Vår första nyhet om Pirates of the Burning Sea var för så mycket som fyra år sedan. Ett gäng gröngölingar inom spelbranchen hade tagit sig an svårast möjliga uppgift - att utan erfarenhet skapa ett masssivt onlinerollspel. Deras enda tidigare skapelse var Rails Across America, en tågsimulator som knappast fick storpublik i Europa. Sony Online Entertainment fick sedan upp ögonen för Flying Lab och deras vågade steg in i MMORPG-världen.

Onlinespel drabbas ofta av framflyttade releasedatum. Så också denna titel: på grund av utvecklingssvårigheter sköts lanseringsdatumet upp och när nu denna recension släpps är det äntligen dags för piraterna att visa vad de går för. Fördelen med denna genre är att recensenter och spelare brukar vara mer förlåtande när det gäller pågående utveckling. Ett MMO tillåter i större grad kontinuerliga uppdateringar, vilket innebär att produkten egentligen aldrig blir riktigt färdig.

Star Trek som inspirationskälla

- Live long and plunder?

Alla som någon gång har spelat Sid Meier's Pirates! lär känna igen sig i Pirates of the Burning Sea. Mycket är hämtat därifrån men enligt utvecklaren Russel Williams var spelsättet för arkadmässigt och de valde en mer realistisk utformning. När FZ besökte honom förra månaden berättade han att den största inspirationskällan istället var Star Trek: Starfleet Command.

Övärlden allt centreras runt är Västindien med kringliggande länder under 1700-talet. Kartan sträcker sig från Floridas östkust hela vägen ner till Franska Guyana med kringliggande öar och underhavsströmmar. Nationaliteter som huserar i området är spanjorer, fransoser, engelsmän och holländare (endast NPC). Sist men absolut inte minst finns också piraterna - havets skräck. Varje nationalitet har sina egna småstäder och en huvudstad.

Det första du gör är att skapa en karaktär. Efter att ha valt nationalitet, karriär och kön kommer du till utseendegeneratorn. Detta kan ses som ett minispel där du har chansen att forma ditt virtuella jag. Färgpaletten är imponerande och det finns väldigt många skjortor, rockar, tröjor, skor, byxor och kjolar att tillgå. Något som är bra är att det du bestämmer dig för inte är absolut. Du kan senare besöka en skräddare och fixa en stil du bättre trivs med.

Som fransos, engelsman eller spanjor har du möjlighet att välja karriär. Du kan välja mellan sjömilitär, handelsman eller privatjägare. De olika karriärerna ger olika för- och nackdelar och någonstans i mitten av alla är piraterna med sina svagheter, men de är också väldigt starka på sina områden. Som pirat har du möjlighet att ta över de fiendeskepp du vinner i sjöslagen. Sjömilitärerna är bäst på att eskortera handelsmännen som i sin tur är oslagbara i den ekonomiska delen av spelet.

Ekonomin utgör en viktig del av spelet, men det är också någonting du kan välja att ignorera helt. Denna del öppnas genom att utföra ett (hemskt tråkigt och jobbigt) uppdrag på lägre nivå. I vissa städer som din fraktion (det vill säga din nationalitet, alternativt pirat) har kontroll över finns det råvaror. Dessa kan du kontrollera genom att uppföra diverse byggnader. Alla råvaror är bra för något så det finns inga direkta dåliga val.

Vill du bygga egna skepp behöver du först en torrdocka där du kan bygga dem, men också en vapensmed som kan bygga kanoner, ett sågverk som kan såga master, skrov och mycket annat. Du kan dock inte ha mer än ett begränsat antal byggnader per spelkonto, så det gäller att hålla sig till en sak och du måste väldigt ofta forsla material fram och tillbaka mellan städerna.

Råvaror du inte kan sälja eller inte har någon användning av kan auktioneras ut till andra spelare. Men det finns också NPC:er som tar emot varor och istället ger dig uppdragsspecifika föremål som gör att du får bättre ställning i den fraktionen. Har du bra ställning hos andra behöver du inte betala lika mycket skatt i deras hamnar och de attackerar dig inte ute på havets vågor. Men attackerar du dem sjunker genast ditt anseende hos dem.

Piratspel utan skepp

- Roligt som ett bilspel utan däck

Vad vore ett piratspel utan skepp? Inte så värst mycket. I Pirates finns det runt hundra fartyg, alla med olika styrkor och svagheter. De kommer i alla former och färger, från snabba småbåtar till kolossala fregatter med dubbla kanondäck. Småskeppen tål oftast väldigt lite och har dålig eldkraft, men tack vare storleken är det lättare att utmanövrera allt och alla.

Pirates största styrka är sjöslagen. Det märks att majoriteten av utvecklingstiden har lagts på denna del. Både vid resande mellan städerna på kartan och i de individuella slagen är vattnet vackert, och ofta med skiftande bakgrunder som till exempel solnedgångar. Striderna brukar också bjuda på olika sorters kartor, det kan vara becksvart natt, en disig morgon eller en stekhet sommardag. Variationerna förändrar spelsättet då de ger för- och nackdelar för både dig och din motståndare. Det är också mycket viktigt att hålla koll på hur vinden blåser då du inte seglar snabbt i motvind.