blir det bra, och med den stora användarbasen så ska det nog gå bra.

Medlem

Spelet ser ju riktigt kasst ut så lycka till med det.

KoP
Medlem

100 miljoner dollar? Nä, måste vara fel på siffrorna. Om inte så är det någon som har varit oansvarig med det ekonomiska under utvecklingen.

Medlem

Så det lär ju inte bli nåt Metroid Prime 5 m a o.

Medlem

Såg ut som ett mobilspel, får lite dåliga vibbar av det. Jag som sett fram emot att äntligen få prova ett metroidspel.

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

Medlem

fast dom behöver väl sälja typ 2miljoner och inte 5?
jag menar 60x2 är 120 och 60x5 är 300

Medlem

En anställd kostar ~1m/år. 100 anställda ggr 10år? Håller iallafall tummarna för att spelet blir bra, även om förväntningarna uppenbart är skyhöga och lite till.

Medlem

Super Metroid till SNES är det enda Metroid för mig, behöver inget nytt.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Såg ut som ett mobilspel, får lite dåliga vibbar av det. Jag som sett fram emot att äntligen få prova ett metroidspel.

Ja lite så faktiskt...
Kanske varje polygon kostade en miljon?
får hoppas på gameplay, grafiskt kändes det som katastof för de summorna.

ELF
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

En anställd kostar ~1m/år. 100 anställda ggr 10år? Håller iallafall tummarna för att spelet blir bra, även om förväntningarna uppenbart är skyhöga och lite till.

Man får använda mycket dasspapper för att kosta så mycket

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Klart det kommer gå runt! Det är ett känt IP som som nostalgiker bara måste ha oavsett! . Det kommer ses igenom romatikerglasögonen som det fantastiska bästa evah!

Medlem

Kiwi talks intervjuer med gamla retrostudios rävar är riktigt nice för de som gillar att nörda ner sig i Metroid Primes utveckling och varför det blev som det blev

Lite förvånad över senaste trailern men ska bli så spännande att se vad som kokats ihop! Antar de drar på rejält med marknadsföring i november så vi får se mer!

Medlem

Samus är en riktig kvinnoikon och spelvärldens första etablerade hjältinna. "Here another chapter of that history will be written."

Skrivet av Swedenrock:

Klart det kommer gå runt! Det är ett känt IP som som nostalgiker bara måste ha oavsett! . Det kommer ses igenom romatikerglasögonen som det fantastiska bästa evah!

Säkerligen kommer det finnas ett flertal som bedömer spelet utifrån romantik och nostalgi. Det finns troligt också många (däribland jag själv) som också vill uppleva nästa del av sagan med vakna och nyktra sinnen.

Skrivet av Frezy_man:

Kiwi talks intervjuer med gamla retrostudios rävar är riktigt nice för de som gillar att nörda ner sig i Metroid Primes utveckling och varför det blev som det blev

Lite förvånad över senaste trailern men ska bli så spännande att se vad som kokats ihop! Antar de drar på rejält med marknadsföring i november så vi får se mer!

Bra tips! Om intervjuer med gamla Retro Studios rävar, det ska jag följa upp.

Jag är också förvånad av senaste trailern, det är väldigt enkelt och säkert att plöja på i redan uppkörda spår och den här trailern är allt annat än riskfri.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Såg (enligt googles ai då) att en spelutvecklare tjänar i genomsnitt dryga 50k i månaden i Sverige. Gångra en årslön på 600.000 med säg en stor studio på 300 pers samt ovanpå det 31% i arbetsgivaravgift, så kostar det då ett spelföretag i Sverige ca 235 000 000 per år enbart i lön. 4 års utveckligt av ett spel med den personalen och du är och nosar på en miljard bara i löner...

Medlem

Tycker spelet ser lite risigt ut (motorcykeldelen såg ju rent skrattretande ut), känns som 50/50 mellan att det landar till ett "helt okej" actionspel som glöms bort efter två veckor, eller blir ett riktigt praktfiasko.

Skrivet av monsterbenke:

Utvecklingen gick ju dåligt, de fick byta ut studio mitt i processen och börja om från början. Klart då kostnaderna sticker iväg.

Medlem

Finns det ens 5 miljoner nintendokonsol ägare?
Gissar de haft större chans att nå 5 miljoners säljgränsen om de konverterat det även till PS och PC

It's not a lake, it's an ocean

Och ändå ser spelet ut som en gammal 360-titel. Fem miljoner känns som ett ganska högt mål för denna titel.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

123
Skriv svar