Heart of the Swarm ger oss sju nya enheter, ett par ändrade och tre som får sparken.

Det har varit mer eller mindre självklart att #Starcraft II-expansionen Heart of the Swarm kommer att introducera nya enheter för multiplayerläget och efter mycket hemlighetsmakeri har de nu avtäckts. Precis som i #Starcraft: Brood War tillkommer sju nya enheter - tre för Protoss, två för Terran och två för Zerg. Tre stycken har också tagits bort medan ett par förändrats avsevärt.

Protoss Tempest, ditt nya mammaskepp

De högteknologiska Protoss får säga adjö till både Mothership och Carriers till fördel för den nya luftenheten Tempest. Den gör massvis med skada på andra flygmackapärer och kan även attackera marken. Oracle kommer att bli en pina att möta i rätt händer då den kan blockera mineralfält och byggnader och göra dem tillfälligt obrukbara. En tredje förmåga gör att den kan se vad som byggs eller efterforskas i en specifik byggnad. Den tredje och sista kallas Replicant och som namnet kanske avslöjar kan den efterapa alla icke massiva enheter, såsom en Siege Tank. Nexus kommer också få ett par defensiva förmågar, dels Arc Shield som tillfälligt ökar sköldar och pansar och även Mass Recall som låter dig återkalla trupper när du är under attack hemmavid.

Terrans ingenjörer har äntligen insett att Thor är för slö och därför tagit fram en lättare mech, Warhounds, vars främsta uppgift är att rensa luftrummet på ohyra. Deras snabbhet gör såklart att de tål mindre stryk men de är också väldigt bra på att skada mot bepansrade fordon. Thor har inte pensionerats helt, istället blir den ännu elakare genom utökat artilleri men du kan bara ha en åt gången och luftvärnet fick prioriteras bort. Den andra och sista nya enheten i människornas kamp för överlevnad är Shredder (inte Turtles-skurken), fabriksbyggd scout som inte har någon attack vid rörelse men i stationärt läge kan den mota bort både mark- och luftenheter.

Hellions kommer att kunna förvandla sig och därmed få mer hälsa och en svepande eldkastarrörelse. Ghosts osynlighet blir ändrad till en engångskostnad och de kommer att kunna gå tillbaka till Cloak efter att ha markerat målet för ett kärnvapen. Battlecruisers får en snabbhetsuppgradering i form av Redline Reactor som balanseras med en timer. Reapers blir inte lika duktiga på att spränga byggnader men deras hälsa kommer dock att laddas snabbt när de inte är i strid.

Zerg blir av med Overseers men får istället den nya flygenheten Viper vars ena attack för en grupp fienders avtåndsmanövrar tillfälligt dämpade och deras energi blockerad. Warhounds värsta fiende alltså. Den kan också dra till sig motståndare samt fästa sitt öga på en kamrat och på så sätt avslöja eventuella stealth-hot. Swarm Host är en långsam markenhet vars främsta vapen är att gräva ner sig och kläcka närstridsynglen Locust. Corruptors får en ny förmåga som riktar sig mot byggnader och som skadar dem över tid, samtidigt som det genererar inkomster för Zerg. Ultralisks kommer att kunna dyka ner i jorden och attackera fiender underifrån, vilket även Banelings lärt sig. Som om inte det vore tillräckligt livsfarligt kommer Hydralisker att kunna uppgradera sin fart utanför creep.

Tack till Lawler för detta #nyhetstips!
Väldigt sällan ett mothership fanns på spelplanen när man lirade. :P Även om det lyckligtvis kunde byggas och sättas i spel, var det löjligt lätt att sänka det. :( 23/10 Hoppas innerligt de inte bara lägger krut på MP, vi är många som är förbannat taggade på att veta hur storyn utvecklas, och vill ha maffigt SP-innehåll på fler fronter än vad SC2 levererade på. 22/10 Tror aldrig det kommer gå live. Om det går live måste burrowed banelings ha en helt sjukt långsam hastighet. 22/10 Ibland är man lite för rädd för att upprepa sig och krånglar till det. banelings, kretsandes under marken, låter riktigt livsfarligt. Känns som detektion blir ett krav för alla. 22/10 "Zerg blir av med Overseers men får istället den nya flygenheten Viper vars ena attack för en grupp fienders avtåndsmanövrar tillfälligt dämpade och deras energi blockerad" Avståndsmanövrar? Är väl bra mycket lättare om ni förklarar att deras range på... 22/10 awww... de plockar bort enheter också. Ut med det gamla, in med det nya. 22/10 nöffa TERRAN !!!! 22/10 Bara läst tråden och inte tittat på annan info men av vad som står i artikeln så verkar Zergs nya units mest användbara och Protoss verkar vara ett skämt, Terran nånstans mitt emellan... Z op??? 22/10 Nja det här gäller ju multiplayer. Så är säker tkvar i singleplayer. Var inte så att man såg en mängd motherships och carriers i multiplayer ändå :p Carriers kommer man knappt märkna någon skillnad 22/10 Vänta lite! Så Blizz tänker ta bort Carriers och Momaship från spelet? Är det bara jag som är lite ledsen över det? Jag menar... det kommer kännas så tomt utan dem :( 22/10
Skicka en rättelse