Utvecklarna har använt sig av samma motor de använt till Ghost Recon: Advanced Warfighter-serien. De har emellertid uppdaterat denna med i runda slängar 30 nya, relativt ointressanta, funktioner. Jag kan dock redan nu säga att Beowulf kommer att bli vackert. Det jag fick se av spelet bjöd måhända inte på någon större variation när det gäller miljöer, men av skärmdumparna att döma kommer du att bjudas på fler kulisser än den dunkla grotta jag fick bekanta mig med. Beowulf själv är väl inte direkt någon vacker man, men han ser i alla fall ut att kunna bjuda oss på en riktigt detaljerad bild av hur en stor och äcklig varelse kan se ut.

Den eviga förbannelsen

- kan Beowulf besegra den?

Det finns en fråga jag faktiskt inte kan eller bör undvika när det gäller ett licensspel som detta trots allt är. Frågan lyder: Kommer Ubisoft Paris lyckas med det så många utvecklare är misslyckats med - att skapa ett bra licensspel? Efter det jag har sett är jag inte helt övertygad om att så är fallet. Visserligen ser det onekligen bra ut och det verkar riktigt underhållande, men några frågetecken dyker dock upp rörande stridsystemet och pratet om att allt du gör får konsekvenser. Stridssekvenserna ser som sagt underhållande ut, men jag undrar om inte detta moment kanske kan bli lite väl tjatigt och enformigt efter ett tag. Dessutom har vi som sagt hört snacket om handlande och konsekvenser många gånger förut och jag fick inte heller några klara svar om vad det är som kommer förändras och påverkas av ditt agerande.

Jag frågade Gilles Matoube, Creative Director för Beowulf, om vad det är som skiljer hans licensspel från mängden. Utan den minsta tvekan förklarade han att det är Beowulfs personlighetsutveckling och det inbyggda dilemmat i att antingen vara den hänsynslöse slaktaren eller den heroiska ledaren. Det kommer att krävas mycket från utvecklarnas sida för att lyckas få denna inre kamp att lysa igenom under spelandets gång. Om de trots allt klarar de av att göra detta ser jag dock verkligen att de har möjligheten att skapa ett intressant och underhållande spel.

Förutsättningarna finns

- men finns förmågan?

Lyckas de även skapa ett varierande stridssystem, samtidigt som ditt beteende verkligen får konsekvenser kan Beowulf bli en riktig höjdartitel. De har trots allt en fantastiskt bra grund att bygga på. En story som sägs ha inspirerat självaste Tolkien och som förmodligen kommer att tilltala många av genrens fans. Dessutom har de en grafikmotor med enorma möjligheter som, baserat på det jag sett, lyckas rendera miljöer och karaktärer på ett fantastiskt sätt.

Fotnot: Spelet kommer att släppas till PC, Xbox 360, Playstation 3 och PSP.