The Witcher-författaren är ointresserad av Witcher-spelen

Robot
The Witcher-författaren är ointresserad av Witcher-spelen

"Jag spelar inte datorspel eftersom de är långt från mina intresseområden", säger Witcher-författaren. Han säger också att det är "omöjligt" att överföra en bok till en virtuell värld.

#the-witcher, #cd-projekt


Medlem
The Witcher-författaren är ointresserad av Witcher-spelen

edt får man väl ändå hålla med om, vissa saker är roligare att läsa om än att göra, som att gå på toa t.ex


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Han låter dryg.

Medlem
Medlem
Skrivet av Jochen-:

Han låter dryg.

Dryg? Han har ju rätt. Spel och film skapare mm kan göra allt i sin makt för att återskapa en bok i ett annat medium och i bland blir resultatet väldigt bra men det går aldrig att överföra allt i en bok till ett spel eller en film. En bok är mer än 3 timmar film eller 20 timmar spel.

Medlem

Låter som han var ute efter pengar bara då när han lät dem göra spel på det.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

edt får man väl ändå hålla med om, vissa saker är roligare att läsa om än att göra, som att gå på toa t.ex

W00t?! o_O

Han verkar inte vara särskilt sympatisk. Det här är nog första gången en författares uttalanden faktiskt gjort mig mindre sugen på att läsa en bok.

Medlem
Skrivet av elimsen:
Skrivet av flamgorilla:

edt får man väl ändå hålla med om, vissa saker är roligare att läsa om än att göra, som att gå på toa t.ex

W00t?! o_O

Han verkar inte vara särskilt sympatisk. Det här är nog första gången en författares uttalanden faktiskt gjort mig mindre sugen på att läsa en bok.

What he said

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Jochen-:

Han låter dryg.

Dryg? Han har ju rätt. Spel och film skapare mm kan göra allt i sin makt för att återskapa en bok i ett annat medium och i bland blir resultatet väldigt bra men det går aldrig att överföra allt i en bok till ett spel eller en film. En bok är mer än 3 timmar film eller 20 timmar spel.

Han må ha rätt, det förändrar inte det faktum att han verkar dryg.


signatur
Medlem

Ja känns väl ganska självklart det han säger. Men det reflekterar ju inte alls dåligt över spelet. Spelet är bra, böckerna är bra. Men spelet är ingen uppföljare eller adaption av böckerna. Det är en egen upplevelse baserad på böckerna. Låter väl vettigt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Så, han är ledsen för att spelen blivit mer populära än vad hans böcker någonsin kommer bli, och börjar då gnälla om att det inte är lika bra för att det inte är gjort av honom, och för att det inte är i bokform?

Vilken sorglig liten man...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Saken ni verkar missa är att han uttalar sig om en sak han inte vet något om. Han baserar sina påståenden på lite mer än artwork, då han inte har sett mer än det av spelen. Lite väl biased, om man säger så. Hans påståenden väger lite tyngd och handlar mer om att allt witcherrelaterat som existerar som han själv inte skapat inte är witcher.

Medlem

Jag fattar inte vad ni gnäller om. Han säger ju bara att han skrivit en bokserie och anser inte att ett datorspel baserat på den bokserien är en officiell uppföljare eller liknande av dom böcker HAN har skrivit. Han säger ju heller inte att spelen är dåliga. Sluta vara så defensiva. Nej han tycker inte att spelen är en uppföljare på böckerna, inte så konstigt då det är han som skrivit böckerna och inte spelen, men säger samtidigt att han tycker spelen verkar schyssta. Spelet måste ju inte anses vara en uppföljare på böckerna eller liknande för att vara bra. Författare tar mycket ära i hur orden och hur dom formuleras och hur saker beskrivs. Något som är omöjligt att föra över till ett spel. Därmed går det inte att säga att spelet är som boken. Men visst kan spelet vara förjävla bra ändå (vilket jag råkar tycka att det är).

Gamers blir så jävla sura när folk inte tycker spel är det bästa som finns. Det är klart han tycker sådär, han är ju författare och skiter i spel. Inte så konstigt att en författare vill ta avstånd ifrån något man inte haft något att göra med utan endast är baserat på det man har gjort. Gosh.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag kan inte svara för hur mycket bättre böcker är, men ser vi på LoTR trilogin så är filmerna väldigt bra gjorda/utförda - även om en hel del (från vad jag har uppfattat) saknas från böckerna, detsamma g'äler för Witcher-spelen skulle jag vara säker om.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Läst alla hans böcker och jag håller med. De tär två helt olika saker.

