Inlägg av MammaMuu
Inlägg som MammaMuu har skrivit i forumet
Trist, wishlistade 2020 redan. Blev taggad när jag såg det äntligen skulle släppas. Alla reviews av det verkar sisådär. Som tur är avvaktade jag en dag och fick det gratis på Epic istället för 300 spänn på Steam.
Någon rekommendation på spel som inte envisas med det sketna porträttläget alla shmups ska ha för det är direktportar från arkadmaskiner?
Alla mina favoritshmups är spel i porträttläge, bara att rotera skärmen 90 grader och få fullskärm. Jag gillar inte att styra skeppen i sidoläge och du behöver längden för ett porträttläge för att hinna undvika alla skott som kommer. Men här är några spel du kan kolla på som är horizontella.
Drainus - detta är riktigt bra
Trouble Witches Origin - bra spel med snygg grafik om du inte har något emot anime karaktärerna.
Jamestown+ - helt ok pixel euroshmup
Sine mora - Ok euroshup, mer fokus på grafik och story än gameplay system.
Shinorubi - Spelet ser coolt ut men har liknade problem som Cygni när det kommer till visuellt chaos. Går knappt att se vad som händer ibland.
R-type final 2 finns också, men det är väldigt dyrt på steam och tråkigt spel. Har aldrig gillat r-type serien.
4:3 horizontella
Gradius V - finns bara på ps2 vad jag vet men det är ett av dom bästa horizontella shmupsen.
Radiant silvergun räknas som en klassiker men har aldrig klickat för mig. Föredrar Ikaruga alla dagar.
Caves horizontella utbud. Cave har alltid bra gameplay och scoringsystem, men dom är mest kända för sina porträttspel.
Progear, finns i Capcom Arcade Stadium på steam. Inte provat den versionen dock
Akai Katana Shin - Påminner om progear
Deathsmiles, Finns 2 versioner på steam. Deathsmiles publicerat av Komodo och Deathsmiles 1 och 2 från City connection.
Bra gameplay system men spelen är 3d vilket Cave var skräp på, så spelen ser för jävliga ut, speciellt 2an.
Aldrig hört talas om det
Tack så mycket för tipset.
Spelar mest shmup på switchen
Har inte kört något på switchen men dom här spelen har jag på annan plattform och dom är bra, några kanske är import enbart dock.
Ikaruga
Crimzon Clover World Explosion
Mushihimesama
DoDonPachi DaiOuJou Re:Incarnation
DoDonPachi Resurrection
ESP Ra.De. Psi
Espgaluda II
Drainus
Som ett stort shmup fan så la jag detta spelet på wishlist redan efter första trailern. Körde deras betatest och blev inte imponerad, lämnade feedback men inget har ändrats till slutreleasen. Alla gameplay system dom lagt in i spelet är extremt dåliga och tråkiga.
Spelet är sjukt snyggt men det hjälper tyvärr inte när allt annat är dåligt tyvärr. Tror Konami själva märkte detta och gjorde en deal med Epic för att få några garanterade pengar från detta misslyckande.
Rekommenderar folk som är intresserade av denna typen av spel att köra Crimzon Clover World EXplosion istället eller något av spelen Cave gjort. DoDonPachi Resurrection och Mushihimesama finns på steam i alla fall och är mycket bättre.
Då är ju frågan varför en respekterad skådis som Cate Blanchett ställde upp
Antar hon inte känner att alla roller behöver vara så seriösa jämt. Ibland kan man ha lite kul och tjäna pengar. Lite som hennes roll i Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.
Båda är bevisligen skit, därav är hennes uttalande lustigt.
Dock står jag fast vid att MCU har en del bra filmer, bland annat Winter Soldier.
Enligt denna intervjun så gjorde hon det bara för att jobba med Cate Blanchett.
Battle Pass!
Citatet handlar ju specifikt om att plattformsägarna godkänt spelet och att de (läs: Sony) inte ställt några krav på innehållsändringar, dvs ingen censur.
