I en undersökning som genomförts på uppdrag av Entertainment Software Association (ESA) framkommer det att 72 procent av 501 små och stora barn i åldrarna 10–17 kommer ha gaming-grejer på önskelistan i år. Det är populärare än exempelvis kläder, presentkort och leksaker.

59 procent av flickor vill ha spelrelaterade julklappar. Motsvarande pojksiffra är 86 procent.

Av de som vill ha sig "speliga" julklappar är det 39 procent som önskar sig spelprenumerationer. Vilka specificeras inte, men vi har exempelvis Xbox Game Pass och PS Plus, men även ständiga giganten Fortnite har prenumerationsalternativ. Också giganten Roblox går att prenumerera på.

Tvåa på gaming-listan (38 procent) är konsoler. Tillbehör följer (32 procent) och därefter in game-valuta (29 procent). Fysiska spel önskas av blott 22 procent, som understryker att det är andra tider nu. I åldrarna 18–65 sa ungefär en tredjedel att de kommer köpa speliga julklappar.