Inlägg av JRico
Inlägg som JRico har skrivit i forumet
Såg klart Altered Carbon s2 och tyckte nog att den var i klass med s1.
Blir inte riktigt klok på vilken bok den är baserad på (om alls) då det var ett tag sedan jag läste böckerna.
Då var det dags igen.
Denna veckas community information från CIG består av,
Inside Star Citizen: To Go or Not to Go | Winter 2020
Man går igenom den kommande överlevar spelmekaniken samt hur man bestämmer vad som ska finnas med i patcherna och vad som ska flyttas.
Star Citizen Live: Painting Planets
Star Citizens Senior Environment Artist visar upp funktioner och verktyg i den senaste planettekniken v4.
Road mappen
Denna vecka var det endast mindre ändringar förutom bomben att skeppet Idris! från Squadron 42 kommer vara en del av en serie av uppdrag. CIG håller fortfarande på med planeringen för 2020 så 4.2 kommer om några veckor. 4.1 kan också få en del tillägg den närmaste tiden.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Idrisen som kommer att ha en stor roll i kommande Squadron 42 kommer att hitta sin väg in i Star Citizen om en knapp månad. Det blir endast som ett "NPC" skepp så det är högst tveksamt om vi kommer att kunna ta kontroll över det.
Vi pratar om ett skepp som får alla andra skepp ingame för tillfället att se små ut. Med sina 242m i längd och 46m i höjd är det mer än dubbelt så långt och 3 gånger så högt som Caterpillern. Om vi kommer att kunna borda det kan vi räkna med en spelyta som matchar UT eller Quakes samtliga banor vid release. (ungefär )
Här är en guidad tour av idrisen från 2017 (minut 1 till 25)
3.8.2 har gått LIVE!
Den kommer med Carracken, och vem vet, kanske lite färre resets från och med nu?
Härnäst kommer 3.9 i slutet på Mars.
Som @JRico länkade förut så har Anvil Carracken kommit ut till test miljön, ett skepp som många har väntat på ska komma ut till flygfärdigt skick. Gjorde en liten rundvandring på skeppet, inga kommentarer, enbart skeppljud och spelljud på denna video. Måste säga att de har gjort ett bra jobb med att få in så mycket utrymmen som möjligt i detta skepp, jämte mot andra skepp i samma storleksklass.
Oklippt ska man också säga.
En rejäl genomgång där @anon_31000
Jag måste bara posta en bild från Hasgaha sen ska jag sluta tjata om Carracken... kanske.
Andra delen i Digital Foundry serien tittar på detaljerna i Star Citizen.
Jag är inget större FS fan men jag håller med, det ser sjukt häftigt ut.
Streamaren Morphologis går igenom ett av dom i särklass mest emotsedda skeppen i Star Citizen, Anvil Carrack. Skeppet är ute nu i PTU 3.8.2 men kommer till LIVE 3.8.2 om en vecka eller så.
Det värsta var ju att Crytek försökte driva på stämningen ett bra tag efter mailet från amazon. Fast att dem hade fakta att dem redan torskat "caset" mot CIG.
Crytek verkar rätt tappade från vad man sett hur dem hanterat hela den här grejen.
Jag tror (utan att ha några bevis alls) att Crytek desperat försökte pressa CIG på pengar väl medvetna om att CIG inte ville ha en stämning som alla siter gärna rapporterar om samtidigt som dom skulle börja promota Squadron 42 på allvar.
Det spekuleras i att CIG inte ville ha den här stämningen vid liv när man senare i år börjar promota Squadron 42, därav förlikningen.
Nackdelen med förlikningar är att man brukar vara snåla med detaljerna.
Veckans community information från CIG,
Inside Star Citizen: Moons and Carrack Swoons | Winter 2020 Utforskarskeppet Carrack och microTechs månar avhandlas.
Star Citizen Live: Adventures in Spaceships Richard Towler och Yogi Klatt (Vehicle Experience Team) svarar på frågor från spelarna.
Prison System AMA Luke Pressley & Eddie Hilditch (CIG) höll en AMA om fängelse systemet idag.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...
Road mappen uppdaterades med bland annat 4.1 kolumnen. CIG håller fortfarande på med planeringen för 2020 så 4.2 kommer om några veckor. 4.1 kan också få en del tillägg den närmaste tiden.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
4.1
Object Push and Pull
Improved Throw
Missile Operator Mode
Ship AI: Hazard Awareness and Avoidance
FPS: Combat Improvements and Polishing
FPS: Realistic Weapon Handling
Mercury Star Runner
Behring GP-33 Grenade Launcher
Greycat FPS Multi-Tool Cutting Attachment
Veckans community information från CIG,
Inside Star Citizen - The vehicle experience handlar bland annat om ett specialteam med uppgift att förbättra fordons-känslan plus lite annat smått och gott där reentry effekterna är mina favoriter från avsnittet.
Star Citizen Live: Conceptualization - Spaceship Ger oss en detaljerad inblick i skapandet av det asymmetriska skeppet Star Runner.
