#Darkest Dungeon är ett taktiskt rollspel för personer som är helt okej med att förlora flera timmars framsteg när den där extra svåra bossfighten går käpprätt åt helvete. Dina tappra äventyrare dör, blir paranoida och galna på löpande band.

Konceptet är förstås en stor del av "charmen" med Darkest Dungeon, men också en svaghet för många spelare som helt enkelt ger upp när de svidande nederlagen kan läggas i en prydlig hög. När karaktärerna dör måste man levla och rusta upp nya, vilket kan ta väldigt lång tid. Utvecklarna själva uppskattar att tiden som krävs för en genomsnittlig kampanj är cirka 80 timmar.

Den som inte har det tålamodet kan se fram emot det nya spelläget radiant som ska skala bort många av de mer tidskrävande delarna av spelets design, så att fler spelare kan avnjuta hela handlingen och ta sig till slutet. Kvar blir en cirka 40 timmar lång resa som dock ska bli precis lika mörk som förut: permanent död och autosave-funktionen går ingenstans.

Via RPS.

Skicka en rättelse