För ungefär sex år sedan tillkännagav utvecklarna Headfirst Studios skräckäventyret Call of Cthulhu - Dark Corners of the Earth. Spelet bygger på den korta skildringen The Shadow Over Innsmouth som Lovecraft skrev 1931. Berättelsen för oss till den ödsliga lilla hamnstaden Innsmouth där många av stadens innevånare försvunnit spårlöst. Spelaren personifierar privatdeckaren Jack Walters som tagit sig an ett fall i staden Innsmouth – en stad som det glada 20-talet verkar ha glömt.

Jag har varken läst eller spelat något spel baserat på Lovecrafts böcker tidigare så jag kan i förväg säga att jag inte kan avgöra om atmosfären i spelet är densamma som i hans berättelser. Men msyigt är det - med hjälp av mörka skuggor, starka konstraster, och speciell ljussättning har Headfirst lyckats skapa en härligt deprimerande noir-miljö. Ljudeffekter utgörs för det mesta av ekande skrik och knarrande trappor och är minst lika nerslående som den visuella biten. Musiken är inte heller speciellt upplyftande men skulle få kompositören från Fallout-serien, Mark Morgan, att vrida sig av avund.

Galenskap på hög nivå

Efter val av svårighetsgrad rullar den aningen långa introduktionsfilmen igång. På ett väldigt estetiskt tilltalande sätt berättas prologen om vår huvudkaraktär, privatdetektiven Jack Walters, och hans bortglömda sex år långa vistelse på stadens mentalsjukhus, det ökända Arkham Asylum. Spelet inleds senare med att Jack besöker ett öde hus som ockuperats av ett gäng galna kultmedlemmar. Väl inne i huset gör han en förskräcklig upptäckt. Upptäckten visar sig vara så chockerande att han senare hamnar på det mentalsjukhus som visades i prologen.

Sex år senare skrivs han ut från anstalten och börjar om på nytt som privatdetektiv. Han har inga som helst minnen från sin långa vistelse där. En natt får han ett samtal från en man vid namn Arthur Anderson, som är chef över affärskedjan First Nation Grocery Store. En av hans anställda, Brian Burnham, hade nyligen startat en affär i Innsmouth men redan efter ett par dagar haft inbrott, och Brian var nu spårlöst försvunnen. Som sitt första uppdrag på flera år fick Jack i uppgift att bege sig till staden och försöka luska ut var Brian tagit vägen. Här tar spelet sin egentliga början.

Call of Cthulhu - Dark Corners of the Earth beskrivs som en förstapersonsskjutare med äventyr- och skräckinslag. Jag har inte kommit så speciellt långt i spelet, ungefär 20% om man får tro spelets egen räknare, och har fortfarande inte kommit över ett skjutvapen. Av det relativt lilla jag sett av spelet har det mesta handlat om problemlösning, ett par pratstunder med stadens bedrövade innevånare, en väldigt intensiv jaktscen men väldigt lite skjutande. På tal om den intensiva jaktscenen, jag har nog aldrig i mitt snart tjugoåriga spelande varit med om något så hetsigt i ett spel tidigare. För att inte avslöja alltför mycket kan jag nämna att det involverar ett låst hotellrum och två stycken yxbeväpnande galningar.