Star Citizen Pillar talk Dom stora grabbarna pratar om en del av vad som kommer hända med Star Citizen under 2020.
Road mappen har uppdaterats...knappt men 4.1 och 4.2 lyser fortfarande med sin frånvaro. 4.1 rapporteras komma "väldigt snart" (tm) dock.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Övriga nyheter
PTU 3.8.2 har reset testats 3 gånger med lovande resultat. (spelare har kvar sina pengar och köpta tillbehör samt skepp. Några få spelare har rapporterat att dom förlorat vissa saker så det finns en del förbättringar att göra.
Det här är goda nyheter då det finns en stor chans att det blir en riktig reset innan 3.9 men att vi efter det kommer att få behålla våra framsteg i större utsträckning än tidigare efter det.
Skeppet Carrack, ett av dom mest efterlängtade skeppen, som skall släppas med LIVE 3.8.2 har fortfarande inte synts till i PTU:n.
CitizenCon 2950 (2020) går av stapeln den 10 Oktober i år.
Denna gång hålls eventet i Los Angeles.
CitizenCon är en årlig Star Citizen och Squadron 42 mässa med massor av föredrag, oftast stora nyheter (Squadron 42 släpp datum kanske?) cosplay med mera där fans och utvecklare träffas och ibland tar några öl tillsammans.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/174...
Digital Foundry ska göra en serie om utvecklingen och tekniken bakom Star Citizen.
Efter att ha sett första avsnittet verkar serien väldigt kompetent och ingående så jag tänker posta avsnitten här i tråden i fortsättningen.
Här är det första avsnittet,
@JRico:
Bobblehead var ju kul för 6 år sedan, och att det tar mer än en timme per huvud.. alltså, va
Väl spenderade pengar
Disco Lando - Chris Roberts Bobblehead Gift https://youtu.be/ZODFO84CZpQ
Vad hände med tex. Logante(eller liknande), alltså det är ju en karaktär som ger spelmekanik och inlevelse, men det kanske är för komplicerat med spännande npc'er? Tanken var ju att denna karaktär skulle få liv i detta, men jag har inte hört något om Logante på år.
Wingman's Hangar ep022 . May 24, 2013 https://youtu.be/lc2DNKbg5cE?t=1156
eller
Wingman's Hangar ep025 . June 14, 2013 https://youtu.be/ZvicHV8wEoI?t=734
Tar man sedan "fängelse" som alla sedan kan rymma ifrån, sporrar inte det att bli kriminell?
Ett ställe man ska försöka komma till, ny spelmekanik(engaging gameplay), då man tröttnat på det man gjort tidigare?
Jag håller helt med, orkade inte ens titta på hela avsnittet.
Shower som dessa tar inte pengar från det som ska användas för utveckling utan från "Subscriber pengar" alltså spelare som betalar månatligt för att just detta ska kunna produceras (det var mer för att visa vad som krävs för att skapa en asset i spelet än för att faktiskt implementera ett bobble head). Men med det sagt så är dom nog, i just det här fallet, troligen inte så nöjda. Avsnittet ska tydligen vara det minst omtyckta hittills så förhoppningsvis tar dom det till sig.
Vad det gäller fängelset så är det inte så att du kan bara rymma direkt du hamnar där. Oavsett om du jobbar dig fri eller rymmer kommer du att troligen vara där i minst en timme kanske lite kortare. Jag har för mig att för att rymma måste du ha syre som du måste spara på dig (och betala för med Merits som du måste jobba ihop) eftersom ju längre in i grottsystemet du går desto mindre syre finns det. Sen måste du ha kompisar som fixar en dräkt åt dig och sen skjuter sig in med ett skepp för att hämta dig. Så om du håller på och fular dig så lär du separeras från övriga spelare en tid, precis som i verkligheten.
Sen kommer vissa absolut att vara kriminella/pirater. Det finns organisationer som har det som mål redan.
Veckans community information från CIG,
Inside Star Citizen - Friends in low places handlar om friendslist/gruppchat samt fängelse spelmekaniken.
Star Citizen Live - Bobble madness visar in i minsta detalj hur man skapar en bobble head.
Den månatliga sammanfattningen från samtliga avdelningar för Januari släpptes också under veckan.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/174...
Road mappen uppdaterades även den men utan några större förändringar. Det verkar som om man fortfarande inte är klara med årets planering då varken 4.1 eller 4.2 har lagts till ännu. 3.9 ser ut att hålla tidsschemat.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Jag förstår din syn på saken. Men jag gillar inte tanken på att man helt enkelt översatt kapitalismen till rymden. Är du en rikeman - varsegod köp din starcruiser, vill du kunna jobba med gruvverksamhet måste du ha kapital. Artificiell knappheten hade man kunna lösa på andra sätt. Även om slutprodukten är en perfekt simulering av rymden så kommer de som inte har pengar bara leva "The American dream", det är de med pengar som kommer vara i topp och bestämma. Jag tar som du förstår ut svängarna men hoppas du förstår mina tankar. Sedan att man får betala för bränsle och ammunition. Det tycker jag låter helt sjukt. Sen ska man inte kalla det scam om inte de som köper anser att de får vad de betalar för. Det finns väl liknande som plex I EVE men hela upplägget gör mig som otaggad. Känns inte som jag skulle komma ut i rymden och tänka, "här är vad som helst möjligt" om det är mitt kreditkort som bestämmer om så faktiskt är fallet.
