"Playstation 5 är ett stort steg."

Unreal Engine 5 avtäcktes i och med ett realtidsdemo på Playstation 5, och sedan dess har Epic haft snälla saker att säga om nextgen-konsolen från Sony. Tim Sweeney har sagt att "lagringen ligger långt före något du kan köpa på pc". Epics Nick Penwarden fortsätter på den här linjen.

För VG247 berättar han att "Playstation 5 är ett stort steg", och att lagringsarkitekturen är något "väldigt speciellt". I praktiken ska den låta utvecklare streama väldigt mycket på väldigt kort tid. Det kan komma att förändra hur level designers bygger sina världar, menar Penwarden.

Faktum är att Epic valde att rita om delar av Unreal Engine med Playstation 5 i åtanke.

The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It's so impactful that we've rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind.

Stora ord, men än har Sony inte flexat musklerna hos Playstation 5 på allvar. Veckans spelevent sköts upp, och vi får förstås vänta ännu längre på att se huruvida löftena och hypen kring Playstation 5 och Unreal Engine 5 infrias. Klart är i alla att Playstation 5, till skillnad från Xbox Series X, från start ska vara en nextgen-konsol utan en mjuk övergång från förra generationen.

Skicka en rättelse
Tror det är du som inte förstår. Kontrollhårdvaran är redan kapabel till det. Tycker lite synd om alla som tror att PS5 kommer vara någon slags mirakelmaskin. 07/06 Vad sade han förut som fick honom att gå ut med detta? Edit: ...förklaras ganska bra i videon. 06/06 "det här får jag betalt för att säga....." 06/06 Kände att den här kunde vara passande. Många har LTT som källa när det kommer till hårdvara och nu ber han till och med om ursäkt för att han fultolkat och underskattat lagringsarkitekturen. https://youtu.be/4ehDRCE1Z38 05/06 Absolut! 05/06 Tror inte du förstår vad jag menar, det är fortfarande en standard som måste följas vilket innebär att man inte kan lägga till några bättre lösningar och en disks prestanda är helt oväsentlig om inte kontollhårdvaran på moderkortet är kapabel att hanter... 05/06 Inför varenda generation hypas konsolerna upp som tusan innan de ens släpps, där många får orealistiskt höga förväntningar. Idag är för det mesta PS4 Pro versionen som visas. På vanilla konsolerna körs spelen i lägre upplösning än många PC spelare idag... 05/06 Så är det säkert, men rent krasst hade de kunnat säga Unreal engine is optimized for next gen consoles fast storage capabilities. 05/06 Vad vissa trångsynta spelare inte verkar fatta är att ALLT blir snabbare, bättre, snyggare om du kan optimera något till en och samma maskin. Du har samma hårdvara/spec i alla PS5:or och här är det du har att jobba med, make your magic. Varför kan spel... 05/06 Oj, visste inte att det var så stor skillnad. Det ska bli väldigt intressant att testa när PS5an väl släpps. Jag stör mig på spel som har problem att hinna med att läsa in texturer och det borde ju inte vara ett problem sen. 04/06