Metroid Prime 4 kan ha kostat 100 miljoner dollar

Medlem

Ser inget problem med grafiken själv, spel var väl inte tråkigare förr bara för att de hade mindre upplösta texturer och färre polygoner?

Vad som oroar mig och gör att detta absolut inte blir ett dag 1 köp är trailern som inte allt skyltar om ett Metroid spel. Får gräva ner mig i ett par recensioner innan eventuellt köp.

Sedan vad spelet kostat att göra... Ptja, med tanke på hur många år det varit under utveckling så förstår jag. Hoppas att det är bra så att de får in utvecklingskostnader för att våga fortsätta satsa på serien även om jag tycker det gått utför sedan super Metroid som jag håller mest kärt i mitt hjärta.

signatur

osv.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker spelet ser lite risigt ut (motorcykeldelen såg ju rent skrattretande ut), känns som 50/50 mellan att det landar till ett "helt okej" actionspel som glöms bort efter två veckor, eller blir ett riktigt praktfiasko.

I agree to disagree. Spelet är byggt för OG Switch, med det i åtanke, så ser spelet förvånansvärt bra ut, med tanke på att det är hårdvara som är i paritet eller strax över PS360.

Skrivet av Majoren:

Utvecklingen gick ju dåligt, de fick byta ut studio mitt i processen och börja om från början. Klart då kostnaderna sticker iväg.

This.

Skrivet av Ruffles:

Och ändå ser spelet ut som en gammal 360-titel. Fem miljoner känns som ett ganska högt mål för denna titel.

Delar av spelet ser ut som gamla risiga PS3-titlar, inte särskilt konstigt då spelet är designat för Switch och hamnat i developer hell tack vara Namco Bandai och Nintendos dåliga omdöme att ge Metroid till Namco Bandai, från första början.

Nu spelar nog få personer Nintendos titlar för den senaste grafiken, om någon gör det?

Orimliga förväntningar är att lura sig själv, spel är trots allt begränsade av hårdvara och här är det OG Switch hårdvara som gäller.

Medlem

Jag tror Metroid Prime 4 kommer att sälja som smör så 5 miljoner exmplar fixar dom nog. Kanske inte nu direkt men absolut med tiden.

Medlem

Om spelet är bra så kommer det absolut sälja 5m exemplar. Det finns drygt 160 miljoner konsoler där ute som kan köra spelet.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av EmmaGah:

Jag tror Metroid Prime 4 kommer att sälja som smör så 5 miljoner exmplar fixar dom nog. Kanske inte nu direkt men absolut med tiden.

I also believe this. Retro Studios är duktiga på att göra väldigt mycket med väldigt lite till hands.

Det känns helt ofattbart bra att snart få spela Prime 4. Släpp Half Life 3 också, så kan jag dö lycklig.

Skribent
Skrivet av monsterbenke:

HUR kan det kosta så mkt, snälla någon förklara! såna otroliga summor. när man kan mata hela afrika i en månad för pengarna ett spel kostat är det ju bara rakt av idiotiskt. en hel jävla miljard alltså. jaysus.

Räkna så här. Har du 10 anställda så landar ju lönekostanderrna på runt 300 000 kr per månad med alla arbetsgivaravgifter och liknande (bara överslagsräknat). Det landar då på runda 3.5 miljoner per år och gissningsvis har spelet fler än 10 anställda. Lägg då till hur många år spelet utvecklats och de andra kostnader plus då att spelet nog startats om några gånger.

En gissning givetvis och grov överslagsräkning. Men det kostar att utveckla....

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Finns det ens 5 miljoner nintendokonsol ägare?
Gissar de haft större chans att nå 5 miljoners säljgränsen om de konverterat det även till PS och PC

Eftersom spelet kommer både till Switch och Switch 2 finns det 158 miljoner sålda potentiella enheter (151 + 7). Så det räcker om bara alla med en Switch 2 köper spelet.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Gissar de haft större chans att nå 5 miljoners säljgränsen om de konverterat det även till PS och PC

Hur menar du? 😂

Spelet släpps även till vanliga Switchen - bara där över 145 miljoner användare minus de som gått över till Switch 2.