Eftersom det är en remaster och allt innehåll redan vart godkänt en gång så tänkte jag nog det var en självklarhet att det inte behöver censureras något men det fanns säkert någon risk eftersom tiderna ändrats sen originalet släpptes.
Vad syftar hans "inget ändrats" kommentar på egentligen? Att inget är censurerat?
För bara en månad sen gjorde han ju en intervju där dom gick igenom några av ändringarna dom gjort.
https://www.gonintendo.com/contents/36738-lollipop-chainsaw-r...
Att göra Scaudtree-fragment och Revered Spirit-ash starkare på lägre nivåer kommer ju inte hjälpa dom som vägrade använda dom eller använda summons alls. Har uppfattat att det är mest den gruppen som gnällt för dom inte längre kan enkelt spela spelet under dom begränsningarna dom satt för sig själva.
Det här kan inte stämma.
Om han visste att personen var minderårig och då slutade att skriva så hade han självklart skrivit det i sin tweet. Hur kunde du tolka det så ?
Det är inte självklart han skulle skriva det så bara för att du tycker det är en självklarhet, han editerade ju sin tweet två gånger till och med.
Tolkar det så för det är vad som är mest logiskt av det jag läst och hört. Du är givetvis välkommen att komma till en annan slutsats.
Han skriver själv i samma tweet han inte är predator eller pedo. (No shit han säger det, det hade han gjort även om han var det.)
Någon före detta twitch person sa att det handlade om en 17 åring, att Doc inte visste om åldern när dom började prata och det var snack om att ses på twitch-con det året.
Han har inte blivit polisanmäld för något brott. och efter en grundläggande undersökning enligt han och twitch så kom dom fram till han inte gjort "något fel". Detta tyder väl på att det finns någon förmildrande omständighet runt detta som gör dom inte kan sätta dit honom. Den mest logiska förklaringen är att han inte visste åldern när dom började prata, vilket är "bekräftat" från något håll. Om dom hade bevis för att han sextat eller groomat en minderårig så hade han blivit polisanmäld eftersom det är olagligt. Twitch hade ju deras meddelanden så dom kunde gjort anmälan om inte någon av parterna kan stoppa det.
Om man sedan ser på hur det faller ihop med att han samma år var otrogen med en annan tjej som var 24 år så känns det mest troligt som han utnyttjade sit nyvunna kändisskap för att ligga runt bakom ryggen på sin fru. Det gör honom till ett stort svin, men hans fru har ju förlåtit honom för det.
Hade han inte någon otrohetsaffär han stod och bölade om också?
Ja och dessa två händelser som jag förstått det är kopplade. Han var otrogen mot sin fru med någon på twitch-con 2017. Chatten med den minderåriga personen hände också 2017 innan twitch-con. Det verkar ganska troligt att han pratade med flera tjejer under den tiden med avsikt att vara otrogen på twitch-con och en av dom råkade vara under 18. När han fick reda på det så slutade kontakten och han fortsatte med den andra istället. Det är så jag tolkar hans uttalande tillsammans med faktumet att dom inte gjort någon rättslig anmälan av det än.
Missade han inte Nintendo nu? Ni vet företaget som snart har en konsol i alla hem på planeten.
Svårt att jämföra med en konsol vars kraft räknas i hur många gamecubes dom tejpat ihop.
Skämt o sido, både xbox och playstation denna generationen är väldigt lika och mer eller mindre bara vanliga pc komponenter. En framtid med en gemensam konsol är väl inte så trolig dock utan snarare att dom någon gång i framtiden bara går över till att göra spel och dom släpps på PC istället. Microsoft är nästan redan där och Sony har börjat lite smått med att släppa mer och mer PC portar.
Hur kända är egentligen spelets skådisar idag? Det var väl mest Peter Stormare och sen hon från Heroes. Hon var väl stekhet då, men har väl sedan inte gjort något så där jätte märkvärdigt?
Men kollar man hur de i spelet var kända då och de som är med i filmen nu så är det väl ungefär på samma nivå i kontext. Tror jag?
Skulle nog ändå säga spelet hade kändare personer än filmen.
