Årets actionspel: Half-Life 2

I början av 90-talet omdefinierade id Software actiongenren med titlar som Wolfenstein 3D och Doom - plattformsspel var dött, länge leve first person shooters. Ett stort antal kraftigt efterlängtade titlar i nämnda genre har sagts ska ha premiär under år 2004 - alla tidigare spel var döda, länge leve... vem? Trots konkurrens från ruskigt tunga namn som Doom 3 och glädjande outsiders som Far Cry lyckas Valve i FZ:s tycke dra ihop ett actionlir med sällan skådad spelglädje.

Tomas A: Efter massiv utvecklingstid, varav det sista året med vilt diskuterande om en sent påkommen försening, visade sig Valve vara uppgiften mogen att möta de hysteriskt uppskruvade förväntningarna på Half-Life 2. Vän av förnyelse hävdar att spelet inte tillför några betydande innovationer medan gemene gamer med glädje fastslår att förfining till det yttersta av en trotjänare till genre fungerar utmärkt. Den mördande konkurrensen från såväl nykomlingar som väntade utropstecken till trots visar Seattleföretaget för andra gången att Gordon Freemans ofrivilliga kamp mot det okända får oss att tråna efter uppföljaren.

Göran F: Valve har på ett mästerligt sätt lyckats kombinera både reflexer och hjärna i detta historiska spel. Framför allt har Valve på ett ypperligt sätt lyckats skapa en spelvärld där man har illusionen av att ha närmast total frihet. (Vilket ju är en slags motsägelse i sig, eftersom allt utspelar sig i en värld av massivt förtryck). För första gången kan man faktiskt lösa problem på alla de där sätten som man fantiserat om tidigare, men inte kunnat på grund av begränsningar i spelmotorn. Och så kom Half-Life 2 där det mesta kunde förstöras - och nästan allt som inte var fastskruvat användas som vapen. Det är nog fler än jag som spänt väntar på den tredje (och avslutande?) delen i trilogin.

Simon B: Vi fick vänta länge, så länge att många började tvivla men när Valve väl släppte Half-Life 2 kunde man bara konstatera att de än en gång levererat. Half-Life var aldrig riktigt revolutionerande när gällde gameplay, vad Seattlegänget istället försökte och även lyckades med var att leverera en så pass välproducerad och polerad spelupplevelse att man inte kunde annat än älska det. Detsamma gäller Half-Life 2. Det är inte en titel som revolutionerar genren eller kommer med nya storslagna idéer. Istället är Half-Life 2 en titel som visar hur långt genrens evolution kommit då det tar det bästa från en mängd toppspel och rör ihop det till en alldeles underbar röra. Detta gör Half-Life 2 till årets bästa actionspel. Grattis Valve, ni har återigen visat var skåpet ska stå men hur ska ni lyckas överträffa det här? Jag och säkerligen många med mig ser fram emot ert svar.