CD Project har gjort en enastående tolkning av Geralt, men det är fortfarande bara en tolkning.

eld
Medlem
Citat:

I believe it is the success of my books that significantly affects the popularity of the games," he returned. "That in reality, the games used this fact, as my success beat the games to the punch.

Han skulle behöva vara snäppet mer ödmjuk, speciellt då få spelutvecklare kan göra något så mycket rättvisa som cd projekt lyckats med.

Jag kan ju dra till med att böcker inte är i mitt intresse-område och därav bör jag tillägga att the witcher spelen inte skulle kunna göras lika bra i böcker.

Det är ju såklart bara massa små bokstäver och meningar man går igenom i böcker från vad jag sett från bilder.

Men som sagt, nyckelordet: ödmjukhet. The witcher spelen anses som dom bästa av rpg-spel och spel överhuvudtaget, och många nya fan av serien har uppkommit, det är bara att tacka och buga, samt vara glad! PR 101.

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag fattar inte vad ni gnäller om. Han säger ju bara att han skrivit en bokserie och anser inte att ett datorspel baserat på den bokserien är en officiell uppföljare eller liknande av dom böcker HAN har skrivit. Han säger ju heller inte att spelen är dåliga. Sluta vara så defensiva. Nej han tycker inte att spelen är en uppföljare på böckerna, inte så konstigt då det är han som skrivit böckerna och inte spelen, men säger samtidigt att han tycker spelen verkar schyssta. Spelet måste ju inte anses vara en uppföljare på böckerna eller liknande för att vara bra. Författare tar mycket ära i hur orden och hur dom formuleras och hur saker beskrivs. Något som är omöjligt att föra över till ett spel. Därmed går det inte att säga att spelet är som boken. Men visst kan spelet vara förjävla bra ändå (vilket jag råkar tycka att det är).

Gamers blir så jävla sura när folk inte tycker spel är det bästa som finns. Det är klart han tycker sådär, han är ju författare och skiter i spel. Inte så konstigt att en författare vill ta avstånd ifrån något man inte haft något att göra med utan endast är baserat på det man har gjort. Gosh.

Det går alldeles utmärkt att dissa spel utan att tala om sig själv i tredjeperson och med beskrivningar som "Unika oefterhärmliga talang". Då verkar man dessutom mindre überdryg.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tror faktiskt att många börjar läsa böckerna pga av spelet, precis som jag tror att många börjar läsa Game Of Thrones böckerna efter kollat på serien.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Jochen-:

Han låter dryg.

Dryg? Han har ju rätt. Spel och film skapare mm kan göra allt i sin makt för att återskapa en bok i ett annat medium och i bland blir resultatet väldigt bra men det går aldrig att överföra allt i en bok till ett spel eller en film. En bok är mer än 3 timmar film eller 20 timmar spel.

Rätt säker på att jag kan läsa ut samtliga översatta Witcher böcker på den tiden det tog mig att spela igenom Wticher 2. Har två av böckerna stående i bokhyllan, finns det flera?

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Jochen-:

Han låter dryg.

Dryg? Han har ju rätt. Spel och film skapare mm kan göra allt i sin makt för att återskapa en bok i ett annat medium och i bland blir resultatet väldigt bra men det går aldrig att överföra allt i en bok till ett spel eller en film. En bok är mer än 3 timmar film eller 20 timmar spel.

Han må ha rätt, det förändrar inte det faktum att han verkar dryg.

Japp, Det låter på han som han är lite avundsjuk. Lite patetiskt i min mening men men....

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Preed:

Jag fattar inte vad ni gnäller om. Han säger ju bara att han skrivit en bokserie och anser inte att ett datorspel baserat på den bokserien är en officiell uppföljare eller liknande av dom böcker HAN har skrivit. Han säger ju heller inte att spelen är dåliga. Sluta vara så defensiva. Nej han tycker inte att spelen är en uppföljare på böckerna, inte så konstigt då det är han som skrivit böckerna och inte spelen, men säger samtidigt att han tycker spelen verkar schyssta. Spelet måste ju inte anses vara en uppföljare på böckerna eller liknande för att vara bra. Författare tar mycket ära i hur orden och hur dom formuleras och hur saker beskrivs. Något som är omöjligt att föra över till ett spel. Därmed går det inte att säga att spelet är som boken. Men visst kan spelet vara förjävla bra ändå (vilket jag råkar tycka att det är).

