Inlägg av waverider

Inlägg som waverider har skrivit i forumet

Tycker FZ gör ett bra jobb. Hat, diskriminering och kränkningar kan förstöra liv i värsta fall. Vi behöver verkligen vara mer schyssta mot varandra, IRL och online. Vi ska göra världen bättre inte sämre!

Ska varna för spoilers för dem som inte spelat spelet än!

Tycker CV3 är ett extremt svårt spel, är väl jag som inte är bra nog i men i alla fall tycker jag speciellt att passagen med blocken som faller i kanske 10 min, nästan känns omöjlig att klara såvida inte man använder Alucards fladdermus-förmåga. Sen är ju banan tyvärr långt ifrån över även efter denna brutala passage. Tycker också att Dracula är mycket svår, speciellt tredje formen. Känns rejält oschysst att man inte får full hälsa när man når Dracula om man inte haft det när man kommer fram. Samt att man taskigt nog kastas tillbaka till banan innan när man dör hos Dracula. Nån som håller med om ovanstående?

Resten av spelet är också svårt men utan att enligt mig helt gå överstyr som med ovanstående exempel. Men får väl träna mer och lära sig rätta taktikerna kanske? Nyligen gav jag upp på Dracula för andra gången i rad... :/

Ser verkligen lovande ut!

@Ruffles: Förstår inte alls kritiken mot Forza Motorsport måste jag säga. Väldigt många verkar gilla det också isåfall - t.ex. på Metacritic så har det ju 84/100 av recensenter och 7.5/10 av användare. Tycker själv det är riktigt bra. Så att det "objektivt" skulle vara kasst kan jag inte hålla med om. Sen är det väl inte heller bara hardcore-spelarna man ska tänka på heller?

@Doed: Vad var det du inte gillade med Forza?

@Majoren: Det är helgerån att kalla OoT för bedrövligt. Tycker själv att det är mycket bättre än TotK och framförallt BotW.

Tror inte alls att det skulle vara tal om nåt litet antal. Men bara för att förstå dig och andra som verkar avguda extremt stora open-world spel - blir du aldrig trött av att aldrig bli klar med utforskandet? Eller spelar du så snabbt så du på allvar hinner se och uppleva allt? Eller har du inget behov av att se hela spelet och göra allt? Erkänner att jag har riktigt svårt att förstå inflationen av framförallt gigantiskt stora open-world. Blir utmattad av bara tanken av att ens försöka se och uppleva allt i open world.

Sen blir man frustrerad också för att så mycket resurser läggs på såna spel när man själv vill uppleva lite mer lagom stora, och betydligt tightare spel.

Skulle verkligen vilja ha tillbaka ett mer klassiskt Zelda-spel. Hemskt gärna ett spel med vy uppifrån igen, och med en riktig Dungeon Maker där man kan göra egna rum. Mer klassiska spel som är mer okomplicerade är ofta betydligt roligare tycker jag. Dagens open-world-spel känns ofta så stora och komplicerade så man slutar spela för att man inte orkar med att kolla in allt. Tycker man blir trött och nästan utbränd av för mycket krångliga uppgifter och alldeles för många uppdrag. Känns som om många open-world spel aldrig tar slut.

Något off-topic: Just BotW och TotK har väl inga achievements vad jag vet men många open-world har ovanpå sin oändliga värld även ett oändligt antal achievements som t.ex. WoW. Eller Starfield som har över 1000 planeter att utforska. Vad är egentligen meningen med spel som är stora så extremt många knappt skulle hinna med att uppleva allt i dem under sin livstid?

Tycker Aonuma snackar fördomsfullt - det är ett cheap shot att hävda att allt handlar om nostalgi. Sen är allt nytt inte automatiskt bättre bara för att det är just nytt. Vissa idéer var bättre förr och vissa är bättre nu. Så är det. Man måste faktiskt inte följa trender.