Som du säger själv Peter Stormare och Hayden Panettiere var givetvis mest kända men även Rami Malek hade vart med i många stora filmer även om han inte vart huvudrollen, innan spelet släpptes, Så man kände igen honom men man kanske inte visste exakt från vilken roll då. Efter det har han givetvis blivit mycket mer känd.
Filmen skådespelare har inte direkt gjort några roller som jag känner igen i alla fall. Odessa A’zion var huvudkaraktären i senaste Hellraiser, en film jag har sett. Men har inget minne av hennes prestation alls. Så generellt sett skulle jag säga att denna grupp har inte direkt lämnat ett intryck som gör att man kommer ihåg dom, till skillnad mot åtminstone 3 av skådespelarna från spelet.
Jättefint inlägg och du täcker nog in alla aspekter och invändningar. 🥰
Jag förstår bättre nu hur du menar att stämningen saknar kött på benen.
Men om vi sammanfattar, tror du inte Steam alls kör med nån slags prisreglering utöver den här officiella klausulen om att Steamkeys som säljs på annat håll inte får missgynna konsumenter på Steam?
Det finns inget som hindrar Iron Gate via utgivaren Coffee Stain att sälja Valheim för tex 16 euro på Epic jämfört med 20 Euro på Steam (i båda fallen skulle Coffee Stain få in 14 euro för varje sålt ex, om man förutsätter att grundavgiften på 30% och 12% gäller)?
Exakt, jag tror inte dom kör med någon prisreglering utöver det vi själva kan läsa angående steam-keys. Det kanske är naivt men jag tror steam är i en position där dom är så stora och har såpass stor trovärdighet hos kunder att dom inte behöver göra det, kunderna är trogna dom ändå. Delvis för att folk vill ha sina spel på samma ställe, men också för att deras plattform har mer features än alla andra.
Angående spel på EGS och Steam så borde dom kunna sätta vilket pris dom vill sålänge man inte får en steam-key vilket man inte får på EGS. Jag tror dock att dom flesta inte vill sätta ett permanent lägre pris i en annan butik för det skulle riskera att man ser spelet som mindre "värt", dvs man vill inte betala mer än det lägsta priset man sett.
Exempel på detta är när spel kommer till steam efter ha vart på EGS exklusivt under en lång tid. Vanligtvis så brukar dom ha en rea som sänker priset till samma nivå som det var på EGS.
Det behöver dom ju tekniskt sett inte göra för det är en ny "plattform". Dom säljer ju nu till kunder som vägrade köpa på EGS men hade all möjlighet att göra det om dom ville. Men kunderna klagade så mycket att dom vägrar köpa ett spel för fullpris när det var halva priset på EGS månaden innan, så dom väljer hellre att ha ett introduktionspris som inte gör kunderna besvikna.
Det funkar på samma sätt som "price anchoring". Om du sett spelet kosta mindre på EGS i några månader är kunderna mindre benägna att betala mer någon annanstans utan hellre väntar på en rea då.
Vilket är samma princip varför så många spel har en normal, delux och ultimate version. Det är inte enbart för dom vill sälja mer skräp till dom som är villiga att betala mer. Utan det är också för att normalisera priset på den "vanliga" versionen. För det är ju den billigaste av dom tre. Vissa känner kanske att dom sparar pengar när dom betalar 600kr för normalversionen istället för 1300kr för ultimata.
Lite långt svar kanske för en sammanfattning men blir lätt så när det är ett intressant ämne
Det var ju du som självsäkert avfärdade BroderTuck genom att skriva "För att avtalet att dom inte får sälja billigare på andra plattformar gäller enbart steam nycklarna som Valve genererar gratis åt utvecklarna och tar noll i provision för", fast jag tycker det är superrimligt att misstänka, till och med förutsätta, att Steam kör med fuffens genom dolda avtal med utvecklare om att behålla fullpris trots lägre avgifter på andra plattformar (att spelen inte är klart billigare på Epic talar ju starkt för att Steam sätter käpparna i hjulet).
