Den nyaste upplagan i den populära monsterjaktsserien Pokémon är en mixad påse. Spelet tar några välbehövliga steg framåt, men kantas också av tekniska problem. Innan jag börjar recensionen ska det klargöras att Pokémon-spelen ofta släpps i två versioner. Det brukar inte vara någon märkbar skillnad spelmässigt, men det bör ändå nämnas. Den här gången heter de Violet och Scarlet och jag har testat den förstnämnda. Men jag kallar dem Scarlet and Violet i resten av texten.

Redan i Pokémon Legends: Arceus försökte Gamefreak förnya serien med ett öppen värld-tänk. Resultatet blev ett spel som kändes lite tomt och saknade saker, till exempel gymmen. Idén att jaga pokémon i det fria funkade dock bra så spelet vilade på en en stabil grund. En grund som Gamefreaks bygger vidare på i Scarlet/Violet.

En öppen värld är bra för känslan men dåligt för Switchens muskler.

Spelet utspelar sig i Spanien-inspirerade Paldea som är ett stort sömlöst område utan zoner. Världen är större och känns mer levande. Det finns fler städer och mer innehåll, vilket i sin tur gör att det alltid finns gott om saker att utforska och bli sidspårad av. Pokémonstren ränner runt helt fritt och har sina favoritplatser i världen där de håller till. Det är också här den största förändringen i jämförelse med Arceus återfinns, nämligen att det nu finns incitament att utforska för att hitta nya monster och deras tillhåll. Dessutom finns det andra, svårare monster ute på kartan som kräver ett team av jägare. Gamefreak har nämligen introducerat multiplayer och samarbete mellan fyra spelare. Och det är riktigt trevligt att bjuda in en kompis och jaga monster tillsammans.

"Världen är större och känns mer levande"

Pokémon handlar i grunden om att samla små gulliga monster och sedan levla dem för att kunna utmana andra monsterjägares monster. Spelloopen i Pokémon Scarlet and Violet är i stort samma som alltid, men med tre primära huvuduppdrag: att ta över alla pokémongym, att jaga titan-pokémon som finns i världen och att slå ut ett rivaliserande lag som i detta spel heter Star Team.

Allt detta går att tackla i den ordning man vill, tack vare den mer öppna strukturen. En helt ny sak är att det går att släppa loss sin pokémon så den får ränna runt själv och döda (slå ut) andra monster i realtid. Detta minskar sin tur grinden och är riktigt bra om man vill levla sin pokémon medan man är på resande fot. Annars är striderna omgångsbaserade precis som vanligt och kan liknas med ett tidigt Final Fantasy i upplägg.

Alla pokémon har som vanligt olika styrkor och svagheter. Eldbaserade är till exempel svaga mot vatten och vatten är svaga mot gräs - inga konstigheter. Det finns även ett nytt picknicksystem, men det känns mer som tidsfördriv där jag kan leka med mina pokémons än något nödvändigt. Det går även att göra smörgåsar under picknicken i ett system som är djupt nog att kvala in som matlagningssimulator. Barnen gillar att picknicka med monstren så ur den aspekten kanske systemet inte är helt överflödigt.

De största problemen med Pokémon Scarlet and Violet är av teknisk natur. För det första ser spelet daterat ut. Estetiken är helt okej, men lågupplösta texturer och få polygoner gör att det ibland ser riktigt fult ut. Vilket leder till nästa problem - att min Switch under perioder verkligen får kämpa för att hålla bilduppdateringen. Det dyker även upp grafiska buggar här och där, men bilduppdateringen är största problemet och det verkar bli värre ju längre man spelar. I början hade jag inga problem, men i min 10-20 timmars sparfil segar spelet rejält.

Det skulle vara lätt att skylla på Switchens hårdvara, men vi vet att maskinen klarar mer än så här, speciellt med tanke på den låga grafiska kvalité spelet håller. Därför vill jag istället helt enkelt säga att det är dåligt optimerat, vilket bör kunna lösas med någon patch.

"Vi vet att maskinen klarar mer än så här"

Pokémon Scarlet and Violet är ytterligare ett steg i rätt riktning för serien. Dessvärre är det något som sägs om varje nytt Pokémon. Men spelet i sig är riktigt roligt och det är nu lättare än någonsin att fastna i "Jag ska bara..."-tänket för att sen upptäcka att två timmar passerat och middagen brunnit upp på spisen. De tekniska problemen drar ned betyget och spelet skulle ha mått bra av lite mer tid i ugnen. Buggarna jag stött på har tack och lov mest varit av grafisk natur och inte spelförstörande, men det går inte att blunda för att Scarlet and Violet är tekniskt svajigt på ett sätt det inte skulle behövt vara.

Men spelet är ändå roligt och den mer öppna strukturen passar Pokémon utmärkt. Jag hoppas Gamefreak fortsätter på det här spåret, men önskar också att de nästa gång tar ett rejält kliv i rätt riktning i stället för att bara ta småsteg.

Pokémon Scarlet and Violet
3
Bra
+
Rolig öppen värld som inbjuder till utforskning
+
Jaga pokémons i multiplayer!
+
Den icke linjära uppdragsstrukturen ger frihet.
-
Haltande bilduppdatering i perioder.
-
Daterad grafik.
-
Buggar och mer buggar.
Det här betyder betygen på FZ