Mer linjära spel kan fortfarande vara ganska obegränsade faktiskt - man kan t.ex. lägga in hemliga genvägar, alternativa rutter och alternativa sätt att besegra fiender och bossar på t.ex.

Nu kanske jag låter fördomsfull men att BotW och TotK säljer så bra, kan det verkligen inte ha nåt att göra med att spel blir allt mer och mer populära och säljer allt bättre i största allmänhet? Spelbranschen är ju enorm idag.

Skrivet av Devan:

Funkade det?

Själv blir jag arg som fan på Blizzard för varje gång man öppnar deras klient så får man reklam, nu fått reklam för modern warfare 3 tre dagar på raken...

Nej det funkade inte. Har provat att köra både avstängning och viloläge.

Sen kan man vara online på själva XBox:en men efter varje uppstart av konsolen och trots att man är online på själva konsolen så har man alltid tappat själva spelets anslutning när man kommer in i FC24. Och varje gång jag trycker på att gå online så får jag upp GP-rutan - oavsett om jag bara sätter spelet i Quick Resume eller om jag stänger ner det helt och startar om det.

Skrivet av Nocternity:

Det han menar är att game pass är ett stort bibliotek med spel man kan ladda ner till konsolen och spela mot en, sett till innehållet, ganska blyg månadskostnad. Ovanpå det så ingår då även möjligheten att spela online, det som förr kallades för Xbox Live.

Jag menar bara att om man inte ska använda eller vill ha Game Pass, varför ska man då tvingas till en sån prenumeration om allt man vill är att spela FC24 och NHL24, offline, på sin XBox? Det kan inte vara rätt att påtvingas såna prenumerationer eller tjatiga pop-ups. Jag har betalat 1800 :- för båda spelen och ska inte tvingas till GP när allt jag vill är att spela offline samt att få räkna min statistik. Man ska inte betala för sånt man inte ska använda.

Man får väl skriva till dem och klaga. Inte för att de lär bry sig men ändå. Gillar inte när företag kommer undan med sin girighet och speciellt inte såna som är så rika som Microsoft redan är.

Edit: Kanske inte skulle använt ordval som girighet, men helt klart känns det respektlöst med dessa GP-rutor.

Skrivet av ulphen:

Du vet väl att game pass först och främst är en prenumerationstjänst för spel och inte bara en onlinetjänst som Xbox Live var?

Förstår inte vad du menar riktigt?

Skrivet av Ruffles:

Skaffa Game Pass.

Haha jo det kan man ju göra, men nej jag trivs bäst med offline spel. Men vill kunna spara matchstatistik och sånt. Microsoft ska kunna respektera att man svarar "Nej tack". Delvis off-topic: Det är likadant med Win 10, M-soft tjatar där också med stora blåa rutor om "Nu gör vi klart konfigurationen mm."

Skrivet av Bennii:

Kommer inte ihåg vilket spel det var, men jag har råkat ut för samma sak. Varje gång jag startade ett spel fick jag en ruta med Gamepass-reklam. Riktigt tråkigt beteende att lägga reklam för en prenumerationstjänst i ett spel jag betalat för.

Håller med - Microsoft har svårt att acceptera ett nej tydligen. :/

Skrivet av Devan:

Sätt boxen i sovläge istället för att stänga av den?

Tack, ska prova det!

FC24 / Xbox:en tjatar om att man ska skaffa GamePass - hur slippa?

Varje gång jag startar spelet och loggar online så får jag upp förfrågan om vilken GamePass prenumeration som passar mig och jag måste trycka på B för att gå tillbaka. Finns det nåt sätt att få slippa denna ruta utan att behöva skaffa GP? Ganska störigt att behöva få upp rutan varje gång. :/

Skrivet av TheVoomyOne:

Det sjuka är ju att det är typ dåligt i jämförelse med dom som faktiskt är riktigt bra på NHL. Jag har fått möta folk som ligger mellan 50-100% i mål procent, ja vissa gör alltså mål på varenda skott dom tar som inte blockeras av en utespelare. Jag kan fortfarande klanta mig och inte göra mål på ett friläge medans en bra spelare gör mål till 100% på frilägen.