Du kanske får rätt i slutändan, att stämningen blandar bort sig genom teknikaliteter om Steamnycklar, men så långt vi kan bedöma just nu gäller anklagelsen att Steam pressar utgivare att behålla samma priser trots att plattformar som Epic har betydligt lägre avgifter.
Jag avfärdade det för det finns inga tecken som pekar på något annat än så länge. Om något pris-fixning skulle existerat så borde den informationen läckt tidigare från utvecklare eller butiker som säljer steam-keys. Därav är Wolfire fallet intressant eftersom en av ägarna också startade Humblebundle så om någon vet vad dom pratar om så borde det vara dom kan man tycka.
Men det har vart extremt tyst från det fallet. Stämningar tar ju väldigt lång tid men 3-4 år utan uppdateringar är ganska länge och man börjar ju gissa att dom inte hade något som kunde fälla valve då.
Vilket tar oss till det nya fallet där Vicki Shotbolt stämmer valve. Vad jag kan se är hennes företag Parent Zone inte någon spelutvecklare och bör därför inte ha någon större insikt över något specifikt avtal Valve ger till utvecklare. Vad dom däremot verkar vara är ett företag som varnar för "farliga saker" på internet som påverkar barn. (Wont Somebody Please Think Of The Children). Utifrån påminner det lite om Jack Thompson som stämde företag till höger och vänster för att ha för mycket våld i spelen på 90-2000 talet.
För just Epic delen och deras 12% cut så har det aldrig varit tänkt att kunderna skulle få spelen billigare, även om jag vet Tim Sweeney har nämnt det. Deras plan var att om dom får utvecklarna på sin sida så kan dom tvinga kunderna till sin butik och vända på hela marknaden. Så deras pitch har alltid varit att locka utvecklarna först till sig med löften om att dom får mer pengar per sålt exemplar, och i början garantera detta med exklusivitet. Men kunderna ser att EGS är en sämre plattform och väljer att inte använda den eller köpa spel där ändå. Inte ens när dom lockar folk till plattformen med gratis spel så börjar dom använda den. Dom claimar gratisspelen, för gratis är gott, men fortsätter att köpa spel på steam för det är en bättre plattform, även om det innebär vänta tills dom kommer.
Som en av topprecensionerna på Kingdom hearts säger på steam:
X Buying day 1 on Epic.
✓ Waiting 1171 days to buy it on Steam.
Så varför är inte spelen billigare på EGS? Det är av samma anledning som Ultimate Edition av Diablo 4 expansionen och Star Wars Outlaws kostar 90$ respektive 130$, dvs på grund av girighet. Kan man få mer pengar så försöker man det.
Jag tycker det är intressant att diskutera. Är det moraliskt rätt av Steam att tack vare sin särställning pressa utgivare att behålla samma priser som Steam överallt, trots att Epic och andra ger utvecklare enorma rabatter, som borde utmynna i billigare spel för oss konsumenter?
Jag håller med om att det är en intressant diskussion även om jag personligen inte tror att steam utnyttjat sin ställning att behålla samma priser överallt, utan bara har det som krav på sina gratis steam-keys. Vilket jag tycker är rimligt för att skydda sig från att bli utnyttjade från att en utvecklare kan använda allt deras plattform erbjuder men locka kunder till att köpa på en sida där dom får 100% av intäkterna genom att artificiellt ha högre pris på steam.
Genom att steam inte sänker priserna eller sin avgift mer än sina konkurrenter visar väl snarare att dom främjar konkurrens snarare än stoppar den. Om steam sänkte sin andelsavgift till samma som EGS, skulle EGS fortfarande ha en anledning att existera då? Det skulle väl verkligen vara att använda sin storlek till att trycka ut konkurrenter.
Du har helt rätt.
Enligt BBC är anklagelsen i stämningen:
"It says Valve "forces" game publishers to sign up to so-called price parity obligations, preventing titles being sold at cheaper prices on rival platforms."
Tragiskt att så många har problem med läsförståelse. Tyvärr hjälper inte artikelförfattaren på FZ till heller.
