Årets spel: Half-Life 2

Alla spel ni hittils läst om i denna artikel (förutom Årets flopp såklart) bör finnas i var gamers hylla, i alla fall om du frågar oss på FZ. Utvecklarna bakom dessa titlar har tagit varje enskilt spelsätt ett steg längre - eller förfinat befintliga koncept till den grad att förstoringsglas måste användas för att se några kanter - kanske inga Godzilla-kliv men heller inga myrsteg . Ett spel utan några synbara kantar är Half-Life 2 som enligt många på redaktionen är hela FPS-genren destillerad, förfinad och smaksatt med en förträfflig fysikmotor. Säga vad man vill om Valve, förseningar och Steam; Half-Life 2 är en modern klassiker.

John S: Nog var väl striden om årets spel bitvis rätt tät - det vill säga innan Half-Life 2 släpptes. Att hävda att historien om Gordons återkomst inte hade varit ett mästerverk hade varit styggelse, en synd i datorvärlden så allvarlig att man borde belönas med både en och två headcrabs över näsan. The Free-Man har rockat våra hjärtan och våra datorer igen och Valve har säkrat sin ställning som en av de klarast lysande stjärnorna på spelutvecklarhimlen för ytterligare ett par år. Fem års spelutveckling gav helt enkelt såväl utdelning som respekt.

Calle J: Med ett spelår som detta är det ingen enkel match att överglänsa konkurrenterna men ändå verkar det så lätt för Valve, trots alla motgångar. Det som gör Half-Life 2 så storartat är inte den välanvända fysiken, den verklighetstrogna grafiken, de intensiva striderna eller storyn - det är blandningen av alla de delarna. Ofta har spel har en eller två välutvecklade byggstenar men Valve kan skryta med att ha lyckats klämma in alla i Half-Life 2, precis som med föregångaren. Valve har höjt ribban rejält för FPS-genren och istället för att vänta på att få såga framtida utmanare ser jag fram emot de spel som lyckats bli bättre än så här.

Tomas A: Vem kan tysta tusentals olycksfåglars kraxande? Vad gör man för att kväva massiva mängder förhandskritik mot risig grafik, noll nytänkande och grava kunskapsluckor i säkerhetstänkandet? Hur lever man upp till förväntningarna på tidernas mest hypade spel som inte bär id Softwares signum? Man förlitar sig på ett fungerande koncept - släpper ett spel som är det bästa av det mesta. Hypen var total, kampen granithård, Valve nöjde sig med att plocka russinen ur shooterkakan - iskallt och genialt. Det räckte, Half-Life 2 är precis som sin föregångare ett genrens mästerverk. Klyv zombies med sågklingor, blås skallen av Darth Vader-liknande combine-soldater, låt dig berusas av den mästerliga berättartekniken, flanera i de underbara östatsmiljöerna... Half-Life 2 är spelet du vill ha testat när klockan ringer tolv nyårsnatten 2004.