Den senaste tiden har snacket om mikrotransaktioner intensifierats, och bland annat Star Wars: Battlefront II och Middle-Earth: Shadow of War har stått i händelsernas centrum med kritik mot respektive betalningsmodell. Samtidigt har Ubisoft konstaterat att de tjänar mer pengar på mikrotransaktioner än digitala spel, och Take-Two ska anamma betalningsmodellen i varenda framtida spel.

Under Blizzcon-mässan fick Blizzard-chefen Mike Morhaime frågor om lootlådorna i Overwatch. Han svarade att han inte tycker att det är något fel med lådor som belönar spelare med slumpmässiga föremål, och att den pågående kontroversen gällande mikrotransaktioner därmed inte gäller Overwatch.

Morhaime påpekar att det inte går att köpa sig till några spelmässiga fördelar via deras lootlådor (innehållet är enbart kosmetiskt) och att han inte ser att det finns något inslag av hasardspel då det inte går att omvandla innehållet i lådorna till riktiga pengar.

Läs hela intervjun hos Game Informer.