Din första tanke när du ser #Allods Online är "#world-of-warcraft|"World of Warcraft"-klon". Det var det första jag tänkte när jag såg det och det är inte en helt omotiverad reaktion. Grafiskt ser det episka fantasyunderverket väldigt mycket ut som Blizzards mästerverk. Men Vincent Douvier, övergripande producent på Gpotato, förklarar att det inte är så konstigt. Det är ett fantasyspel med märkliga varelser och lagom serieinspirerad grafik och hamnar då naturligt i WoW-facket rent grafiskt.

Och det är inte första gången företaget ger sig in i gratisspelsdjungeln. De har gjort ett tiotal titlar enligt samma affärsmodell och det verkar som om de kommit på knepet. Skillnaden den här gången är att Allods Online varken är litet, oambitiöst eller billigt att producera. Vincent förklarar:

– Spelet har en budget på 12 miljoner dollar. Och de har bland annat använts till att göra motion capture för alla varelser i spelet. Och all musik av vikt i spelet spelades in av Moskvas… ”blablabla” symfoniorkester. De där orkestrarna har alltid långa, komplicerade namn!

Okej, WoW-klonanklagelserna är inte helt ogrundade. Men kolla – rymdskepp!.

– Vi satsar på mainstreampubliken med Allods Online, förklarar Vincent. Hur många spelare vi räknar med tänker jag inte berätta, men vårt företag leder marknaden i Europa när det gäller gratis onlinespel. Och alla våra titlar är alltid gratis, för alltid. Vi är just nu i öppen beta och har fem servrar där tusentals spelar varje dag. Vi kommer att släppa titeln om några månader, men inget kommer att förändras. Vi kommer inte att radera spelarkaraktärer, utan bara börja göra reklam för titeln.

Men även om de inte har marknadsfört spelet än, så är det många som redan lirar på de servrar som finns. De levlar upp, gratis eller med hjälp av saker de köpt via mikrotransaktioner. Rena bekvämlighetsföremål, förklarar Vincent, eftersom de inte vill balansera upplevelsen så att betalande användare automatiskt blir bättre.

Bekvämlighet var ordet

– Vi säljer inte utrustning i butiken, det skulle förstöra balansen. Om spelarna tar sig igenom quests, dödar monster och så vidare så får de utrustning. Men du kan inte öppna butiken och säga ”jag köper den här utrustningen”. Du kan köpa en rulle som dubblar den erfarenhet du får en stund. Men grejen är att vi har dagliga quests. Så har du tio minuter över till att göra den här questen varje dag, så får du en likadan rulle gratis! Så vi försöker att alltid ge spelarna ett val, det handlar om bekvämlighet. Har du tid, inga problem. Har du inte tid, så kan du spendera pengar istället.

Det verkar onekligen som om Gpotato har gjort sin hemläxa (Vincent upplyser mig till exempel om att i dagsläget får du 220 Gpotato, som spelets ”riktiga” valuta lite fantasilöst kallas, för 29 svenska kronor). Jag misstänker personligen att det blir ganska mycket jobbigare att spela och att färdas genom världen – den där ”bekvämligheten” igen – om man inte slantar upp några kronor då och då. Men det verkar onekligen som om de talar sanning när de säger att du kan spela i all evighet utan att lägga ner en krona.

Om Millenium Falcon hade varit byggd av trä, hade den sett ut ungefär såhär...

En annan detalj som gör att Allods Online skiljer sig från de smärre WoW-klonerna på marknaden är förstås rymdskeppen. Världen var en gång en enda planet, men i ett tidigare singelplayerspel i serien exploderade den och nu flyter en mängd små öar (som kallas Allods) omkring i etern. Dessa är förbundna av glödande tuber som skepp kan använda för att utforska denna himmelska övärld. Och vem styr dessa skepp? Det gör du! Vincent fortsätter:

– Vi har 42 levels just nu. När du blir level 35 kan du bygga ett eget skepp. Om du inte gör något åt byggandet, bara startar questen och tar ledigt så tar det tre månader. Men om du har vänner som hjälper dig och questar varje dag, så kan du bygga ett skepp på mellan tre veckor och en månad. Sedan kan du köpa till bättre kanoner, och annan utrustning för guld, och ändra färger och utsmyckningar för Gpotato. Och allt styrs av spelarna. En av dessa styr skeppet, lite grann som en ubåt. Men i styrhytten kan jag bara se mina närmaste omgivningar, och dessa Astral Conduits, där andra skepp kan gömma sig. Men en annan spelare i min besättning – som kan innehålla upp till sex personer – kan stå vid radarn och se andra skepp i närheten. Så du kan äventyra i rymden med dina vänner.

Det låter onekligen som om Allods Online har mer att erbjuda än bara en platt World of Warcraft-faksimil. Och med tanke på det svårslagna inköpspriset tror jag bestämt att jag måste ladda ner och prova det. Vem vet, jag kanske kan bygga mig ett rymdsegelfartyg innan releasen?