Fyra spel på fyra år - Battlefield-serien är definitivt inte farträdd. Den ryggar inte heller för förändring; nykomlingen Battlefield 2142 introducerar ett purfärskt spelläge med avancerade valmöjligheter. Vi har kikat i spåkulan och sett framtidens krig.

Tvåhundra år efter andra världskriget visar sig mänskligheten än en gång från sin mörkaste sida. En ny istid är under uppsegling och världen är indelad i stormakter som kämpar om allt knappare resurser. Krig bryter ut mellan två fraktioner: den asiatiska sammanslutningen PAC anfaller EU och striderna utkämpas på europeisk och nordafrikansk mark.

Dice rusar

- för snabba för sitt eget bästa?

Det går undan hos Dice. Fyra år efter det breda genombrottet med Battlefield 1942 är man redan färdiga med seriens fjärde del, Battlefield 2142. Även om det skett en del förändringar är grundidén intakt - lagbaserat krig till fots, med fordon och med flygfarkoster. Battlefield 2 släpptes så sent som förra sommaren, men man har ändå hunnit ta fram ett helt nytt spelsätt - Titan. Föregångarna handlar närmast uteslutande om Conquest-läget, vilket gör Titan till en av de större nyheterna i seriens historia. Därtill innebär framtidsscenariot en ny uppsättning vapen, fordon och tillbehör, så BF2142 får nog sägas vara... ja, om inte revolutionerande så i alla fall en frisk vind av förändring.

Mycket känns emellertid igen, inte minst från BF2. Lagindelningen fungerar på samma sätt, alltså med indelning i små stridsgrupper som kommunicerar internt och en "commander" i mer strategisk roll,

som skickar artilleristöd och förstärkningar, delar ut order till gruppledarna, med mera. Dessvärre känner vi också igen den snålt tilltagna banmängden - blott tio unika skapelser. Samma "klontrick" används, det vill säga att samma bana dyker upp i olika skepnad, med olika antal spelare och storlek. Visserligen är fördelen med att inte göra en Unreal Tournament 2004 - inkludera sanslöst många banor - att man lättare lär sig dem, plus att samtliga faktiskt spelas. Fast räkna med kostnadstunga expansioner vad det lider... Titan-lägets fem slagfält är verkligen i snålaste laget, inte minst med tanke på att de är omarbetade Conquest-varianter. Också singleplayer är sparsamt (få spelare, små kartor), fast då Battlefield alltid kretsat kring multiplayer spelar det mindre roll.

Färre soldater

- ändå fler valmöjligheter

Spelarklasserna har satts på bantningskur, du har nu inte mer än fyra soldattyper att välja mellan (Assault, Recon, Engineer, Support). Därmed inte sagt att färdigheterna minskat, snarare tvärtom. Klasserna behärskar i grundutförandet fler egenskaper; se dem som en kombination av färdigheterna i BF2:s sju klasser, om än med framtida vapen och utrustning. Systemet med att stridserfarenhet låser upp vapen och utrustning gör att du så småningom kan plocka ihop en soldat som passar just dina önskemål. Intressant, komplext och ljusår från BF1942-krigarnas tydligt utmejslade roller.

Föregående Nästa
Spelade demot och gillade det bättre än bf2 har även data disken till det. Dock gillade jag aldrigt bf2 så därför hoppades jag på datadisken men ack inget för mig. Är för inbiten cod uo och cod2 spelare. Dock blev jag starkt överaskad av det nya spelet.... 04/11 Spelat 2142 idag (hela vill säga) och jag är mycket positivt överaskad. Enligt mig så har de valt bland de tråkigare banorna till demot och infstriderna är helt underbara. Att bara ha kört demot är att itne ha gett det en vettig chans men å andra sidan,... 19/10 Mson: Jag trodde att jag förklarade en av anledningarna till att din 1-6 lista in funkar särskilt bra förut, men kan ta den igen. Genomsnittsgamern orkar inte sätta sig in i ett spel som ut2k4. Har de precis köpt spelet och hoppar in på ett antal servra... 18/10 ok vart har vi kommit så här långt med bf2142. bf2142 är en mod till bf2 som har mindre kartor mindre armer samma uppbyggnad i ett nytt skal. sen är inte spelet helt än fattas några månader att balansera och rätt till samma fel som det är i bf2. när du... 17/10 Skulle gärna vilja höra om alla de spännande buggar i bf2142 som folk påstår att det dräller av. Jag har inte upplevt några konstigheter. Troligtvis ligger felet i era spyware-infekterade burkar som balanserar på överklockningens kant. Visst att BF2142... 17/10 Tyvärr tjänar ju inte företagen mer pengar på de som lirar ett spel i 3-4 år än de som spelar det i ett halvår... Det finns helt enkelt inte så mycket som motiverar ett företag att lägga ner en massa arbete på att anpassa spelet till klanspel... tävling... 17/10 inte på det långa hela. det är klan spelarna som tar spelet till nästa nivå. samt håller liv i spelet. som många som är i de lägre nivåerna ser upp till. förutom i cs då de kallas fuskare. om det är ett spel som företaget ger en bra support till så är... 17/10 Nu går vi ju lite offtopic här, men Onslaughtspelarna borde ju gjort som TDM/1on1-spelarna och skapat egna mutators för att anpassa det till "E-sports". Det är enda sättet, har inte sett någon utvecklare som satsar allt på e-sports... förutom People Can... 16/10 nämde jag Europa top? Skall förklara hur det funkar. Ett spel som är nytt och verkar lovande har starten (första månaderna) på sig att dra in så mycket folk som möjligt för att en scen/community skall bildas. Efter de månaderna så ser man tidigt om spel... 16/10 Så jag antar att ni lärde er alla walldodges och dylikt under den tiden ni spelade? Sedan undrar jag ifall ni testat ONS sedan dess igen eller bara skaffat en uppfattning om det och sen skitit i spelet? 16/10
Skicka en rättelse