Söndagens 45 minuter långa Starfield-genomgång följdes av beskedet att spelet kommer köras i 30 bilder per sekund på båda Xbox-konsolerna, utan möjlighet att lira i 60 fps. En uppgift som skaver hos många spelare. Men en medarbertare hos God of War-studion Sony Santa Monica visar nu förståelse för beslutet.

Det är en Dannie Carlone som på Twitter skriver att 30 fps-beskedet inte är ett tecken på att spelet är ofärdigt, utan att det är ett val som utvecklarna gör. Han säger att 60 fps i ett spel av den här skalan skulle få stora konsekvenser för bildkvalitén, och han tror utvecklarnas val grundas i viljan att få en mer enhetlig look och färre "pop-ins" i grafiken.

Som jämförelse hade höstens God of War: Ragnarök flertalet grafiklägen, och på PS5 kunde du välja bland olika upplösning och framerate. Det är å andra sidan inget open world-spel, och då brukar det vara lättare att få till högre bilduppdatering.

Starfield släpps till pc och Xbox Series X och Series S, och båda konsolversionerna körs alltså i 30 låsta bilder per sekund. Upplösningen blir 4K på Series X och 1440p på Series S. Pc-versionen kommer ha fler valmöjligheter där. Spelet släpps den 6 september, med fem dagars tjuvstart om du tycker det är värt att betala några hundralappar mer.

Hela Starfield Direct-presentationen: