#Blizzard kan förutom sina över 11 miljoner #World of Warcraft-spelare skryta om en till sak, den senaste veckan har nyheter som rör deras spel genererat över 300 kommentarer här på FZ.

Först ut var deras förklaring om varför utvecklingen av #Starcraft II tagit sån tid, fastän det har varit spelbart i två år kommer det som tidigast vid årsskiftet. Deras [n=33564 enorma putsarbete] sägs vara den största tidsboven, men senare i samma dag fick vi även veta att ett visst populärt onlinerollspel fått resurserna att [n=33569 omfördelas] i början av utvecklingen.

Dagen efter, i tisdags, fick vi också veta att det kommande strategispelet [n=33577 inte skulle stödja LAN-spelande], vilken fick många stryka förhandsordrarna direkt. Hela 33 procent hade för avsikt att spela det i lokala nätverk med vännerna och var därför tveksamma till ett köp.

En av toppkandidaterna till veckans snackis blev nyheten att Blizzard arbetar på en funktion för spelare att [n=33581 byta sida] med sina karaktärer i World of Warcraft, något som tidigare var "omöjligt att ordna". Mycket av diskussionen rörde också att många tycker att spelet blivit för enkelt och anpassat för en bredare massa, inte de guilds som röjer runt i de allra svåraste instanserna.

I onsdags nåddes vi av nyheten att Kina [n=33593 förbjudit guldfarmande] genom att reglera handeln med virtuella valutor. Det visade sig inte stämma fullt ut då en forskare i Manchester granskat förbudet och det rörde sig enligt honom en begränsning som [n=33624 inte påverkar] företagen som lever på att viska "shiiip go1d!!11" i ditt virtuella öra.

I facket "fjantiga stämningar i USA" landar en [n=33611 patentstrid] mellan #Microsoft och två herrar som säger sig äga rätten till att kommunicera med folk på andra platser medan dom spelar samma spel, vilket du kan göra i Xbox Live. Vanligtvis brukar liknande affärer avslutas innan några stora checkar måste skrivas på men denna gång verkar det vara allvarligare då även #Sony stod anklagad för samma patentintrång men de betalade sig ur knipan tidigare i år.

Veckans sista nyhet med Blizzard-anknytning som kan kallas snackis var deras designfilosofi "[n=33620 hardcore först, casual sen]" eftersom det alltid är lättare att strömlinjeforma ett avancerat koncept i efterhand än tvärtom.

PEGI, Pan European Game Information, startades 2003 för att hjälpa konsumenter att hitta lämpliga spel till den yngre generationen gamers. För att EU ska stödja systemet fullt ut krävde de en rad förbättringar och den första blir att [n=33640 förtydliga åldersmärkningen] med hjälp av en färg bakom varje siffra.

Sist ut och näst mest snackat om var vår [n=33633 recension] av #Arma 2, spelet som plågats av såväl allvarliga buggar som kass AI. Det färgade naturligtvis diskussionen och ledde till över 100 inlägg.