Silent Hill: HD Collection

Robot
Silent Hill: HD Collection

”Den ser inte bra ut”, twittrade Silent Hills art director om den nya hd-samlingen. Har han rätt eller fel? Vi har spelat igenom de två uppfräschade versionerna för att kolla.

#silent-hill-2, #silent-hill-3, #silent-hill, #silent-hill-4-the-room


Medlem
Silent Hill: HD Collection

Trevlig recension, Linda!

Medlem

Äsch, jag har redan beställt de gamla PS2-versionerna nu ändå, spelar hellre orginalen som de inte har fifflat med texturer och annat med.
Brukade spela spelen på PC och där är det HD-grafik (förutom fyran som måste ha låg upplösning av någon anledning...) flera år innan den här kollektionen släpptes och där kände de inget behov att ändra texturer, dimman etc. Jag förstår mig inte på varför de tyckte det var nödvändigt...
Konami borde bara släppa PC-versionerna igen på Steam istället. Hade köpt direkt.

Darkzide:
De har inte medvetet tagit bort dimman, hårdvaran för PS2 respektive PS3 är uppbyggd på olika sätt och den typen av grafiska effekter som användes (och funkade) för t ex dimman i PS2-versionen fungerar inte på PS3. Visst skulle de antagligen ha kunnat fixa till detta om de lagt ner lite energi på arbetet, men samlingen framstår tyvärr som ganska hafsigt ihopslängd. Tyvärr kan jag inte ge dig en mer teknisk förklaring än så eftersom jag själv inte har den typen av expertis, men så är läget enligt "de som vet".

Medlem

Om än kanske lite off topic, men sound tracket (Akira Yamaoka) till spelen är jävligt bra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Om än kanske lite off topic, men sound tracket (Akira Yamaoka) till spelen är jävligt bra.

Jodå Akira är bra på musik, dock så vet jag att i HD samlingen så är musiken "re-mastered" så flera saker har ändrat.

Jag vet inte vad jag ska tycka om samlingen, känns som PC versionerna av SH2-3 är mer HD än de här.

Medlem

Kändes som en uppriktig recension. Jag hålller hellre i mina orginal, jag kommer inte köpa denna halvmesyr. Det där med att inte ha tid för att leta är som att säga att man inte har tid för att ge spelupplevelsen en chans. Det finns inte mer tid idag än det gjorde förr, inte mindre heller. Det finns samma mängd. Kom ihåg det när nästa CoD dyker upp. Vi efterfrågar faktiskt mera ADHD action på det här viset.

Vill även tillägga att fyran självfallet inte skulle ingått i en SH samling för fyran är en oäkting. Det borde varit 1-3.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Jodå Akira är bra på musik, dock så vet jag att i HD samlingen så är musiken "re-mastered" så flera saker har ändrat.

En till anledning till att hålla sig till originalen i så fall!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Darkzide:
De har inte medvetet tagit bort dimman, hårdvaran för PS2 respektive PS3 är uppbyggd på olika sätt och den typen av grafiska effekter som användes (och funkade) för t ex dimman i PS2-versionen fungerar inte på PS3. Visst skulle de antagligen ha kunnat fixa till detta om de lagt ner lite energi på arbetet, men samlingen framstår tyvärr som ganska hafsigt ihopslängd. Tyvärr kan jag inte ge dig en mer teknisk förklaring än så eftersom jag själv inte har den typen av expertis, men så är läget enligt "de som vet".

Nej, de har nog inte ändrat det medvetet, men det känns konstigt när PC-versionen fungera i hög upplösning med all den gamla grafiken intakt och sen att PS3-versionen inte gör det. Silent Hill är nog den enda HD-kollektionen hittills som har stött på större problem. Jag håller mig till orginalen iaf, jag såg väldigt fram emot HD men det blev ju som det blev

Medlem

fan va sjukt, linda grip är ett troll

Medlem

En av de skönaste anledningarna till att ha skaffat SH2 collectors edition var The making of-dvdn

Medlem
Skrivet av degenvf:

fan va sjukt, linda grip är ett troll

Har jag missat nåt?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av degenvf:

fan va sjukt, linda grip är ett troll

Tror jag inte? Hon tar ju upp skillnaderna mellan orginalen och den nya och säger att de inte stör HENNE.

Medlem
Skrivet av Duffelbag:

En av de skönaste anledningarna till att ha skaffat SH2 collectors edition var The making of-dvdn

Jag köpte en 2-Disc edition nyss. Kan det vara så att man får en Making of-DVD där också?

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Duffelbag:

En av de skönaste anledningarna till att ha skaffat SH2 collectors edition var The making of-dvdn

Jag köpte en 2-Disc edition nyss. Kan det vara så att man får en Making of-DVD där också?

Hoppas det Spelet är bara på en skiva så det ser bra ut. Det sköna med den är att man får ett bredare perspektiv på vad de hade för visioner när de gjorde spelet. De beskriver det t.ex. inte lika mycket som ett renodlat skräckspel som en "Terrible Love story."

1
Skriv svar