Gamers blir så jävla sura när folk inte tycker spel är det bästa som finns. Det är klart han tycker sådär, han är ju författare och skiter i spel. Inte så konstigt att en författare vill ta avstånd ifrån något man inte haft något att göra med utan endast är baserat på det man har gjort. Gosh.

Det går alldeles utmärkt att dissa spel utan att tala om sig själv i tredjeperson och med beskrivningar som "Unika oefterhärmliga talang". Då verkar man dessutom mindre überdryg.

Jo ifs, men är det inte någon "representant" som pratar då som FZ missat påpeka? Känns typ troligast.

EDIT: Kollade upp det och det verkar som om det var hans ord. Tycker ifs fortfarande att dom stämmer, även om han verkar jävligt dryg.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

HAHHAHAHAHA FLAMGORILLA GJORDE MIN DAG!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Lite kul att han verkat missa att den enda anledningen att hans böcker finns översatta till engelska (och svenska för den delen) är spelens popularitet...

Medlem

Författaren må tycka som han gör. Det har han rätten att göra eftersom utan honom så skulle det inte finnas något Witcher spel. Men jag tycker precis som andra att han uttrycker en korrekt åsikt väldigt drygt.

Men detta är ingen nyhet. Sapkowski har ganska länge sagt både goda och dåliga saker om CD Project Red's tolkning. Eftersom han inte har spelat det och ej har något intresse att göra det så har han nog valt det lättaste sättet att förhålla sig till det.

"Det där är inte mitt, det är inte Witcher på riktigt." Han får tycka det. So what? I slutändan spelar det ingen roll.
Det är ni, kära gamers och Witcher fans som bestämmer vad som ni tycker är bäst. Författaren får tycka spelet är en blek imitation of hans 'mästerverk' om han vill. Det är en smaksak.

Ja, just det en sista sak... Triss + Geralt forever btw.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

phi
Medlem

Bara för att han verkar vara så drygt så ska jag ladda hans böcker som epub och läsa på paddan istället för att köpa dom.

Medlem

Synd för han att böckerna är mediokra i jämförelse med spelserien.
Böckerna är heller inte särskillt speciella om man ser andra fantasy författare, däremot har han lyckats med en underbar värld.
Synd att jag inte kan läsa ryska då orginalet antaligen är lite bättre än översättningen.

Det är faktist TV-serien som är bäst av både spelen och böckerna

Medlem
Skrivet av phi:

Bara för att han verkar vara så drygt så ska jag ladda hans böcker som epub och läsa på paddan istället för att köpa dom.

Nej, det känns extremt dumt, det finns ju andra involverade i det hela så, så länge du inte läser dem på originalspråk bör du köpa dem så att förläggarna ser till att översätta alla.

Skrivet av Bla_Ze:

Synd för han att böckerna är mediokra i jämförelse med spelserien.
Böckerna är heller inte särskillt speciella om man ser andra fantasy författare, däremot har han lyckats med en underbar värld.
Synd att jag inte kan läsa ryska då orginalet antaligen är lite bättre än översättningen.

Det är faktist TV-serien som är bäst av både spelen och böckerna

Har inte sett tv-serien (har dock hört att den är ganska lågbudget) men jag håller verkligen inte med om att böckerna är mediokra, de håller en riktigt bra kvalitet, speciellt novellsamlingen The Last Wish.

Inaktiv

Hmm har inte läst böckerna men spelat båda spelen och läst serien. Med tanke på att jag tycker att W1 och särskilt W2 är bland det bästa jag spelat så är nog böckerna inget för mig. Tack för tipset Andrzej.

Medlem

"Han är polack" Sa LordVaakos som om det beskrev allt.

Medlem
Skrivet av Draug:

Läst alla hans böcker

Är alla böcker översatta till Engelska nu? Senast jag kollade fanns det bara två... (Eller du kanske kan polska?)

Jag har läst last wish och håller på med blood of elves, bra böcker.
Och jag älskar spelen och ser dem med egna ögon som väldigt bra direkt uppföljare till böckerna. (Trots att jag inte har läst alla böckerna, men i den googlevärld vi lever i så kan man ha koll ändå )

12
Skriv svar