Medlem

En anledning till att det ser ut som mellanmjölk är nog att det kommer till switch 1.
Spelet måste alltså flyta på mer än 10 år gammal hårdvara. (hårdvaran var redan crap när switch släpptes 2017)

Medlem

Angående jämförelsen med XBOX 360 grafik. Glöm inte att detta är ett 120 FPS för switch 2 så jämför inte med 30 FPS. Jämför med T ex. Nya Doom, Devil May Cry 5 ghostrunner och CoD.

Förstår ändå gnället. Kändes som konstig marknadsföring från Nintendos sida överlag. Tyckte tidigare trailers såg trevligare ut. Öknen såg ju ut som en trist öken... i sitt sammanhang i spelet så kommer det förhoppningsvis kännas riktigt bra, tvivlar lite på hojåkningen bara 😅

Som lite vidare försvar tror jag spelet kommer flyta på fint vara fantastiskt. Kommer inte va det snyggaste spelet på alla vykort. Men hoppas vi får se en glimt av andra storheter som Kenji Yamamotos musik, den makalöst grymma kameran i klaustrofobiska morphballgångar och bossfighter som är lika legendariska som i Prime 2. Tror denna studio kokat ihop något magiskt.

Skrivet av ForrestFox:

Prime 4 släpps ju till switchen som är näst mest sålda konsolen någonsing på 150 miljoner.
Släpps också till switch 2 som sålt mer enheter första månaden än vad det såldes PS5or.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Angående jämförelsen med XBOX 360 grafik. Glöm inte att detta är ett 120 FPS för switch 2 så jämför inte med 30 FPS. Jämför med T ex. Nya Doom, Devil May Cry 5 ghostrunner och CoD.

Förstår ändå gnället. Kändes som konstig marknadsföring från Nintendos sida överlag. Tyckte tidigare trailers såg trevligare ut. Öknen såg ju ut som en trist öken... i sitt sammanhang i spelet så kommer det förhoppningsvis kännas riktigt bra, tvivlar lite på hojåkningen bara 😅

Som lite vidare försvar tror jag spelet kommer flyta på fint vara fantastiskt. Kommer inte va det snyggaste spelet på alla vykort. Men hoppas vi får se en glimt av andra storheter som Kenji Yamamotos musik, den makalöst grymma kameran i klaustrofobiska morphballgångar och bossfighter som är lika legendariska som i Prime 2. Tror denna studio kokat ihop något magiskt.

Prime 4 släpps ju till switchen som är näst mest sålda konsolen någonsing på 150 miljoner.
Släpps också till switch 2 som sålt mer enheter första månaden än vad det såldes PS5or.

Jag tycker det som visats innan öknen sett bra ut. Spelet ser dessutom bättre ut på Switch 2 (60 fps-läge) med betydligt skarpare texturer samt bättre effekter så jag är fortsatt optimistisk - trots B-känslan av ökenlandskapet.

Medlem

Jag hoppas spelet blir en succé, inte bara för att jag förbokat men jag oroar mig för att ett misslyckat Prime 4 blir dödsstöten för remasters av Prime 2 och Prime 3.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Vad får man för mat för ~70 öre som räcker en månad?

där dom bor, en hel del. värt rätt mkt om man är en del av dom som svälter. har du någonsin testat att inte äta på 3 dygn tex, man är villig att slita av sin egen arm å äta den efter det. jag vet, för jag har varit utan 8 dygn som längst

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

där dom bor, en hel del. värt rätt mkt om man är en del av dom som svälter. har du någonsin testat att inte äta på 3 dygn tex, man är villig att slita av sin egen arm å äta den efter det. jag vet, för jag har varit utan 8 dygn som längst

Som medlem på ett spelforum var det väldigt modigt.., har du två armar kvar?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Som medlem på ett spelforum var det väldigt modigt.., har du två armar kvar?

det är fan knappt alltså ej spelrelaterat dock så låt oss inte komma off topic nu

signatur

//monster

Medlem

Öknen ser inte dålig ut däremot ser den givetvis tekniskt föråldrad ut av rimliga skäl. Nu tror och hoppas jag att öknen är en ganska begränsad färddel av själva spelet. När Samus hoppar av hojen, så blir det väldigt mycket Prime och jag hoppas att de fixar utforskningen, biomen och estetiken som Prime är känt för.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

I agree to disagree. Spelet är byggt för OG Switch, med det i åtanke, så ser spelet förvånansvärt bra ut, med tanke på att det är hårdvara som är i paritet eller strax över PS360.

