Id Softwares spelmotorer
Känner du dig bakom flötet när polarna snackar om Rage och Doom 4, id Softwares kommande projekt? Misströsta inte, vi bjuder på information om spelen och den legendariska utvecklarens motorer!
#id-software, #rage, #doom-4-2, #doom, #doom-ii-hell-on-earth, #hexen-beyond-heretic, #quake, #hexen-ii, #half-life, #quake-ii, #kingpin-life-of-crime, #daikatana, #quake-iii-arena, #call-of-duty, #star-wars-jedi-knight-ii-jedi-outcast, #doom-3-2, #quake-4, #enemy-territory-quake-wars
Helt rätt skrivet att det var en av de första som kunde rendera full 3d i realtid tror att en av de som var före åtminstonde var den som användes för Terminator Future shock.
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..
Vad det gäller tech4(d3e) så är den inte riktigt så begränsad som artikeln vill göra gällande, iirc så handlade "stora ytor"-prylen om att man inte med acceptabel prestanda kunde skapa stora områden med samma detaljnivå som de mindre rummen.
Motorn kan leverera det men spelupplevelsen med maskiner jämngamla med motorn skulle dock inte ha varit behaglig.
Har lekt lite med MT-prylarna som finns i d3e och den är fullt kapabel att rendera ett stort landskap utan att prestanda faller även om den mer utvecklade varianten som etqw använder givetvis gör det bättre.
Trevlig läsning.
Men det är väll fler spel som använder Tech motorerna?
Id Tech 2.
1. Quake II
2. Sin
3. Soldier of Fortune
4. Heretic II
5. Kingping: Life of Crime
6. Daikatana
7. Warsow
8. Anachronox
9. Alien Arena
Id Tech3.
1. Quake III Arena
2. American McGee's Alice
3. Call of Duty
4. Medal of Honor: Allied Assault
5. Heavy Metal: F.A.K.K.²
6. Return to Castle Wolfenstein
7. Soldier of Fortune II: Double Helix
8. Star Trek: Voyager: Elite Force
9. Star Trek: Elite Force II
10. Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
11. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
12. Iron Grip: Warlord
Id Tech 4.
1. Doom III
2. Quake 4
3. Prey
4. Enemy Territory: Quake Wars
5. Resident Evil: The Umbrella Chronicles
<3
Lite väl kort genomgång av tech5 kanske? Får den en egen sida borde det kunna sägas lite mer om den än att den använder stora Megatextures och är utvecklad för att stöda alla format enkelt - exempelvis hade det kunna utvecklas vad Megatextures är för något och vad det eventuellt kan tillföra spelen som byggs med den.
Sedan tänkte jag bara påpeka ett par felstavningar etc. i artikeln: Quake Wars använder 32kx32k pixlar stora MT:s, inte 33kx33k och så saknas det en länk till föregående sida från den andra
Edit:
BTW, de som är intresserade av en genomgång av idtech5:s verktyg rekommenderas den här filmen från QuakeCon '07: [http://www.quakeunity.com/file=2514]
Den är lång men väldigt intressant då den lite av öppnar ögonen för vad som borde kunna göras med motorn. Synd bara att banskapare i framtiden inte kommer kunna nöja sig med det som finns i editorn och bygga med blocks utan måsta lära sig 3d-modelleringsprogram Utvecklingen går framåt i stormsteg.
Ett problem jag kan se framför mig som jag hoppas att id har en lösning på är distribution av hemmaskapade kartor. Ska alla skapas med en Megatextur (som iofs kan vara väldigt liten och inte 32kx32k stor utan ner till 2kx2k) som måste distribueras med den kommer bannedladdningar att vara gigantiska även med bra kompression - tänk 500MB+ för en 32:a :crazy: Hoppas de kan lösa det på något sätt, kanske så att bara data sparas i en fil och sedan får banan återskapas när den laddats ned med ett kommando, förutsatt att alla texturer och sådant finns på datorn. De har inte sagt något om detta ännu (vad jag vet) men jag hoppas det finns en lösning som sagt.