I korthet: det spelar ingen roll att Epic och andra aktörer erbjuder en lägre avgift på enbart 12% mot Steams 30% eftersom Steam i hemlighet får utgivare att skriva under avtal på att de helt enkelt inte får sälja billigare någon annanstans.
Steam snedvrider konkurrensen tack vare sin enorma dominans.
Gagget om vem som tillverkat, äger och säljer Steam-nycklar är irrelevant för denna nyhet och ett onödigt sidospår som slösar allas vår tid.
Fast dom anklagelserna är som sagt bara anklagelser i dagsläget. Vilka bevis har Vicki Shotbolt, lagt upp för detta? Inget vad vi kan se i dagsläget. Det närmaste vi har är en näst intill identisk anklagelse från Wolfire games. Dom använde samma termer men det var tydligt i deras stämning att det gällde genererade steam-keys, dvs dom nycklarna du kan generera gratis som utvecklare och sälja i andra butiker.
Wolfire games stämning
https://arstechnica.com/gaming/2021/04/humble-bundle-creator-...
" A publisher can ask to generate free Steam Keys, which can then be sold on competing platforms that might take a smaller commission than Steam itself."
"But Valve places significant limits on this feature, which "[rigs] the Steam Keys program so that it serves as a tool to maintain Valve’s dominance," according to the lawsuit. That includes a "Price Parity Rule" that tells publishers, "Steam keys cannot be sold on other sites unless the product is also available for purchase on Steam at no higher a price than is offered on any other service or website."
Vicki Shotbolt stämning
https://steamyouoweus.co.uk/the-claim/
Detta är förövrigt en sån sjukt oproffsig hemsida. Den skriker "they took your money, sign up here to get some back". Vilket är definitionen av en stämnings cashgrab.
"Vicki accuses Valve Corporation of shutting out competition in the PC gaming market by forcing game publishers to sign up to pricing restrictions that dictate the lowest price games can be sold for on rival platforms.
This has led to UK consumers paying too much for PC games and add-on content, and has enabled the gaming giant to continue charging an excessive commission – of up to 30% – to publishers."
Hon kritiserar även 30% avgiften så inte så konstigt folk pratar om det också.
Steams egna regler står här
https://partner.steamgames.com/doc/features/keys#3
Jag anser det är extremt sannolikt att Vicki Shotbolts stämning gäller exakt samma sak som Wolfire games stämning men denna gången i UK istället för USA. Utan att dom presenterar några nya bevis som visar motsatsen har dom har i min mening inget argument som håller för en stämning. Enda utfallet som kan gå emot steam som jag ser är att dom slutar generera nycklar gratis och istället tar en fast avgift för den tjänsten. Vilket kommer drabba alla keysellers.
Jag skulle nog vilja hävda att Steam är bra p.g.a. EGS. Innan EGS lanserades var Steam hopplöst föråldrad. Så fort de fick lite konkurrens blev det fart på utvecklingen.
Detta är en rolig åsikt. Steam skulle känna konkurrens från en klient som inte kan göra en tiondel av det steam redan kunde göra?
Steam har alltid uppdateras med nya funktioner, men alla har inte vart så synliga som när dom ändrade det grafiska interfacet för några år sen. Men du har kunnat köra en version av det på steam betan länge innan. Inget har ändrats sen EGS lanserades.
Länk till officiell sida där jag kan köpa Shadow of the erdtree billigare?
Alla butikerna som finns på isthereanydeal ska vara auktoriserade återförsäljare som jag förstått det.
https://isthereanydeal.com/game/elden-ring-shadow-of-the-erdt...
Det är ju det som är poängen med stämningen, att när ett företag får en så dominant ställning så kan de ta oskäliga priser utan att kunder har något egentligt val. Det är därför företag som Microsoft och Apple osv. råkar ut för stämningar emellanåt.
Detta i en tid när spelutvecklare får sparka personal hit och dit, spelprojekt läggs ner och många utvecklare går i stöpet för att de helt enkelt inte har råd att fortsätta.
