Det är ganska sällan det händer att folk ifrån #Microsoft har något positivt att säga om konkurrensen (eller vice versa), men det här är just en sådan nyhet. Microsoft-förknippade visionären Peter Molyneux öser nämligen lovord över Playstation 3-exklusiva #Heavy Rain, och anser att #Quantic Dreams äventyr ger en försmak av framtidens spel.

Jag rekommenderar vem som helst som vill se de första glimtarna av framtidens tv-spel att gå ut och köpa det. Själv klarade jag inte av att spela mer än 90 minuter eftersom världen var så mörk och så emotionellt involverande att jag kände mig känslomässigt slagen. Men det är, enligt mig, inget snack om att spel som Heavy Rain - spel som presenterar en upplevelse på ett helt nytt sätt - självklart skapat med kinematografi och motion capture i åtanke, verkligen kan visa vägen framåt för en ny form av underhållning som utvecklar handling, val och konsekvenser.

Det är inte bara Molyneux som hävdar att Heavy Rain visar vägen för nytänkande i spel. Huruvida nakenchocker är speciellt nyskapande kan ju dock diskuteras.

FZ-recensionen läser du här. Vi gillade.

QTE's var inne i början/mitten av 90-talet, ALLA gick ifrån det då de flesta hade IQ nog att förstå att spel ska vara spel, inte b-film där spelmomemten består av att trycka på en knapp och inte så mycket mer än så. Molyneux tror det är något nytt och... 19/03 1.Heavy Rain är ett av dom bästa spelen jag har spelat på länge så jag håller med om att mer liknande spel borde göras, spelar mer på känslor och drama istället för alla 10000000 st tråkiga fps som finns ute. 2. Förstår inte varför folk klagar på QTE,... 19/03 Tror majoriteten av dom som klagar på QTE är dom som inte klarar av de pga många anledningar. Dålig reaktionsförmåga, dyslexi, färgblind, dålig koordination, eller för lat för att vara alert. Heavy Rain har dessutom ett väldigt genomarbetat QTE-system... 19/03 men de flesta av dessa "quick time events" kan ju utspelas på många många olika sätt beroende på vad/hur spelaren reagerar/klarar av situationen... Vad klagar folk på, det är mer variation i Heavy Rain än i Modern Warfare 2, t.ex. 18/03 Tja, heder åt gubben som kan vara lite shysst, det skadar inte... 18/03 http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/1528-Heavy-Rain Jag litar nog hellre på Yahtzee när det kommer till Heavy Rain 18/03 Heavy Rain var sanslöst bra och väldigt unikt. Egentligen är det ju mer en interaktiv film än ett spel förstås, men det är precis vad som gör det så bra. Quick Time Events gör bara att man verkligen känner stressen och paniken i varje situation så mycke... 18/03 Kul att konkurrenterna faktiskt kan tala väl om varandras produkter. 18/03 Om Heavy Rain talar för framtiden så ser det ut som en mycket regnig framtid... tragiskt. 18/03 Molyneux må vara expert på att hypa sina spel, men han ljuger aldrig, han ser de bara på ett helt annat sätt än va dom flesta andra gör då han är en väldigt extrem visionär, emotionell och kreativ man. Och han har rätt ang Heavy Rain. Att kombinera inte... 18/03
Skicka en rättelse