Att pilla på koden är aja baja!

#Dying Light lanserades förra veckan och FZ:s recension läser du senare i dag. En sak vi inte tar upp i recensionen är att det i helgen släpptes en patch som stoppar användning av moddar.

I patch notesen står följande: "blocked cheating by changing game’s data files." Det innebär att alla ändringar spärras, såväl sådana som påverar gameplay och svårighetsgrad som rent estetiska justeringar; det går till exempel inte att stänga av skuggorna, skriver Cinemablend. Man fortsätter med upplysningen att #Techlands förra zombiespel, #Dead Island, var moddbart, och att det lyfte spelet.

På Reddit kan vi läsa att en grafisk filtereffekt inte heller får tas bort, detta eftersom det strider mot vissa juridiska regler. En aning magstarkt, kan man tycka.

Icke desto mindre recenserar FZ Dying Light senare i dag.

Uppdatering: Techland har inte för avsikt att stoppa moddar, och man arbetar på att ta bort begränsningen. Det säger man i ett uttalande återgivet av Gamespot. Att moddningen stoppades var en följd av att patchen förhindrade fusk i spelformen Be the Zombie. Så här säger Techland:

With the recent patch (1.2.1) on Steam we blocked cheating to make sure the game's PvP system (Be The Zombie) would not be abused. This, however, had the side-effect of hindering mod-makers from making changes to the game.

Creating obstacles for modders has never been our intention. We are now working on a quick patch that will re-enable common tweaks while stopping cheating in the game’s multiplayer mode.

At Techland, we have always supported the mod community, and loved seeing how our own game can be changed by the players. A big part of the original Dead Island's success was the passion and creativity of mod-makers from our community. We want the same for Dying Light.

Tack till Buio för detta #nyhetstips!
Vad i helvete säger du människa! Det är fan tack vare mods som spelvärlden har utvecklats så enormt det senaste decenniet! 03/02 Bra att de jobbar på en lösning. Jag blir lika förvånad varje gång en dev (inte nödvändigtvis techland) inte förstår kraften av att spelare kan modda deras spel. Jag menar... titta på Bethesda. Visst är deras spel kul men det är ju hundratals extra timm... 03/02 Och det gäller typ alla andra open world spel också. Rollspel av den äldre karaktären är detta ännu mer sant för. Vet inte hur många tusentals timmar jag lagt ner på Neverwinter Nights 1 och 2 tack vare alla moduler. 02/02 Tänk gta iv utan modar. Spela 14 timmar SP och 3 timmar MP sen hade det varit över... Har loggat över 1000 timmar på gta iv tack vare mods. 02/02 jag skulle vilja ha en mod så att jag hittar fler skjutvapen då jag gillar de har implementerat en risk vid använding av dem , sen skulle jag gärna se att de kan låsa/jamma sig mitt i en fight så man måste göra någon manöver för att få dem att skjut ige... 02/02 Cheat engine funkar fortfarande i singleplayer. Körde med unbreakable weapons och infinity ammo in ammo pool, sen funkar cheatsen för odödlighet och oändlig stamina med. 02/02 I många fall så tycker jag det är moddar som håller liv i spel. Många äldre och nya spel har grafikmoddar och sen alla andra olika typer av moddar som förbättrar det ena och det andra. Tråkigt för dem att det blev en missuppfattning om spelet och dess... 02/02 Håller med, hade det inte varit för Counter Strike och alla zombie moddar, så hade vi kanske sluppit alla modern military shooters och zombie spel till höger och vänster x) 02/02 Dummaste jag läst på länge. För att du inte använder moddar så tycker du det är bra att mod supporten försvinner? Tur så var det ett fel och ska fixas men sån här attityd stör man sig på. 02/02 nu gäller det inte detta spel så mycket, men något som jag anser är ett mega stort problem i multiplayer spel i dagens läge är att eftersom du kan t,ex stänga av skuggor, höja ljusstyrkan, göra så du inte har något gräs eller buskar att gömma dig i. Ell... 02/02
Skicka en rättelse