Sedan tänkte jag bara påpeka ett par felstavningar etc. i artikeln: Quake Wars använder 32kx32k pixlar stora MT:s, inte 33kx33k
32,768 * 32,768 för att vara exakt, jag rundade av uppåt.
Denna artikel skrevs också för ett tag sen så eventuell ny information om Rage kan därför saknas.
"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ
Tycker personligen att Quake, Quake2 och även Quake3 vart ganska så revlotionerande på andra sett än de grafiska motorerna som nämdes i artikeln. Bla, hur Quake banade vägen för dagens online spelande och hallå där har ni glömt hur fz.se (fragzone)kom till? Inte var de för grafiken i spelen iallafall =).
Och om jag minns rätt så vart singleplayer för sin tid i Quake2 även den en hit.
Quake3 för övrigt byggdes ju helt för online spel och vart också de spelet som banade vägen för flera progaming tävlingar som använder sig utav Counter Strike idag.
Så inte var de enbart de grafiska som ID software lyckades med i sina äldre titlar? Eller?
Varför de fått lite taskig kritik från PC folket på senare tid är väl mest pga, att de verkligen skippade att optimera spelen för multiplayer i Doom3 motorn vilket de sedan försökte fixa till iomed QuakeIV(som byggdes av Raven) och QuakeWorld: Enemy Territory.
Vilket jag tror många ser som misslyckade försök att vinna tillbaka online scenen.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Spännande läsning men sanningen är ju den att Id slarvart bort sig med att göra grafik krävande spel endå om dom gör ett bra spel så måste folk köpa nya grafik kort för att spela dom. eller kanske inte Quakewars krävde ju typ ingenting var riktigt roligt också ehm nej vet inte vad jag försöker säga men länge leve id hoppas dom har en Story i spelen oo Return to Castle Wolfeinsten2 <-- tror ni det kommer? det pratades om det spelet runt Xbox360 releasen ;>
Sedan tänkte jag bara påpeka ett par felstavningar etc. i artikeln: Quake Wars använder 32kx32k pixlar stora MT:s, inte 33kx33k
32,768 * 32,768 för att vara exakt, jag rundade av uppåt.
Denna artikel skrevs också för ett tag sen så eventuell ny information om Rage kan därför saknas.
Gott, jag skjuter mig själv i foten med intervjukunskap alltså
(Tyckte ett tag det verkade konstigt att det skulle vara precis 32000 eftersom det inte kändes som ett 2^n-tal men... tänkte inte närmre på det och orkade inte kolla ;P )
Vet inte hur mycket ny information det kommit om idtech5 sedan uppvisningen på Quakecon, men den gav ju en del som jag tyckte artikeln kunde gått in på. Inte minst att förklara vad MT:s är för något istället för att bara nämna det kort vid namn. Men men.
Trevlig läsning.
Men det är väll fler spel som använder Tech motorerna?
Id Tech 2.
1. Quake II
2. Sin
3. Soldier of Fortune
4. Heretic II
5. Kingping: Life of Crime
6. Daikatana
7. Warsow
8. Anachronox
9. Alien Arena
Id Tech3.
1. Quake III Arena
2. American McGee's Alice
3. Call of Duty
4. Medal of Honor: Allied Assault
5. Heavy Metal: F.A.K.K.²
6. Return to Castle Wolfenstein
7. Soldier of Fortune II: Double Helix
8. Star Trek: Voyager: Elite Force
9. Star Trek: Elite Force II
10. Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
11. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
12. Iron Grip: Warlord
Id Tech 4.
1. Doom III
2. Quake 4
3. Prey
4. Enemy Territory: Quake Wars
5. Resident Evil: The Umbrella Chronicles
Först och främst bra genomgång , älskar ID software och jag respekterar dem enormt.
Jovviz , jo men det finns nästan hur många spel som helst som använder deras Tech 3 speciellt , tror nog bara han ville ge några exempel.
