Som en science fiction-fantast har jag alltid haft ett gott öga till isländska CCP:s debutspel EVE Online. Möjligheten att resa runt i en minst sagt massiv galax bestående av fler än 5000 solsystem där en mängd spelarstyrda korporationer och allianser regerar är minst sagt tilltalande. Det faktum att alla EVE Online-spelare ockuperar samma värld gör inte saken sämre. Till skillnad mot andra MMO-spel består alltså inte världen av flera separerade småvärldar som är begränsade till ett visst antal spelare. I EVE Online kan du alltså i teorin spela mot alla 80 000 registrerade användare på samma gång (rekordet ligger på 18 000 samtida användare) och bara en sån sak kan göra upplevelsen till något alldeles extra. Dock har jag länge lyckats stå emot frestelsen till att börja spela det då rädslan för att fastna i ett nytt MMO och därigenom ge upp ännu en bit av mitt sociala liv har vägt över. Efter mitt möte med CCP och ett antal EVE Online-spelare i Köpenhamn har det emellertid blivit i stort sett omöjligt att motstå frestelsen.

Red Moon Rising är namnet på den nästa patchen för EVE Online och planen är att den ska släppas den 13e december. Patch är dock en lite väl försiktig benämning då den även kommer att tillföra en imponerande mängd nytt innehåll och snarare kan ses som en gratis miniexpansion. Den mest efterlängtade nyheten bland fansen kommer tveklöst att bli introduktionen av de allra största skeppen, Titans, vars storlek närmast kan beskrivas som Dödsstjärnan i Star Wars. När CCP:s lead designer TomB stolt visade upp dessa bestar gick det ett högst hörbart sus genom de närvarande spelarna och jag förstår dem. De var något av det största jag sett och trots sin storlek ser de tack vara ypperlig design inte malplacerade ut. Tro nu inte att dessa gigantiska fartyg kommer att dominera galaxen, även om de är stora och har en imponerande dos eldkraft är de fortfarande väldigt sårbara. Saknar de stöd från en flotta bestående av mindre skepp går de att slå ut, vilket tillsammans med den enorma kostnaden, både i form av resurser och tid (enligt uppgift tar den 2-3 månader att konstruera), gör den förvånansvärt balanserad. När jag är ändå är inne på ämnet Titans måste jag bara nämna deras ”supervapen” som i kombination med förmågan att öppna ”Jump portals” kommer att ge möjlighet till helt nya strategier när det gäller krigsföring.

Titans är nu långt ifrån den enda nyheten i Red Moon Rising. Inkluderar du Titan-skeppen är det totala antalet nya skepp uppe i 39, däribland Carriers (hangarfartyg) och moderskepp som utan att gå in på några detaljer kan användas som mobila rymdstationer. Moderskeppen har liksom Titans även möjlighet att utnyttja den nya kloningsteknologin som kallas ”Rapid Fleet Deployment”. Detta gör det möjligt för piloter att hoppa mellan olika kloner och då ”bara” förlora sina implantat, något i sin tur möjliggör otroligt snabba transporter av piloter till områden där de behövs som mest. CCP har även valt att förbättra en mängd aspekter i spelet, däribland striderna som balanserats om och gruvdrift som fått både ny hårdvara och färdigheter som ska göra hela processen lättare och mer givande.

Framtiden efter Red Moon Rising fick vi också höra en del om. CCP har inte tänkt lägga sig på latsidan efter Red Moon Rising. Redan i januari är en ny patch planerad som bland annat ska implementera nya blodlinjer till varje ras. Dessa är av asiatiskt snitt, ett högst medvetet val som är tänkt att underlätta introduktionen av EVE Online i Kina som ska ske under 2006. De har också börjat arbetet på nästa expansion som bland mycket annat ska introducera EVE Online-spelarna till något helt nytt: luftstrider på en planet. Något som CCP hoppas ska hjälpa till i nyrekryteringen av spelare som är något av spelets största brist då inlärningskurvan är betydligt högre än i andra MMO-spel. Inlärningskurvan och användarvänligheten är generellt något som CCP jobbar hårt på att lösa och bra är det då TomB själv räknar med att en helt ny spelare kan behöva alltifrån ett par månader till ett halvår innan de lär sig spelet ordentligt. Det finns emellertid ingen snabb och perfekt lösning för det här då spelet samtidigt inte får förlora något av den komplexitet som gör spelet till vad det är. Efter samtal med TomB står det dock klart att de har storslagna planer som ska förbättra samtliga element i spelet och den lilla ekonomstudenten i mig sken upp som en sol då det planerade aktieägarsystemet för spelarstyrda korporationer togs upp.

Intrycken från min vistelse i Köpenhamn är många men den övergripande känslan är att jag inte vill tvinga mig själv till att inte spela längre. Spelet har kommit en lång väg sedan releasen för två och ett halvt år sedan och anledningarna att hålla sig undan blir bara färre och färre. Även om Eve Online kan vara överväldigande till en början är det ett spel som fungerar även om du inte har det bästa skeppet eller mest pengar. För att en korporation ska fungera måste alla typer av skepp och spelare finnas och det inkluderar även nybörjare. EVE Online är även ett av få MMO-spel som ökar antalet spelare i skuggan av World of Warcraft, något som är ett styrkebesked som inte ska underskattas. Det är ett annorlunda spel som tilltalar en speciell typ av spelar som gillar att ta sig över svårigheter och har en stor dos av tålamod och envishet. Besitter du dessa egenskaper föreslår jag att du gör som mig – laddar ner EVE Online och ger det en väl förtjänad chans.