Steam är branschens gigant när det gäller digital distribution av spel. I nuläget finns över 3700 titlar att välja mellan, och enligt Valve har plattformen över 100 miljoner aktiva användare. Därför vill förstås mindre utvecklare ta sig in på tjänsten, men när det väl är gjort är det inte alltid så lätt att hävda sig i mängden.

Tidigare i veckan lanserade #Valve Steam Discovery Update, som bland annat tjuvkikar på vad du spelar och tittar på i butiken, och skräddarsyr rekommendationer utifrån din spelsmak. Ska man tro Andrew Spearin, creative director hos New World Interactive som gjort onlinepangaren #Insurgency, så är systemet en smärre frälsning för mindre utvecklare.

– Sedan uppdateringen har vi fått mer än 3000 nya medlemmar i vår officiella game group, antagningsvis från folk som klickat dit via follow-knappen i butiken. Vi ökar med ungefär 100 medlemmar i timmen, skriver han i ett blogginlägg.

Spearin presenterar fler siffror som visar att det nya systemet fungerar: butikssidan för spelet hade 5800 besökare under söndagen. På måndagen, då uppdateringen lanserades, sköt besökarantalet upp till 21 500. På tisdagen var de uppe i hela 83 284.

Även det nya curator-systemet, där vem som helst (även FZ!) kan tipsa om bra spel, har enligt Spearin en positivt effekt, även om det är svårt att veta exakt hur stor den är.