This.

Delar av spelet ser ut som gamla risiga PS3-titlar, inte särskilt konstigt då spelet är designat för Switch och hamnat i developer hell tack vara Namco Bandai och Nintendos dåliga omdöme att ge Metroid till Namco Bandai, från första början.

Nu spelar nog få personer Nintendos titlar för den senaste grafiken, om någon gör det?

Orimliga förväntningar är att lura sig själv, spel är trots allt begränsade av hårdvara och här är det OG Switch hårdvara som gäller.

Motorcykeldelen såg dock ut som PS2-grejer, har sett mycket mer imponerande spel på gamla Switch än så, och resten ser väl okej ut men inget speciellt. Känns ju inte direkt som gamla Switchens svanesång rent tekniskt...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Motorcykeldelen såg dock ut som PS2-grejer, har sett mycket mer imponerande spel på gamla Switch än så, och resten ser väl okej ut men inget speciellt. Känns ju inte direkt som gamla Switchens svanesång rent tekniskt...

Det är att sträcka sig en bra bit och ge PS2 alldeles för mycket oförtjänt kredibilitet i påståendet om att öknen skulle se ut som ett PS2 spel. Faktum är att PS2:an knappt klarade av att rita upp en så pass stor öken, ännu mindre med objekt och critters som dessutom innehade olika typer av mapping likt bump mapping.

Det mesta på PS2 såg konkret ut som pasta bolognese med för mycket kinesisk sojasås i.

Jag har sett mycket mindre imponerande spel på gamla Switch än så, rent konkret är väl exempel bra vid en jämförelse annars blir det bara en massa ord. Utvecklingen av spelet har varit problematisk, så att prata om en teknisk svanesång blir för mig lite mysko pysko.

Frågan är om en spelare kommer hänga upp sig på potentiella irritationsmoment eller lågvatten i ett spel, eller lägga fokus på vad spelaren rimligen är där för i form av spelets styrkor? Jag tenderar ofta att fokusera på styrkorna i ett spel.

I december kommer domskälen.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Det är att sträcka sig en bra bit och ge PS2 alldeles för mycket oförtjänt kredibilitet i påståendet om att öknen skulle se ut som ett PS2 spel. Faktum är att PS2:an knappt klarade av att rita upp en så pass stor öken, ännu mindre med objekt och critters som dessutom innehade olika typer av mapping likt bump mapping.

Det mesta på PS2 såg konkret ut som pasta bolognese med för mycket kinesisk sojasås i.

Jag har sett mycket mindre imponerande spel på gamla Switch än så, rent konkret är väl exempel bra vid en jämförelse annars blir det bara en massa ord. Utvecklingen av spelet har varit problematisk, så att prata om en teknisk svanesång blir för mig lite mysko pysko.

Frågan är om en spelare kommer hänga upp sig på potentiella irritationsmoment eller lågvatten i ett spel, eller lägga fokus på vad spelaren rimligen är där för i form av spelets styrkor? Jag tenderar ofta att fokusera på styrkorna i ett spel.

I december kommer domskälen.

Ja i december får vi se vem som får rätt, låt bäste man vinna osv osv. (spelet kommer dock sannolikt bli uppskjutet till 2026, märk mina ord där).
Jag lägger mina slantar på att det blir relativt låga omdömen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja i december får vi se vem som får rätt, låt bäste man vinna osv osv. (spelet kommer dock sannolikt bli uppskjutet till 2026, märk mina ord där).

Att ett väletablerat Nintendo eller Sony spel får låga betyg händer inte, så du har höga odds på omdömena 😎🎮☕.

