Rebirth ska vara större och längre (100 timmar långt allt som allt) än Final Fantasy VII Remake – och även öppnare. Att detta beror på spelarkritik om att föregångaren var för linjär antyder Square Enix i en intervju med Saudi Gamer. Regissören Naoki Hamaguchi berättar om lärdomar.

Det fanns helt klart en uppfattning om att bara följa med i berättelsen minskade känslan av spelarens handlingsfrihet och kunde få det att kännas som att du blev meddragen av händelserna.

Det var därför viktigt för Square Enix att säkerställa en frihet i Final Fantasy VII Rebirth, då spelaren ska kunna välja i vilken ordning saker ska tacklas, upptäcka storybitar bortom kampanjen och även fler sidosysslor. Som sagt: vi ska ha att göra i 100 timmar om vi vill se allt.

Det ska finnas en risk (chans?) att spelaren hänger sig åt sidogrejer och glömmer kampanjen.

Hamaguchi säger att spelaren kapitel för kapitel låser upp världskartan, och i slutet kommer du kunna besöka "alla kontinenter, städer, dungeons och hav" på en sömlös världskarta.

29 februari sker releasen till Playstation 5.