#Sony Online Entertainment-bossen John Smedley har berättat mer om överlevnadsspelet #H1Z1 som hämtar en god skopa inspiration från #DayZ. De vill förmedla en känsla av ensamhet och isolering, något som inte fungerar om 20 personer springer runt i synfältet. Därför kommer kartan redan från början vara enorm, så att möten med andra spelare blir ovanligt – och något att frukta. Den första instinkten ska vara att lägga benen på ryggen, menar Smedley.

– Hur många spelare per server? Vem vet. När vi lägger in mer landyta kommer antalet spelare som får plats på en server att stiga. Vi har många zombier som ni kan slåss mot också. Ni kommer möta horder, berättar han.

H1Z1 kommer innehålla ett djupt crafting-system och möjligheten att upprätta baser tillsammans med andra spelare, antingen i övergivna byggnader man tar över eller i lokaler man bygger själv från grunden. En målsättning är att du ska kunna överleva zombieapokalypsen på ditt vis, oavsett om du vill skjuta ihjäl allt som rör sig eller hitta en avlägsen gård där du odlar grödor.

Vi kommer kunna kasta oss in i den farliga världen "snart" via någon form av early access som kostar 20 dollar. Det färdiga spelet blir gratis, ungefär enligt samma modell som #Landmark.

Mer läsning: Vg247 och Polygon.