Nintendo: "Zelda-serien ryms i en tidslinje"

Robot
Nintendo: "Zelda-serien ryms i en tidslinje"

Den eviga debatten kring Zelda-seriens tidslinje har tagit en ny, oväntad vändning inför Skyward Sword-releasen.

#the-legend-of-zelda-ocarina-of-time-3d, #nintendo, #the-legend-of-zelda-skyward-sword


Medlem
Nintendo: "Zelda-serien ryms i en tidslinje"

Så löjligt, "Men den är en hemlighet som jag inte kan avslöja." Man kan läsa mellan raderna: VI själva har inte en susning om hur det ligger till därför säger vi så här istället. Varför, VARFÖR hemlighetshålla en tidslinje?

Medlem

Alla vet ju att det där är bullshit när det är totalt fruktlöst att försöka knyta ihop spelen, fansen har ju försökt hur länge som helst och inte ens dom har lyckats ge en rimlig förklaring eller tidslinje. Sa inte någon som arbetat med Zelda titlarna för några år sen att det inte fanns någon gemensam tidslinje?

Medlem

Skit samma. Asiatisk kultur säger väl att man ska ta ett orginal och försöka överträffa det? Vi här i väst är ju snarare att orginalet är bäst oavsett om en bättre utgåva kommer ut. Jämför valfri filmremake med dess orginal. Alla i väst tycker utan undantag att orginalet är bäst oavsett om den är en hel katastrof.

Mario är ju också så mig veterligen? Ungefär samma handling i alla spel? Så det finns ingen tidslinje, alternativt (om man nu måste prata om tidslinje) att alla spel utspelar sig samtidigt.

Redaktör
Ponny

Åh, Marios tidslinje skulle jag vilja se. Tänk om Nintendo har en underavdelning med 958 anställda som arbetar fram Mario-stroyn och sätter den i ett större sammanhang... DET hade varit konstigt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Haha yeah right... xD
http://www.youtube.com/watch?v=cHIP9UtkQDQ (Zelda Timeline - AVGN)

Medlem

Vem bryr sig egentligen!? Zelda är lika bra som gammal passe.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Åh, Marios tidslinje skulle jag vilja se. Tänk om Nintendo har en underavdelning med 958 anställda som arbetar fram Mario-stroyn och sätter den i ett större sammanhang... DET hade varit konstigt.

Jag hade betalat stora summor (av andras) pengar för att få en insikt i deras arbete.

Nia
Medlem

Me hallå duh alla spelen är i samma tidslinje även om tidslinjen (ja singular) är itudelad... "the master timeline" har den ju lääänge kallats, och varje enskild teori bland fansen kallas alltid "(a) timeline", till och med de som kallas "timeline of timelines", vilket också Aunoma är fullt medveten om. Han menar bara att de alla har NÅGOT sorts sammanhang istället för att vara helt separata historier, eller olika berättelse-versioner av samma legendariska händelse, som somliga har trott/menat, vilket i och för sig vore det ända som skulle kunna undvika alla motsägelser i serien.

Inaktiv

Tidslinje, story??? i ett zelda spel eller mariospel hehe, skämta inte nu. Det känns ju mer eller mindre som att det är samma spel man spelar hela tiden, bara med ändrad grafisk stil. Och det är i zelda. Mario är ju ännu värre. Prinsessan är kidnappad du måste rädda henne från bowser suck. Nintendo är ju ett barnföretag fortfarande med vad jag kallar ingen story eller enkel repetiv sådan i samtliga spel och lätt att förstå för barn. Fattar inte varför Link fortfarande måste vare en liten grabb med en massa snorungar hängande runt sig i spelen. De som spelar zelda spelen är väl inte i snitt 7år fortfarande heller? Är ju för svåra att spela för någon i den åldern hursomhelst, vet jag ju själv eftersom min egen son är i den åldern.

Medlem

Det här var ju ingen nyhet direkt. Nintendo har ju gått ut med detta för längesen. Men visst, det kan spekuleras i varför det ska vara en hemlighet. Men enligt Nintendo är det ju pga att de inte vill vara hämmade när de gör Zeldaspel utan att de ska kunna göra spel som passar in var som helst.

Medlem

Hörde i en intervju att alla Zeldaspel och framtida spel i serien faktiskt har en tidslinje... Men den var hemlig = inte ens påkommen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av durktotten:

Tidslinje, story??? i ett zelda spel eller mariospel hehe, skämta inte nu. Det känns ju mer eller mindre som att det är samma spel man spelar hela tiden, bara med ändrad grafisk stil. Och det är i zelda. Mario är ju ännu värre. Prinsessan är kidnappad du måste rädda henne från bowser suck. Nintendo är ju ett barnföretag fortfarande med vad jag kallar ingen story eller enkel repetiv sådan i samtliga spel och lätt att förstå för barn. Fattar inte varför Link fortfarande måste vare en liten grabb med en massa snorungar hängande runt sig i spelen. De som spelar zelda spelen är väl inte i snitt 7år fortfarande heller? Är ju för svåra att spela för någon i den åldern hursomhelst, vet jag ju själv eftersom min egen son är i den åldern.