Att sälja skepp är CIG:s enda inkomstkälla och om försäljningen minskade skulle dom bli tvungna att skära ner på personalstyrkan. Dom gör av med i princip allt som dom får in i nuläget. (Vilket gör det till världens sämsta scam btw )
Chris Roberts har också sagt, som ett försvar av skeppsförsäljningen, att han vill att både spelare med mycket tid och de med lite tid ska kunna ha kul i spelet.
Jag ska erkänna att det här är det som skaver mest för min del när det gäller Star Citizen.
Men jag tröstar mig med (precis som Maddox säger) att det är relativt få som kan köpa de större skeppen plus att en hel del av dessa "rikemän" inte kommer att vara särskilt bra på spelet och/eller inte ha tillräckligt med vänner för att bemanna dessa. Jag har sett en duktig pilot i ett mindre skepp nästan vinna mot en fullt bemannad Hammerhead och 4-5 supportskepp.
Vilket för mig till en annan aspekt och det är att vissa spelare kommer vara vansinnigt duktiga jämfört med nya spelare tack vare att dom kunnat spela spelet i flera år innan.
Som en ensam spelare kan organisationer vara ett större problem för när Star Citizen går Live och startskottet går kommer organisationerna redan ligga i startgroparna. Och som ensam spelare har du inte en chans om du hittat en bra mining resurs och 5-10 skepp kommer och ber dig snällt att lämna (om du har tur)
Så det finns en hel del "orättvisor" i spelet (som i de flesta MMO:s)
Det positiva är att Stanton systemet är stort, sjukt stort och chansen att man ska stöta på nån i de oövervakade områdena är liten. Och om det inte är nog är det prat om att ett andra system skall släppas i slutet på året.
Plus att efter en tid kommer inte ensamma spelare och organisationer tävla om samma resurser längre.
Jag förstår din oro (och delar den till viss del) men tror att det i stort inte kommer att påverka din upplevelse i spelet. Det är i alla fall vad jag intalar mig själv
La till avsnittet Lag och ordning samt uppdaterade diagrammet för utvecklingen med en legend så man lättare förstår vad diagrammet visar.
LAG OCH ORDNING
Vissa delar av den här spelmekaniken är ännu inte implementerad och kan komma att ändras!
Idag finns det armistice zones (vapnen är obrukbara) i landningsområdena för att förhindra griefing men dessa kommer stegvis att ersättas av ett lagsystem. Olika territorier kan ha olika lagar och det gäller att hålla koll på dessa via mobiGlas när man anländer till ett nytt område.
Vad som anses som kriminell aktivitet kommer att förfinas med tiden men om man använder sin moraliska kompass bör man klara sig bra. Om man begår ett ringa brott kan man komma undan med böter som man kan betala i speciella automater. Man kan även hacka säkerhetsterminaler med ett hacking chip.
Det är värt att notera att det finns uppdrag som man bara kan bli erbjuden när man har en crime stat.

Men om man begår ett grovt brott eller underlåter att betala sina böter får man en bounty på sig. Blir man stoppad och skannad av UEE Security eller oskadliggjord av en bounty hunter nollställs idag din crime stat men från och med 3.9 hamnar du istället i fängelset.
I fängelset är det inte tid man avtjänar utan Merits. Merits kan man skaffa genom uppdrag i fängelset och på så sätt kan man korta av sin tid. Man kan även försöka att fly men för det krävs hjälp utifrån. Fängelset Klescher Rehabilitation Facility på månen Aberdeen kommer i 3.9 men övriga spelmekaniker är redan implementerade.
Snyggt @JRico, grymt bra inlägg!
Kul! @almblad har gjort grymma trådar innan, ni borde komma bra överens
Tackar!
Jag kommer att försöka hålla allt uppdaterat så gott det går.
Speciellt intressant med feedback från icke Star Citizen spelare också. Vad saknar ni för info?
Så hur ser en typisk session ut för en spelare, vad gör man när man spelar en kväll?
Det beror lite på vad du vill göra antar jag.
Om man vill tjäna pengar (vilket man ofta vill efter varje reset) så brukar jag leka gruvarbetare i de grottor som finns.
När jag sen köpt de vapen och armor jag vill ha brukar jag testa olika uppdrag.
Jäklar vilket verk Grymt bra jobbat. Star Citizen har blivit en riktig soppa på senare år, med uppdateringar och mål till höger och vänster, så den här tråden kan säkert hjälpa många att få lite bättre koll.
Tack!
Jo, Star Citizen projektet är ett monster helt klart. Tanken med den här tråden är att hålla alla intresserade uppdaterade med fakta men också allt roligt som händer i "the verse"
Det var det det!
Hoppas ni gillar att läsa allt det här lika mycket som jag gillade att skriva och researcha det