(Jag måste ju säga att jag gillar FZ något mer återhållsamma betyg på sistone, tillsammans med de välskrivna texterna. Betygsinflation är annars normen inom spelvärlden. Inte för att spelen ifråga är dåliga, snarare bara att betygskalan ofta tappar substansiellt värde som en potentiell markör.)

Helt ärligt tror jag inte att omdömena kommer spela in nämnvärt för en så pass väletablerad serie som Metroid, även om spelen inte tillhör de absoluta toppskiktet av Nintendos spelserier.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag tycker det som visats innan öknen sett bra ut. Spelet ser dessutom bättre ut på Switch 2 (60 fps-läge) med betydligt skarpare texturer samt bättre effekter så jag är fortsatt optimistisk - trots B-känslan av ökenlandskapet.

Samma här, tråkigt att det såg lite ”fattigt” ut i dessa miljöer, men som du skriver har det sett bra ut innan. Köp blir det ändå, tror vi får ett bra spel i slutändan.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns högst osannolikt med en försening till 2026 med tanke på hur länge dem höll på ett datum och hur tätt in på release dem nu gick ut med datumet känner jag. Eller hur tänker du?

Medlem

100 miljoner delat på 70 blir om man rundar upp 1.5 miljoner enheter för att ens nå "break even" lägg sedan på att marknad och reklam brukar kosta 100mille så är vi uppe i 3 miljoner enheter. Och för att gå med lite vinst so kan vi lägga på 1.5 miljoner till och så är vi uppe i 4.5 miljoner enheter för att det ska gå runt. Så 5 miljoner enheter är nog inte dåligt räknat här.

signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Känns högst osannolikt med en försening till 2026 med tanke på hur länge dem höll på ett datum och hur tätt in på release dem nu gick ut med datumet känner jag. Eller hur tänker du?

Jag kan inte avslöja mina källor i dagsläget, då kommer huvuden rulla på högsta ort.
Men märk väl, spelet kommer med största sannolikhet försenas till våren. Det bara är så.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Räkna så här. Har du 10 anställda så landar ju lönekostanderrna på runt 300 000 kr per månad med alla arbetsgivaravgifter och liknande (bara överslagsräknat). Det landar då på runda 3.5 miljoner per år och gissningsvis har spelet fler än 10 anställda. Lägg då till hur många år spelet utvecklats och de andra kostnader plus då att spelet nog startats om några gånger.

En gissning givetvis och grov överslagsräkning. Men det kostar att utveckla....

Hmm 300k i lönekostnader för 10 anställda? Det innebär en nettolön på knappt 19k (iaf i Sverige).

Skribent
Skrivet av powerbuoy:

Hmm 300k i lönekostnader för 10 anställda? Det innebär en nettolön på knappt 19k (iaf i Sverige).

Ja, jag drog bara en låg siffra. De flesta har nog lite mer än 19 k i nettolön. Men poängen är att miljonerna spelet kostade nog inte är så mycket egentligen när det gäller spelutveckling.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, jag drog bara en låg siffra. De flesta har nog lite mer än 19 k i nettolön. Men poängen är att miljonerna spelet kostade nog inte är så mycket egentligen när det gäller spelutveckling.

Nä precis det är inte orimligt att det drar iväg speciellt om utvecklingen tar tid. Men jag skulle tro att lönekostnaderna är minst det dubbla om inte det trippla.

Medlem

I sådant fall tycker man de borde satsa på marknadsföring och köra reklam dygnet runt.

Har jag missat att dom gör reklam för det?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Aj då, hög kostnad för vad som ser ut som en Gamecube-remaster.

Personligen tycker jag det är bra att dom behåller den art design som dom skapat i Metroid Prime.

Skrivet av Bounter:

Super Metroid till SNES är det enda Metroid för mig, behöver inget nytt.

Ingen hindrar dig att fortsätta spela Super Metroid.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av powerbuoy:

Nä precis det är inte orimligt att det drar iväg speciellt om utvecklingen tar tid. Men jag skulle tro att lönekostnaderna är minst det dubbla om inte det trippla.

Oh ja, det har säkerligen fler än 10 anställda också på spelet så kostnaden är nog rejält mycket mer för bara lönerna.

signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar