Project Gotham Racing 4 är i stort sett samma spel som föregångarna. Det handlar nästan uteslutande om att köra fort som attan på platser du i vanliga fall knappt vågar passera i 50 kilometer i timmen. En del nyheter har tillkommit och du som har hängt med den senaste tiden har säkert noterat en extra stor nyhet. Men trean var som sagt en succé och frågan är om fyran lyckas föra traditionen vidare.

China representing

- Dubbelt antal städer

Utöver de fem områden som ingick i Project Gotham 3 (London, New York, Las Vegas, Tokyo och Nürburgring) har du nu även möjlighet att uppleva S:t Petersburg, Shanghai, Macau, Quebec och Michelins testbana. Att man har dubblat antalet spelbara områden är naturligtvis inget jag tackar nej till och jag måste medge att jag börjat hysa en liten kärlek till Quebecs franska kvarter. Fler städer ger fler banor och större variation, enkelt och smart formel av Bizarre Creations med andra ord.

En av spelets roligare och större nyheter är att karriärläget numera är baserat på en kalender. Varje månad har du mellan fem och tio tävlingsdagar. Under varje tävlingsdag har du även möjlighet att välja mellan tre, fyra olika tävlingar. Oftast är det tre mindre och en större, mer prestigefull tävling det handlar om. Missar du att kvalificera dig till en av de tre olika Masters-tävlingarna får du på grund av kalendersystemet vänta cirka fyra månader på nästa chans.

Fler poäng, bättre placering

- Kudos har blivit viktigare

För dig som inte känner till kudospoängen ska jag snabbt förklara. De fungerar ungefär som stilpoäng. Ju fler och längre sladdar, hopp och omkörningar desto mer kudos får du. I tidigare spel tyckte jag att kudospoängen ibland kunde förstöra upplevelsen och det blev ofta svårt att koncentrera sig på att helt enkelt komma först i mål. I detta spel har man gjort så att du även får fler poäng för en bättre placering. Med andra ord har man gjort kudospoängen till en ännu större del av spelet, men faktumet att dessa även baseras på placeringen gör att det snarare är en positiv förändring.