Tvåhundra år efter andra världskriget visar sig mänskligheten än en gång från sin mörkaste sida. En ny istid är under uppsegling och världen är indelad i stormakter som kämpar om allt knappare resurser. Krig bryter ut mellan två fraktioner: den asiatiska sammanslutningen PAC anfaller EU och striderna utkämpas på europeisk och nordafrikansk mark.

Dice rusar

- för snabba för sitt eget bästa?

Det går undan hos Dice. Fyra år efter det breda genombrottet med Battlefield 1942 är man redan färdiga med seriens fjärde del, Battlefield 2142. Även om det skett en del förändringar är grundidén intakt - lagbaserat krig till fots, med fordon och med flygfarkoster. Battlefield 2 släpptes så sent som förra sommaren, men man har ändå hunnit ta fram ett helt nytt spelsätt - Titan. Föregångarna handlar närmast uteslutande om Conquest-läget, vilket gör Titan till en av de större nyheterna i seriens historia. Därtill innebär framtidsscenariot en ny uppsättning vapen, fordon och tillbehör, så BF2142 får nog sägas vara... ja, om inte revolutionerande så i alla fall en frisk vind av förändring.

Mycket känns emellertid igen, inte minst från BF2. Lagindelningen fungerar på samma sätt, alltså med indelning i små stridsgrupper som kommunicerar internt och en "commander" i mer strategisk roll,

som skickar artilleristöd och förstärkningar, delar ut order till gruppledarna, med mera. Dessvärre känner vi också igen den snålt tilltagna banmängden - blott tio unika skapelser. Samma "klontrick" används, det vill säga att samma bana dyker upp i olika skepnad, med olika antal spelare och storlek. Visserligen är fördelen med att inte göra en Unreal Tournament 2004 - inkludera sanslöst många banor - att man lättare lär sig dem, plus att samtliga faktiskt spelas. Fast räkna med kostnadstunga expansioner vad det lider... Titan-lägets fem slagfält är verkligen i snålaste laget, inte minst med tanke på att de är omarbetade Conquest-varianter. Också singleplayer är sparsamt (få spelare, små kartor), fast då Battlefield alltid kretsat kring multiplayer spelar det mindre roll.

Färre soldater

- ändå fler valmöjligheter

Spelarklasserna har satts på bantningskur, du har nu inte mer än fyra soldattyper att välja mellan (Assault, Recon, Engineer, Support). Därmed inte sagt att färdigheterna minskat, snarare tvärtom. Klasserna behärskar i grundutförandet fler egenskaper; se dem som en kombination av färdigheterna i BF2:s sju klasser, om än med framtida vapen och utrustning. Systemet med att stridserfarenhet låser upp vapen och utrustning gör att du så småningom kan plocka ihop en soldat som passar just dina önskemål. Intressant, komplext och ljusår från BF1942-krigarnas tydligt utmejslade roller.