Det finns gott om party- och actionspel till Wii, men de lite mer tyngre storydrivna spelen har lyst med sin frånvaro. Intelligent Systems har därför potential att fylla ett gigantiskt hål med sitt Fire Emblem: Radiant Dawn. De väljer att göra det genom att inte utnyttja maskinens styrkor.

Fire Emblem har en diger historia: 17 år har gått sedan debuten på #Nintendos åttabitarsmaskin. Genom åren har #Intelligent Systems finslipat den blandning av rollspel och turbaserad strategi som blivit seriens kännetecken, något som märks i Wii-debuten #Radiant Dawn. Spelet är en direkt fortsättning på det hyllade #Path of Radiance och utspelar sig i tre år efter att den galna kungen Ashnard och hans armé stoppats. De hårt krigsdrabbade länderna Daein och Crimea är inne i återuppbyggnaden av sina samhällen, men nya konflikter försvårar arbetet.

Vandrar på seriens inslagna väg

Handlingen har alltid varit en av seriens starkaste sidor och i Radiant Dawn är den också genomgående bra. Klichéerna är visserligen många och om du ogillar den japanska stilen lär du säkerligen ha svårt för en del partier. Men titeln håller mig intresserad under de drygt 40 speltimmarna och det är i sig ett mycket gott betyg. Ett stort plus är också på sin plats för att utvecklarna har valt att berätta historien ur fyra olika perspektiv. Det är knappast fulländat, men det bådar gott inför framtida inkarnationer.

Har du haft nöjet att ta dig igenom några av seriens senare delar kan du inte räkna med att stöta på några större nyheter. Mycket är sig likt - men det är inte något negativt, snarare det omvända. Precis som tidigare förs handlingen framåt via förutbestämda strider där du kontrollerar ett varierat antal karaktärer på ett stort rutnät. Spektakulärt är det inte och inte heller särskilt adrenalinframkallande men det är ändå väldigt beroendeframkallande. På sina ställen är det också riktigt knepigt, speciellt som dina karaktärer verkligen dör när de dör. Du kan således inte bara offra dem vilket ger de taktiska stridssekvenserna en helt annan nerv än i andra spel i genren.

Mer Gamecube än Wii

Det här är som vi tidigare konstaterat en uppföljare till Gamecube-liret Path of Radiance och det märks verkligen. Frågan är om tanken inte var att släppa spelet till Nintendos föregående konsol; utvecklarna tycks inte ha gjort några försök alls att anpassa det till den nya maskinen. Handkontrollens rörelsekänslighet utnyttjas inte alls, så en Gamecube- eller klassisk Wii-handkontroll är att föredra framför wiimoten. Själv gav jag det hela några timmar, sedan var det bara att ge upp och dra fram den gamla goda Gamecube-kontrollen ur garderoben.

Visuellt märks också arvet från den föregående generationen, men grafiken står sig likväl riktigt bra i konkurrensen. Den fortsätter på den inslagna vägen med en enkel, färggrann och mangainfluerad stil vilket gör att spelet inte trillar ner i samma realismfälla som många andra Wii-titlar. Det är inte spektakulärt på något sätt - förutom de vackra men på tok för få förrenderade sekvenserna - men det är behagligt. Om ljudeffekter och musik finns det inte alltför mycket att säga. Du möts av generiska effekter och musikstycken som reflekterar den rådande stämningen på ett adekvat sätt utan att bli irriterande.

Inte spektakulärt men riktigt kul

Radiant Dawn är knappast en typisk Wii-titel. Det utnyttjar inte konsolens unika egenskaper på något sätt och även om det kan ses som en svaghet ser jag det snarare som en styrka. Intelligent Systems hade självklart kunnat implementera rörelsekänslighet och andra finesser, men det hade inneburit mindre tid för att finputsa det som gjort serien till vad den är idag. Nu är det istället väldigt likt sin föregångare och det räcker gott och väl.

Lägg ner nångång. Du är ju fan dummare än du ser ut. Men ja, PS3 har inte heller så många bra spel. 360 har väl en hel del. Fast det har inte med detta att göra. Wii saknar bra spel så är det. Läs vad Grimmy skrev. 16/04 Hur du kan gå ut och köra hela doom-dags grejen för wii är helt obegripligt för mig när hela listan är fylld med multiplats till 360 och ps3an har knappt några titlar överhuvudtaget. sånafall kan vi ju säga att alla konsoler denna generation är fuckade... 16/04 Verkar ganska svårt, vette fan om jag kommer ha tålamod med detta när en karaktär dör :( 16/04 Problemet med Wii är inte att de inte har de absoluta toppspelen. De har några titlar som är riktigt bra. Problemet är istället att konsolen saknar ryggraden av många "bra" (men inte fantastiska) titlar som är typiskt för Xbox 360. Det gör att de som... 16/04 Bland dom 200 högst rankade hittade jag 4 Wii-spel. Hur du kan få det till "en hel del" är för mig obegripligt. 16/04 ^Ok, I sånna fall kanske du skulle undvika att formulera det med "en av få saker X är bra på" det har ganska negativ klang. :) 16/04 ^- snyggt taget ur kontext. Pratade ju faktiskt om deras förmåga att uppskatta gameplay istället för grafik, inte att de kunde göra vackra spel. 15/04 Generallisera halva jordklotet är en av få saker som sällan lyckas bra i min uppfattning. Den andra halvan av jorden kan göra snygga och vackra spel också. t.ex. Lineage 2, Aion, Devil May Cry, Final Fantasy osv. 15/04 ^ Så det är ju ingen personlig åsikt att wii har några av de bästa titlarna, så förstår inte riktigt vaför du försöker vända på det här. Plus kolla på gamerankings så ser du att det finns en hel del wii titlar på toppen, så "väldigt" få bra spel är att... 15/04 Jaha och? Det förändrar inte det faktum att konsolen har väldigt få bra spel och framtiden ser inte speciellt ljus ut heller nu när Nintendo släppt alla sina guldkorn. 15/04
Skicka en rättelse