Haha, ja då behövs de ju verkligen fixa glitcharna. Så länge får jag väl njuta av dem dock så att jag kan klå datorn - tycker NHL är sjukt svårt på högre svårighetsgrad. Har fått 24:an nu förresten - det har iaf blivit lättare att göra mål på "riktiga" sätt nu samt att passa rätt så jag är hyfsat nöjd med nya NHL. Det känns inte alls så frustrerande som 23:an kändes.

Skrivet av TheVoomyOne:

Jag skulle klassa mig som ganska medioker. Det gäller bara att hitta dom där speciella sätten att göra mål på, tyvärr är dom i stort sett samma i NHL 23 som i NHL 24. Jag skjuter extremt lite skott på mål men det är ju också för att jag inte skjuter om jag inte tror att jag kan göra mål. Spelar jag online så gör jag i snitt mål på kanske var tredje skott jag tar, det behöver inte betyda att jag gör hur många mål som helst utan kan betyda att jag skjutit mindre än 10 skott på mål under en hel match. Det är ju det som blir så jävla tråkigt, möter man en bra spelare så vet man att han kommer göra mål på varenda skott han skjuter om jag inte lyckas stoppa honom. Målvakten hade lika gärna kunna sitta på avbytarbänken.

Passningssystemet i NHL 23 var inte det bästa. I NHL 24 har dom lagt till ett nytt system som är sjukt effektivt. När du håller in R2 så kommer dom andra utespelarna få en symbol ovanför sig som motsvarar dom 4 knapparna på kontrollen och passet kommer då gå direkt till den spelare du väljer.

Exhaust engine passar väldigt bra för dom som är bra på att hålla i pucken och spela runt i anfallszon. När mätaren går upp på max så kommer alla försvarsspelare nästan direkt få slut på energi och målvakten får svårare att rädda.

Mål på var tredje skott, inte illa! Om man kan göra mål så ofta eller ännu oftare, då får jag verkligen ta och hårdträna! Lyckas sällan att göra mål oftare än vart 7-10:e skott ung. när jag möter datorn. Om man kan bli så bra på att utnyttja glitcharna ja då håller jag med om att det kan bli för lätt att göra mål. Tycker EA borde jobba mer på att göra så att man ska spela som riktig hockey för att göra mål. Samt att målvakternas AI lär sig av misstagen. Det hade varit grymt om något!

Låter bra att passningssystemet ska vara klart bättre i 24:an. Känns helt klart mer realistiskt att de nu har lagt in det här med Exhaust Engine, det är ju naturligt att hög press ofta ska leda till mål och vinst. I 23:an tyckte jag man kunde pressa i all evighet och ändå få vänta länge på målen, om de ens kommer.

Skrivet av tootey:

Precis - spelar man "riktig hockey" så är det svårt att göra mål. Utnyttjar man spelets brister och gör glitch-mål så kan man göra hur många som helst utan att målvakten lär sig. Har funnits flera i varenda spel som släppts, tror jag. Bästa var väl i NHL 96 (tror jag) där man kunde åka in i målvakten så pucken gled i mål, man fick målet men också en utvisning. Fantastiskt.

Ja exakt, när jag lirar vill jag det ska kännas som riktig hockey, man passar till varandra under ett powerplay, någon gör slagskott i mål från blå. T.ex. Får hoppas EA börjar prioritera NHL serien igen.

@tootey: Beställde NHL24 igår till min Series X. Får hoppas man inte köpte grisen i säcken. :/ Verkar dock som om de förändringar som gjorts till 24:an är rätt för mig, på pappret iaf. Stämmer det att det är lättare att göra mål och passa rätt i 24:an än i 23:an? Och skulle du säga att NHL24 är ett sämre spel än 23:an?