Personligen hade jag hellre sett Valve/Steam göra något mindre vinster än de gigantiska summor de drar in nu, och istället se till att spelindustrin mår bättre överlag, att utvecklare klarar av att överleva, har möjlighet att skapa större projekt, att de arbetande får bättre löner, och att utvecklare får bättre betalt för de projekt de lagt ner flera år på, istället för att Steam bara går in och snor en tredjedel av beloppet bara för att de har en dominant ställning.
Det är inte alla projekt som blir ett Stardew Valley eller GTA5. Många klarar helt enkelt inte av att överleva så pass länge att de kan utveckla ett andra projekt, och väldigt många tvingas sälja ut sig till en utgivare för relativa struntsummor bara för att kunna överleva.
Så länge dom tar ut samma pris som resten av branschen och levererar en bättre service än alla konkurrenter så ser jag inte kostnaden som ett problem.
Att spelutvecklare får sparka personal är inte steams fel, det är världsekonomin, när alla priser går upp så har folk mindre pengar att spendera på nöjen. Och spelbranchen är väldigt tuff när det kommer till konkurrens, det kommer så sjukt många mer spel nu än förr, så alla kan inte lyckas. Dessutom ju fler som satsar på live service spel, desto färre spel kommer kunna lyckas för det finns begränsat med tid att spela på.
Exempel är det steams fel att Microsoft la ner Arkane Studios austin p.g.a. att Redfall inte sålde efter förväntningar? Nej, dom gjorde ett spel som "ingen" ville ha, inklusive dom själva.
Låt oss spekulera i ifall steam skulle förlora i att dom inte får kräva att steamkeys dom ger ut gratis måste säljas för samma pris utanför steam. Den enklaste lösningen för dom då är att inte låta företag få steamkeys gratis längre. Vad tror du händer med konkurrensen på sidor som säljer steamkeys nu? Sidor som humblestore och greenmangaming skulle försvinna tillsammans med många andra butiker. Vi skulle få mindre konkurrens än vi har idag, för vi vet redan att folk inte vill köpa spel utanför steam. EGS misslyckande att locka kunder är ett tydligt tecken på detta. Så hela den här stämningen är bara ett töntigt cashgrab försök som mycket annat.
Om man verkligen ville stämma valve för något så är det väl deras gambling försäljning av lootboxes med keys i dota 2 och counter strike 2. Hela deras ekosystem som drar in barn och ungdomar i spelmissbruk. Det är något som är värt att försöka sätta dit dom på.
Jo jo, är helt medveten om det, men det var ett jämförande exempel.
En utvecklare kan alltså använda ett verktyg ämnat för utveckling i flera års tid och ändå bara betala en liten andel jämfört med vad Steam tar bara för att sälja produkten på sin marknad.
Fast det är ju som att jämföra äpplen och päron. Kostnaden för att sälja är inte samma som att utveckla.
Om du istället sålt spelet genom sony, microsoft, apple eller google så hade dom också tagit runt 30% av pengarna. Varierar lite givetvis men mellan 20-30% är standard.
Orkar inte leta upp inläggen nu men det finns en utvecklare på resetera forumet som avskyr steam för dom tar 30% också.
Han visade siffror för spelet han gjort där han sålde spelet på Itch och på steam, dom visade av 100 spel så såldes 3% på itch och 97% på steam. Itch tar en mindre kostnad så han ville hellre sälja där givetvis. Men det var tydligen steams fel att dom tog en "orimlig" kostnad fast dom sålde mycket mer. Hur man inte kan se att en plattform som står för 97% av din försäljning inte är värd kostnaden är i mina ögon helt otroligt. Jag förstår att man ser på pengarna man teoretiskt sett kunde få om man haft en lägre procent. Men om steam inte hade funnits alls, hur mycket hade du sålt då, nästan ingenting.
Det finns ju en anledning till varför EA och Blizzard har kommit tillbaka till att sälja spel på steam igen efter att bara ha sålt i sin egen butik i 10+ år. Det är för att det fortfarande är mer värt att sälja där kunderna finns och få 70-80% av kakan än att få 100% av en mindre kaka.