Idag fyller Quake II 15 år!
Id Software-anställde Tim Willits avslöjar några saker du inte kände till om den legendariska FPS-skjutaren.
På den tiden då PC spel va PC spel... Grattis
Det skulle vara intressant att veta vilka två hopp på q2dm1 som var designade, skulle gissa på att någon av de två (ok, tre) hoppen till MH är det ena iaf. Det andra... hmm... något av de olika sätten att ta sig till platån med två rocket packs vid vattnet till railen kanske...
Hmm... nu blev jag ju nästan sugen att starta Q2 igen och skutta runt på dm1 precis som på den gamla goda tiden när man väntade på att minutkostnaden skulle bli billigare på kvällen och man använde tiden att hoppa runt på olika banor
För 10år sedan hade jag sagt att spelet var ett rätt "generic" och överskattat, idag längtar jag efter något fps som har lika schyst mekanik och gameplay som Quake 2 (med kanske lite bättre art direction och story också ). Var ju också på den tiden som ett schyst soundtrack var lika självklart som bra grafik.
Det skulle vara intressant att veta vilka två hopp på q2dm1 som var designade, skulle gissa på att någon av de två (ok, tre) hoppen till MH är det ena iaf. Det andra... hmm... något av de olika sätten att ta sig till platån med två rocket packs vid vattnet till railen kanske...
Hmm... nu blev jag ju nästan sugen att starta Q2 igen och skutta runt på dm1 precis som på den gamla goda tiden när man väntade på att minutkostnaden skulle bli billigare på kvällen och man använde tiden att hoppa runt på olika banor
Det finns väl fortfarande lite servar uppe, brukar lira ibland, nu var det nog något år sedan sist dock... och då var det inte många...
Ja jag vet att jag är bäst!
Nått som var ballt också var modden ''Action Quake 2'' http://www.youtube.com/watch?v=x3F3EHODuXA
Det skulle vara intressant att veta vilka två hopp på q2dm1 som var designade, skulle gissa på att någon av de två (ok, tre) hoppen till MH är det ena iaf. Det andra... hmm... något av de olika sätten att ta sig till platån med två rocket packs vid vattnet till railen kanske...
Hmm... nu blev jag ju nästan sugen att starta Q2 igen och skutta runt på dm1 precis som på den gamla goda tiden när man väntade på att minutkostnaden skulle bli billigare på kvällen och man använde tiden att hoppa runt på olika banor
Det var tider det.
Quake är nostalgi, men att jämnföra det med t.ex BF3 är ju larvigt. Sen kan man ha åsikter om att industrin nuförtiden kretsar mer runt pengar än viljan att göra ett bra spel.
Men tyvärr är det så att Quake, Unreal, Delta Force, Counterstrike osv. är odynamiska, overkliga, fula och allmänt sämst. Sen att det drar upp minnen från när man var yngre och bara kunde sitta och spela och svina hela dagarna det är ju toppen, men det är fortfarande bara det, minnen.
Ett stort GRATTIS!!!
Det spelet la man ner en del tid på som liten. Blev dock inget speciellt multiplayerlir då man inte fick för föräldrarna (för dyrt på den tiden). Men ack så skoj singleplayer.
Skulle vilja köra multiplayer nu när man kan, men det är ju bara über l33t h4xx0r pr0s som spelar nu för tiden.
Quake är nostalgi, men att jämnföra det med t.ex BF3 är ju larvigt. Sen kan man ha åsikter om att industrin nuförtiden kretsar mer runt pengar än viljan att göra ett bra spel.
Men tyvärr är det så att Quake, Unreal, Delta Force, Counterstrike osv. är odynamiska, overkliga, fula och allmänt sämst. Sen att det drar upp minnen från när man var yngre och bara kunde sitta och spela och svina hela dagarna det är ju toppen, men det är fortfarande bara det, minnen.
Det är din subjektiva åsikt, min är att dagens spel må vara mer tekniskt avancerade och snygga solklart men ack så mycket mer nerdummade, handhållande, idiotförklarade, icke-modvänliga, icke clan/esport-vänliga, icke skicklighetsbaserade.
Förr hade vi spel som var gjorda av passion, därav är kickstarter det bästa som hänt PC genren på länge. Nu får vi spel som utvecklarna själva verkligen vill göra och för en viss typ av fans för respektive genre.