TV som skärm?
Har lite planer på att uppgradera vardagsrummet med en hdtv kopplad till en dator för slösurfande/spelande/filmkikande.
Nu var det gott och väl 15 år sedan jag köpte en stationär dator, och iallafall 10 år sedan jag köpte TV, så jag behöver lite tips...
Först och främst, är det plasma eller LCD som gäller? Vad är det för anslutning att rekomendera mellan datorn och tvn, HDMI eller en vanlig VGA sladd? Är HDMI ut standard på nyare datorer? Jag vill ha en upplösning på 1920 x 1080 på tvn. Är det något mer jag måste tänka på? (exempelvis, stödjer en tv med ovan nämnda upplösning automatiskt lägre upplösningar utan bekymmer?)
Datorn behöver vara så tyst som möjligt. Är det något speciellt jag behöver tänka på vad gäller kylning då?
Många (dumma?) frågor, tacksam för svar...
Det finns ju fördelar med plasma och fördelar med LCD. Men ska du använda tvn som skärm till datorn är LCD att föredra, samt om du ska ha fullhd. Fullhd på plasma är dyrt.
Jag har en plasma 42", funkar jävligt bra med xbox360 och ps3 i hdmi. Har kopplat den till datorn också med vga kabel och är ruskigt fin bild.
Men jag skulle valt en full hd lcd tv om du ska använda tvn mycket tillsammans med datorn. Hdmi är nog att rekommendera men VGA kabel är också väldigt bra. Om den klarar fullhd klarar den alla andra upplösningar också...
Okej, ska det vara en HTPC eller ett Miditower chassi? Budget?
Hur som helst, skulle själv ta LCD då det är mycket billigare, sedan är nog ett HD 4850 ett bra val i både HTPC och ett Miditower, då får också med en DVI --> HDMI adapter med de flesta kort så du kan koppla direkt till TVn via HDMI, tror också du kan få ljud via grafikkortet, är inte säker men kan kolla imorgon när jag får mitt 4850.
En E8400 processor med en Noctua NH-C12P fläkt är en bra billig och inte speciellt varm processor, kombinerad med en tyst och bra fläkt så kommer det inte låta mycket.
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
det enda jag kan se som skiljer är priset och upplösningen. en lcd tv är billigare men har oftast sämre upplösning.
men jag är som sagt ingen expert
EDIT!
Efter lite googlande hittade jag den här som är en full-hd (1920x1080 upplösning) lcd-tv med composit, svideo, scart, komponent, hdmi samt vga ingång. 9000:- på hifiklubben. skulle det vara någon nackdel att ha den som skärm till pcn också (för spel, surfning, ordbehandling och film)? responstiden verkar jämförbar med vad en vanlig datorskärm klarar.
Ok ja har kollat nu och jag hittar ingen tv med upplösningen 2560/1600 som min skärm har, dessutom har jag läst att en datorskärm är mer optimerad för stillbilder och har bättre skärpa etc etc...
En helt annan fråga bara. Är det någon mer än jag här som tycker att Bioshock har en helt otrolig grafik. Jag spelar det med upplösningen 2560/1600 allt maxat (dx10) och 16 aniso. Inomhusmiljön tycker jag är mycket?? bättre än crysis inomhusmiljö...
lave, om inte annat så är den där skärmen otroligt snygg
Men ja landahl, det kan vara för att det inte finns normala TV apparater med 2560x1600 upplösning. Men visst, Bioshock :heart: är så himla underbart!
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
Men ja landahl, det kan vara för att det inte finns normala TV apparater med 2560x1600 upplösning. Men visst, Bioshock :heart: är så himla underbart!
Vet du varför det inte finns någon tv med den upplösningen?
Tycker du också att bioshock har bättre grafik än crysis?:$
Anledningen är nog att HD-DVD/Blueray precis börjar bli vanligt och de har en upplösning på 1920x1080, vilket är den högsta upplösningen som filmer spelas in och upp i. HD-tvsändningar är inte riktigt norm än heller och dessa är bara 1024x768 och det kommer dröja innan 1920x1080 går på tv (om någonsin). Alltså finns det inget bruksområde för högre upplösning.
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Vet du varför det inte finns någon tv med den upplösningen?
Tycker du också att bioshock har bättre grafik än crysis?:$
Jag vet inte varför och jag vet inte riktigt om det är bättre grafik i Biochock men sjukt bra är det och allt som allt så är Bioshock ett SÅ mycket bättre spel.
Jag tittar på HD1080 i datorskärmen och har brutalt bra kvalitet i bilden.
Man blir bortskämd och börjar tycka att även DVD är dålig kvalitet.
Synd att blueray (brännare etcetera) är så dyrt, bara att vänta ett tag.
Vad jag förstår så arbetar man frenetiskt med att utveckla LCD, med rykten om att plasma kommer att dö ut. Lite framförhållning bara.
HDMI ger enligt uppgift ett snäpp bättre bild.
Bra kylning IsTheShit