@TheVoomyOne: Antingen är du riktigt skicklig eller så är jag kass, jag tyckte det aldrig hade varit så svårt att göra mål som jag tycker det är i NHL23. Även på Rookie och Semi-Pro kändes det extra besvärligt med målen och jag fick träna mer än vanligt. Har iofs inte spelat det på ett tag, mitt senaste var NHL16 på PS4.

Jag brukar dominera stort vad gäller antal skott, time on attack, tekningar mm. på Rookie och Semi-Pro men tycker det är alldeles för få skott som går i mål och tycker att man kan bli frustrerad på det, speciellt på NHL23. har kollat Youtube videos också men tycker man ändå inte blir riktigt bra på att göra mål någon gång. Tycker målvakterna gör helt omöjliga räddningar stup i kvarten. Sen passningarna har aldrig gått fel så ofta som i 23:an tycker jag, får vara glad om jag klarar 70% rätta passningar.

Så det känns som Exhaust Engine passar mig, om målvakterna gör fler misstag. Samt att Vision Passing låter som om det gör det lättare att passa rätt. Men, kanske bara jag som är kass? Någon annan som tycker som jag?

@Gertzy: Jo det känns ju verkligen som om Nintendo tagit åt sig av den kritik som fanns mot BotW, efter att nu ha sett alla trailers gjorde jag faktiskt en förhandsbokning på TotK häromkvällen. Förutom Fuse gillar jag också att det verkligen känns som om Link inte alls kommer att vara lika ensam som i BotW och världen känns mer detaljerad också. Samt att det ju verkligen ser ut som om klassiska dungeons kommer tillbaka. Tror verkligen att jag kommer gilla det här!

Skrivet av Gertzy:

Nej, det var inte vad jag skrev. Läs om, läs rätt. Om det inte räcker läs utvecklingen av resonemanget ovan. Ta sedan av dig offerkoftan och torka tårarna. Du får älska gamla spel hur mycket du vill. Mitt första Zelda jag spelade var A Link to the Past, och jag håller det fortfarande som ett av de bästa, men vill jag att alla kommande spel ska utgå från det för den sakens skull? Nä. Teknik, mekanik och så mycket annat utvecklas - och måste få göra det - och som sagt det är inte att ogilla allt nytt jag invänder mig mot så återigen missförstår du mig grovt - medvetet eller ej - utan att så många tycks tycka det är dåligt att det inte är som det alltid varit. Ren konservatism av ren pragmatisk grund, alltså. Det är vad jag kan tycka är inte bara fånigt utan direkt farligt. För jag vill inte ha "samma" spel 500 gånger om bara för att nostalgiker som vill spela OoT med viss variation inte ska väcka kritik. Att du inte håller med mig om att den enorma världen i BoTW är variationsrik, inlevelserik och fantastisk och mycket bättre och levande än i majoriteten av andra spel rör mig inte i ryggen. Jag är ingen diktator som tycker alla ska tycka som mig. Men jag ogillar konservatism och småsinthet och den kulturella förhindret av framåtrörelse det lätt leder till. Det är okej att föredra gamla spel, men spela om dem då istället för att kräva att allt nytt ska vara så. Igen och igen. Obs: säger inte att du säger det, men det är bara vad jag egentligen invänder mig mot och inte det du räknar upp.

Mycket möjligt jag missuppfattade vissa saker du skrev, dock inte medvetet. Finns ingen offerkofta, däremot mår jag dåligt av att läsa när folk är onödigt taskiga mot varandra. Förstår att vi alla är olika och att man kan bli frusterad på andra människor som man anser har irriterande eller ohälsosamma beteende som kanske gör att man själv blir sur. Men tycker ändå inte att det är ok att kalla varandra för kränkande saker. Därför kanske jag missuppfattande en del saker du skrev för att jag blev upprörd över ditt uttryck "crybaby" och att man då inte ens var värd att bli lyssnad på. Off-topic: Tror snarare att genom vänlighet så kommer man mycket längre! Tror också att om folk generellt hade varit trevligare och mer förstående mot varandra så hade vi kunnat lösa många problem här i världen.

