343i vill ta sig bort från numrerade uppföljare.

Som väntat fick vi under gårdagens Xbox-show ett rejält smakprov på kampanjen till Halo Infinite, som ska släppas senare i år (november?) till pc, Xbox One och Xbox Series X. För Eurogamer avslöjade 343i också att två av seriens signum återvänder, co-op och co-op i splitscreen.

Paul Crocker, creative director, tillägger att de vill att det ska vara "ett kärleksbrev till Halo".

Av allt döma är dock inte allt sig likt. Efter releasen i slutet av året ser det inte ut som om vi ska vänta oss Halo Infinite 2 eller Halo 7 inom de kommande åren. Eller alls? Ändå vill 343i att Halo ska växa och kallar detta "starten för våra kommande tio år" (via IGN). Hur går detta ihop?

Chris Lee, studio-chef för 343i, menar att Infinite är en "plattform" för Halo.

Halo Infinite is the start of our platform for the future. We want Infinite to grow over time, versus going to those numbered titles and having all that segmentation that we had before. It’s really about creating Halo Infinite as the start of the next ten years for Halo and then building that as we go with our fans and community.

Halo Infinite ska ändå inte bli ett games as a service-tilltag à Destiny (påstår IGN), men klart är att det finns frågetecken – och att 343i och Xbox verkligen vill göra Infinite till något, just, oändligt.

Skicka en rättelse