Tycker du det saknas episka rymdspel i stil med Elite? Önskar du att du kunde åka omkring i rymden och göra vad du vill? Darkstar One: Broken Alliance vill råda bot mot detta.

#Darkstar One - låter namnet bekant? Du kanske känner igen det gamla pc-spelet, som bemöttes ganska väl när det släpptes för fyra år sedan (FZ gav det en trea). #Broken Alliance är en nyversion till Xbox 360 och mycket är sig likt. Till att börja med är handlingen densamma. Vi antar rollen som Kayron Jarvis, en ung rymdpilot som efter sin faders död får ärva hans hemliga projekt: ett toppmodernt rymdskepp vid namn Darkstar One. Det visar sig dock att hans fader inte dog av naturliga orsaker och en katt- och råttajakt efter pappans mördare drar igång.

I rymden kan ingen höra dig byteshandla

Du börjar på en rymdstation uppe i rymden. Stationen är uppdelad i områden med så kallade system som man åker mellan via klassisk "lightspeed"-teknik. I varje system finns i regel en handelsstation och andra rymdtypiska objekt, till exempel asteroider, satelliter och rymdskepp. Utvecklarna har gjort så att du kan utforska rymden på det sätt som du själv vill. Förutom att följa handlingen kan du spela som handelsman, smugglare, legosoldat, pirat eller en blandning av allt. Konceptet har setts många gånger förr: handelsmän köper billiga varor och säljer dyrt, pirater anfaller oskyldiga och tar deras gods, legosoldater agerar ”guns for hire” och så vidare.

Jag ska måla rymden färgglad, lilla mamma.

Eftersom titeln hämtas från det rymdskepp Kayron ärver av sin far är den farkosten den enda du kommer använda genom spelet. Det kan låta tråkigt, men å andra sidan kan det uppgraderas på många plan. I rymden hittar du artefakter som används för att förbättra skeppet offensivt, defensivt eller mer allmänt. De första handlar om vapen, de andra om skydd och de sistnämnda om exempelvis förbättrad energiförbrukning eller hur mycket extrautrustning skeppet kan ha. Vid handelsstationer kan du därtill köpa vapen, utrustning och annat. Jag tycker att den här delen är en av spelets höjdpunkter. Skeppet blir som en egen karaktär i ett rollspel; du levlar upp ditt skepp i stället för din karaktär.

I rymden kan ingen höra dig gäspa

Så när du flyger runt bland planeterna är det upp till dig själv att bestämma ditt öde. Uppdragen är till en början roliga och ganska varierade; ett går ut på att åka omkring och ta fina kort till en rymdkalender. Men när man betat av en större mängd uppdrag börjar de kännas något likartade. Ibland kan även själva universumet med dess många planeter kännas ganska anonymt. En så enkel sak som en databas med fakta och historik om personer och platser hade varit önskvärt. Jag saknar även mer intressanta karaktärer, gärna också bättre röster och dialoger - de befintliga är skrattretande dåliga.

Bengt-Lasse blev av med körkortet när han krockade skeppet med jorden.

Utvecklarna skryter med att spelet körs i full hd i upplösningen 1080p, men förutom att själva rymden då och då ser ganska vacker ut syns det att förebilden har några år på nacken. Det syns inte minst i filmsekvensernas stela karaktärsanimationer och dåliga upplösning. Kontrollerna överraskar däremot positivt. I klassiska pc-rymdspel som Freespace finns tusen knappar att hålla reda på, men här är de viktigaste funktionerna lätt tillgängliga på en vanlig handkontroll.

Är det ett rymdskepp eller en fluga? Mystiken tätnar.

Trots att spelet känns gammalt skänker det ändå många underhållande timmar ute i världsrymden. Xbox 360-ägare är inte bortskämda med spel i den här genren, så särskilt många alternativ finns inte. Men Broken Alliance är ändå en helt okej, men långt från perfekt, Elite-avkomma till konsol.

Skicka en rättelse