Håller helt med dig att det hade varit tråkigt att spela exakt samma spel om och om igen. Så jag ser gärna förändring, däremot så störde jag mig på en del saker i just BotW som förstörde spelet för mig. Annars kan jag säga utan problem att jag överlag älskar välgjorda open-world-spel, håller med om att BotW hade bra sidor också som just öppenheten och friheten att gå var du vill. Men för mig så förstördes det positiva med det negativa som jag nämnde sist, trasiga vapen, precis som du nämnde själv - svärd som kändes som kvistar t.ex. Fanns fler saker som jag tyckte var jobbiga, som t.ex. att det inte fanns nån karta alls, eller ens möjligheten till att hitta en karta för de som ville ha en. Och man fick själv komma på alla maträtter vad jag förstod det som iaf. Fanns väl inga recept alls? Kände mig ofta extremt utelämnad och frustrerad över att det var så svårt att göra framsteg i spelet. Slutligen så var fienderna lite väl overpowered tyckte jag. Man dog ofta på 1-2 slag trots att jag skaffat många heart containers. Eller kanske bara var jag som sög på spelet? Iaf så tyckte jag det negativa tog över.

Open-world som t.ex. Witcher 3 är mycket mer min stil då det finns recept och kartor där t.ex.

TotK verkar mer lovande - Fuse systemet verkar grymt och craftingen också. Om där kommer finnas klassiska dungeons så kan det verkligen få det positiva att ta över - hoppas!

@Gertzy: Så man är en "cry baby" för att man tyckte om nåt som det var? Tycker du att du ska tas på allvar när du uttrycker dig som du gör? Måste man vara elak? Nej.

Personligen gillade jag mycket av vad de gamla spelen kom med, de hade bra musik, dungeons med mycket känsla, roliga pussel och bossar. m.m. Jag är en av dem som inte gillade BotW, tyckte det var frustrerande på många sätt, vapen som ständigt gick sönder, vad jag mindes fanns det knappt nån bra musik, en massa tomma ytor, spelet kändes lite själlöst.

Samtidigt har jag inga problem med förnyelse, gillar vad jag sett från TotK med Fuse t.ex. och crafting, så jag hoppas och tror att jag kommer ha mycket roligare med TotK.

Så bara för att man inte gillar allt som är nytt så är man ingen "cry baby". Allt nytt är inte med automatik bättre. Och folk kan ha olika smak utan att vi måste kränka varandra eller hur?

Tack för råd och tips!

Har inte köpt varken FIFA eller NHL på några år, synd att rubberband fortfarande är kvar. Då får man väl hålla sig till lägre svårighetsgrader eller spela mot andra.

Tack för svar i alla fall.

FIFA 23 AI rubberband? "Fuskar" datorn?

Hej!

Lirar en del FIFA 23 på min Series X. Har inte märkt mycket "konstigheter" med AI:n på svårighetsgraderna Semi-proffs och neråt men på Proffs tycker jag ibland att datorn rycker upp sig väl mycket ibland. Spelade två matcher tidigare idag, första matchen var riktigt lätt att vinna och det kändes inte som om att datorn ansträngde sig mycket alls så att säga.

Sen nästa match ledde jag med 7-2 i paus (20 min match). Alldeles i början av 2:a halvlek börjar datorn spela (för mig) i alla fall i princip ostoppbart. Det blir snabbt 7-6 bara på någon minut, datorn passar och skjuter alldeles otroligt bra plötsligt, från ingenstans som det kändes. Som om att nån gick från halvbra till att spela som Messi och sen blev de mycket sämre igen vid 7-6, så jag lyckades vinna med 8-6 ändå.

Är det här nåt andra känner igen i FIFA 23? Eller var det bara jag som spelade för kasst i 2:a kanske? Tyckte det gick lite väl lätt för dem plötsligt. Man känner ju igen rubberband effekt från t.ex. vissa tidigare Need for Speed spel och vissa NHL också.

Mvh Mattias