Vad är det för bash på Zelda? Ocarina of time, Twilight Princess t ex har ju en MYCKET bra story och spelas garanterat inte av 7 åringar. Dem skulle aldrig klara av det i assure you, pusslen och annat är inte alltid att leka med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Som många andra tidigare har påpekat är detta inte alls någon nyhet. Aonumas påstående motsäger inte heller det faktum att tidslinjen delar på sig efter Ocarina of Time eftersom en delat tidslinje fortfarande är en tidslinje (tänk Back to the Future eller Dragonball). Här är till exempel ett urval av tidigare påståenden relaterat till ämnet:

Citat:

<i>For every Zelda game we tell a new story, but we actually have an enormous document that explains how the game relates to the others, and bind them together.

-Shigeru Miyamoto; 2003.

Citat:

There is one document that’s on a couple of PC’s in his department, that is sampled big red confidential.

-Eiji Aonuma om det dokument som förklarar seriens kronologi; 2006.

Citat:

Yes, there is a master timeline, but it is a confidential document!... The only people that have access to the document are myself, Mr. Miyamoto, and the director of the title. We can't share it with anyone else!

-Eiji Aonuma; 2010.

Citat:

–When does Twilight Princess take place?

Aonuma: In the world of Ocarina of Time, a hundred and something years later.

–And the Wind Waker?

Aonuma: The Wind Waker is parallel. In Ocarina of Time, Link flew seven years in time, he beat Ganon and went back to being a kid, remember? Twilight Princess takes place in the world of Ocarina of Time, a hundred and something years after the peace returned to kid Link’s time. In the last scene of Ocarina of Time, kids Link and Zelda have a little talk, and as a consequence of that talk, their relationship with Ganon takes a whole new direction. In the middle of this game [Twilight Princess], there's a scene showing Ganon's execution. It was decided that Ganon be executed because he'd do something outrageous if they left him be. That scene takes place several years after Ocarina of Time. Ganon was sent to another world and now he wants to obtain the power...

-Förtydligande av tidlinjens utseende i en intervju med Eiji Aonuma; 2007.

Med andra ord har seriens kronologi varit ett välkänt faktum i årtionden (både Adventure of Link och A Link to the Past påvisade dess existens när de släpptes). Vad vi däremot inte vet är exakt hur alla spelen är placerade i förhållande till varandra, men även det kan till stor del pusslas ihop av den som är intresserad.


signatur

I am Jack's complete lack of surprise.

Medlem

Det spelar ingen roll vad de säger på nintendo, med de bevis vi har (spelen) så finns det absolut ingen logik i vissa bitar, även om man skulle anta att vissa spel var prequels eller när karaktärerna var äldre osv. Det går helt enkelt inte, om inte varenda spel i serien utspelade sig i ett alternativt universum då.

Skrivet av toern:

Det spelar ingen roll vad de säger på nintendo, med de bevis vi har (spelen) så finns det absolut ingen logik i vissa bitar, även om man skulle anta att vissa spel var prequels eller när karaktärerna var äldre osv. Det går helt enkelt inte, om inte varenda spel i serien utspelade sig i ett alternativt universum då.

Vilka bitar syftar du på? Det är fullt möjligt att pussla ihop en fullt logisk tidslinje som innehåller varenda spel i serien utan några egentliga diskrepanser överhuvudtaget.

Jag hoppas för övrigt att du är medveten om att många av spelen utspelar sig hundratals år ifrån varandra.


signatur

I am Jack's complete lack of surprise.

Medlem
Skrivet av Divion:

Så löjligt, "Men den är en hemlighet som jag inte kan avslöja." Man kan läsa mellan raderna: VI själva har inte en susning om hur det ligger till därför säger vi så här istället. Varför, VARFÖR hemlighetshålla en tidslinje?

För att annars förstörs ju allt roliga runt det!
Det försätter vara mystiskt och roligt att spekulera om! Hur roligt är det om de bara skulle säga "Så här ligger det till" då skulle alla frågor vara besvarade och alla roliga teorier skulle vara krossade!

Varför visar man inte ansiktet på MasterChief?
Eller Fantomen?
(Finns säkert fler exempel men kommer inte på fler nu)

Det är ju spännade medans det är mystiskt.
Låt det vara säger jag!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Divion:

Så löjligt, "Men den är en hemlighet som jag inte kan avslöja." Man kan läsa mellan raderna: VI själva har inte en susning om hur det ligger till därför säger vi så här istället. Varför, VARFÖR hemlighetshålla en tidslinje?

För att annars förstörs ju allt roliga runt det!
Det fortsätter vara mystiskt och roligt att spekulera om det håller sig osvarat! Hur roligt är det om de bara skulle säga "Så här ligger det till" då skulle alla frågor vara besvarade och alla roliga teorier skulle vara krossade!

Varför visar man inte ansiktet på MasterChief?
Eller Fantomen?
Eller Tali?
(Finns säkert fler exempel men kommer inte på fler nu)

Det är ju spännade medans det är mystiskt.
Låt det vara säger jag!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

En tids linje som ar lika svar som labyrintent pa knossos att ta sig igenom utan nagon hjalp eller?. visst det ma vara sa att Zelda ryms i en tids linje,men om det ar en tids linje som ar enkel eller bara for en att tapa forstandet ar en annan sak.

Inaktiv

Ursäkta om jag inte var först med idén men jag tycker det låter som om de har bestämt sig för att använda nästa spel för att avgöra tidslinjen en gång för alla. Det skulle förklara varför det är hemligt, de skulle ju inte vilja avslöja sådana detaljer om nästa spel redan nu.

1
Skriv svar