Microsofts senaste kvartalsrapport är ute. Den visar att tjänsterna hos spelavdelingen Xbox, där prenumerationstjänsten Game Pass ingår, ökar med hela 61 procent. Activision Blizzard står för hela 58 av dessa 61 procent, men även om Microsoft inte hade lyckats köpa dem så hade den här avdelningen ökat med 3 procent.

Trist nog får vi ingen färsk siffra över antalet Game Pass-prenumeranter. Den senaste släpptes i februari, och då hade tjänsten 34 miljoner betalande användare.

Xbox-försäljningen är dystrare läsning. Intäkterna sjönk med 42 procent, ett markant större tapp än förra kvartalet då den minskade med 31 procent. Microsoft får torka tårarna med faktumet att också Playstation 5- och Nintendo Switch-försäljningen gått ner på senare tid.

I vinter släpper Microsoft tre uppdaterade Xbox Series-konsoler, dock utan prestandahöjande nyheter. Och strategin verkar vara att dra in pengar på tjänster snarare än hårdvara.

I en frågestund med investerare nämnde vd:n Satya Nadella att man vill finnas på alla plattformar, och nämnde lanseringen av Xbox-spelstreaming på Amazon Fire TV nyligen som exempel. Finanschefen Amy Hood tillade att prenumerationer, långsiktighet och att äga varumärken är värdefullt för företaget över tid.

I do think the real goal here is to be able to take a broad set of content to more users in more places, and really build what looks more like, to us, a software annuity and subscription business with enhanced transactions and the ownership of IP, which is quite valuable long term. And Satya mentioned things where with the ownership of IP, it can be monetized in multiple ways. And I think we’re really encouraged by some of the progress and how we’re making progress with Game Pass, as well, with some of the new announcements.