Btw så använder hela Cod serien Tech 3, men den är enormt omskriven inte minst sagt till Cod2, Cod4 dvs dem kallar det sin egen motor numera.
Vet inte hur mycket ny information det kommit om idtech5 sedan uppvisningen på Quakecon, men den gav ju en del som jag tyckte artikeln kunde gått in på. Inte minst att förklara vad MT:s är för något istället för att bara nämna det kort vid namn. Men men.
Ja, det har du faktiskt rätt i, ibland när man (läs jag) är lite väl insöad så kan det hända att man glömmer förklara saker lite bättre.
"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ
Trevlig läsning.
Men det är väll fler spel som använder Tech motorerna?
Id Tech 2.
1. Quake II
2. Sin
3. Soldier of Fortune
4. Heretic II
5. Kingping: Life of Crime
6. Daikatana
7. Warsow
8. Anachronox
9. Alien Arena
Id Tech3.
1. Quake III Arena
2. American McGee's Alice
3. Call of Duty
4. Medal of Honor: Allied Assault
5. Heavy Metal: F.A.K.K.²
6. Return to Castle Wolfenstein
7. Soldier of Fortune II: Double Helix
8. Star Trek: Voyager: Elite Force
9. Star Trek: Elite Force II
10. Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
11. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
12. Iron Grip: Warlord
Id Tech 4.
1. Doom III
2. Quake 4
3. Prey
4. Enemy Territory: Quake Wars
5. Resident Evil: The Umbrella Chronicles
Först och främst bra genomgång , älskar ID software och jag respekterar dem enormt.
Jovviz , jo men det finns nästan hur många spel som helst som använder deras Tech 3 speciellt , tror nog bara han ville ge några exempel.
Btw så använder hela Cod serien Tech 3, men den är enormt omskriven inte minst sagt till Cod2, Cod4 dvs dem kallar det sin egen motor numera.
Använder CoD 4 verkligen Tech 3 i sin grafikmotor? :/
Använder CoD 4 verkligen Tech 3 i sin grafikmotor? :/
I grund och botten, ja. Men frågan är väl hur mycket som finns kvar från originalet...
Ban-editorn är ju tex fortfarande Radiant.
Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry
Ja, ID's existens och skapelser är jag evigt tacksam för. Dom introducerade mig till FPS och lärde mig använda musen för mer än vågrät styrning Favoriten är dock Quake-serien, och jag hoppas dom kommer med en femma så småning om! Doom4 och Rage är dock ruskigt intressanta titlar dom också
Trevlig läsning.
Men det är väll fler spel som använder Tech motorerna?
Id Tech 2.
1. Quake II
2. Sin
3. Soldier of Fortune
4. Heretic II
5. Kingping: Life of Crime
6. Daikatana
7. Warsow
8. Anachronox
9. Alien Arena
Id Tech3.
1. Quake III Arena
2. American McGee's Alice
3. Call of Duty
4. Medal of Honor: Allied Assault
5. Heavy Metal: F.A.K.K.²
6. Return to Castle Wolfenstein
7. Soldier of Fortune II: Double Helix
8. Star Trek: Voyager: Elite Force
9. Star Trek: Elite Force II
10. Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
11. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
12. Iron Grip: Warlord
Id Tech 4.
1. Doom III
2. Quake 4
3. Prey
4. Enemy Territory: Quake Wars
5. Resident Evil: The Umbrella Chronicles
Först och främst bra genomgång , älskar ID software och jag respekterar dem enormt.
Jovviz , jo men det finns nästan hur många spel som helst som använder deras Tech 3 speciellt , tror nog bara han ville ge några exempel.
Btw så använder hela Cod serien Tech 3, men den är enormt omskriven inte minst sagt till Cod2, Cod4 dvs dem kallar det sin egen motor numera.
Använder CoD 4 verkligen Tech 3 i sin grafikmotor? :/
Yupp i grund och botten är det q3 motorn , men som sagt numera är den 99% omskriven så.