När Xbox 360 lanserades var det Project Gotham Racing 3 som skulle visa upp konsolens muskler. Tredje delen i serien mottogs med hyllningar från flera håll och vi gav spelet fyra komma fem i betyg. Nu har två år gått och det är upp till bevis för Bizarre Creations om de vill fortsätta surfa på framgångsvågen.

Project Gotham Racing 4 är i stort sett samma spel som föregångarna. Det handlar nästan uteslutande om att köra fort som attan på platser du i vanliga fall knappt vågar passera i 50 kilometer i timmen. En del nyheter har tillkommit och du som har hängt med den senaste tiden har säkert noterat en extra stor nyhet. Men trean var som sagt en succé och frågan är om fyran lyckas föra traditionen vidare.

China representing

- Dubbelt antal städer

Utöver de fem områden som ingick i Project Gotham 3 (London, New York, Las Vegas, Tokyo och Nürburgring) har du nu även möjlighet att uppleva S:t Petersburg, Shanghai, Macau, Quebec och Michelins testbana. Att man har dubblat antalet spelbara områden är naturligtvis inget jag tackar nej till och jag måste medge att jag börjat hysa en liten kärlek till Quebecs franska kvarter. Fler städer ger fler banor och större variation, enkelt och smart formel av Bizarre Creations med andra ord.

   

   

En av spelets roligare och större nyheter är att karriärläget numera är baserat på en kalender. Varje månad har du mellan fem och tio tävlingsdagar. Under varje tävlingsdag har du även möjlighet att välja mellan tre, fyra olika tävlingar. Oftast är det tre mindre och en större, mer prestigefull tävling det handlar om. Missar du att kvalificera dig till en av de tre olika Masters-tävlingarna får du på grund av kalendersystemet vänta cirka fyra månader på nästa chans.

Fler poäng, bättre placering

- Kudos har blivit viktigare

För dig som inte känner till kudospoängen ska jag snabbt förklara. De fungerar ungefär som stilpoäng. Ju fler och längre sladdar, hopp och omkörningar desto mer kudos får du. I tidigare spel tyckte jag att kudospoängen ibland kunde förstöra upplevelsen och det blev ofta svårt att koncentrera sig på att helt enkelt komma först i mål. I detta spel har man gjort så att du även får fler poäng för en bättre placering. Med andra ord har man gjort kudospoängen till en ännu större del av spelet, men faktumet att dessa även baseras på placeringen gör att det snarare är en positiv förändring.

Föregående Nästa
ett schysst lir, diggar det. 10/11 Ja ni är ju tvingade att göra det 24/10 Ja vi PS3-ägare gör det ;) 24/10 Köper folk spel enbart på grafiken idag ? 24/10 Ganska kul att se folk vara så inbitna så dom inte kan erkänna att nåt annat är bra. Man var sån själv men inte längre, nu är det bara kul att se andra vara fanboys :p 24/10 Håller med om att publiken ser sämre ut i GT, men samtidigt...är det inte vägen man ska hålla koll på?!:P Ja menar, även fast publiken ser bättre ut i PGR 4 så e de inte direkt Crysis-mått på den ;) Ja har hitills bara kört demot och tycker precis som... 24/10 Går ju helt klart fortare men de är fortfarande för långa. Ni kan ju inte hålla på att jämföra PGR med GT, de är helt olika spel. De är som Forza vs PGR, vilket inte heller funkar. Det ena är ett arkadspel, PGR, och de andra 2 är simulatorer, Forza och... 23/10 Om det nu skulle vara så att det visuella råkar se lite sämre ut än GT5 betyder det ju inte att det gör spelet sämre. Sagt förut, säger det igen.. allt handlar inte om grafiken. Men småchipparna idag som lirar har ju inte insikt att förstå att det finns... 23/10 Forza och PGR är två olika spel, gillar man det ena är det inte säkert att man gillar det andra osv. Jag gillar dock båda fast på olika sätt. PGR4 hade dock kunnat skippat motorcyklarna.. 23/10 har en kompis som testa demot som inte tyckte det var värt besväret ens att dra demot. forza finns billig på webhallen för medlemmar nu, klart bättre köp gissar jag. 23/10
Skicka en rättelse