Behöver hjälp med köp av datorspelskärm

Medlem
Behöver hjälp med köp av datorspelskärm

Tjena nu var det dags att uppgradera speldatorskärmen men nu så undrar jag om denna skärmen duger bra att spela på några år framöver den har dock bara 1920 1080 upplösning http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-VG278HE,90952,38903... har ett sapphire radeon hd 7970ghz 3gb vapor-x jag menar jag kan spela i mycket högre utan problem men skärmen har inte högre upplösning så låt mig höra vad ni tycker om jag ska köpa en annan eller ta denna ?

Medlem
Skrivet av Kalle Ohlsson:

Tjena nu var det dags att uppgradera speldatorskärmen men nu så undrar jag om denna skärmen duger bra att spela på några år framöver den har dock bara 1920 1080 upplösning http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-VG278HE,90952,38903... har ett sapphire radeon hd 7970ghz 3gb vapor-x jag menar jag kan spela i mycket högre utan problem men skärmen har inte högre upplösning så låt mig höra vad ni tycker om jag ska köpa en annan eller ta denna ?

På tok för låg upplösning för en 27" om du frågar mig... osså är den 16:9, även det går fetbort då det gäller datorskärm.
...för mig iaf..

16:10 ska det vara annars så känns det "lågt i tak" då man gör något annat än att spela eller se film.
åsså ska det givetvis vara IPS panel, inget snack om saken.

Men som sagt, det är bara mina preferenser, frågar du kidsen idag som har blivit indoktrinerade av skitskärmar med låg upplösning i 16:9 format och TN paneler så är det säkert fina fisken enligt dom.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Asus VW228 är riktigt nice. Har själv en, och kommer införskaffa en till som sekundär när det tillåts.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tänkte istället på denna nu http://www.mediamarkt.se/mcs/product/BENQ-XL2420T,90952,38903... men till problemet funkar 3d till mitt grafikkort som e amd radeon 7970 ghz vapor-x ?

Medlem

Till att börja med kan jag säga att jag håller med Zymac.

Sedan kan jag fortsätta med att påstå att det skulle vara mycket lättare att hjälpa dig och ge rekommendationer om du faktiskt säger vad du är ute efter. Storlek ? 60 eller 120Hz ? 3D ? 16:9 eller 16:10 ? Upplösning ? Eller annat. Och så vidare.

Jag har en Dell Ultrasharp 2412M och den är jag helnöjd med till det jag använder datorn till (spel och film inkluderat). Dessutom har de sjysst policy för döda pixlar. Den kanske inte gillas av de som inte vill ha en 24" 1920x1200@60Hz 16:10 utan 3D dock.

BenQ-skärmen du länkade till verkar ganska populär men ett vanligt klagomål är att färgerna suger och är omöjliga att ställa in bra för den som är petig. 3D på den skärmen verkar vara en nvidia-exklusiv grej om jag förstått det rätt.

Asus-skärmen verkar ha en del problem med backllight-bleeding och snäva betraktningsvinklar. Det är även här nvidias 3D grej de har.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Medlem

Jag skulle definitivt rekommendera en BenQ 24" XL2420T 120Hz, LED. Bästa skärmen jag haft och jag har testat många, dock hade jag oturen att den första jag beställde hade en död pixel mitt på skärmen, som retade ihjäl mig så skickade tillbaka den, testade en annan, 27 tums Samsung med 120hz, men kändes inte riktigt rätt, efter mycket testande så kände ja mig inte riktigt nöjd så jag chansade att beställa en XL2420T igen, fast från ett annat ställe och då fick jag en annan som inte hade några döda pixlar och blev grymt nöjd. Jag tar speladet väldigt seröst och lägger gärna ner extra pengar för att få bästa upplevelsen när jag spelar. Denna skärmen har endast 2ms respons tid och de märks verkligen skillnad när man jämför med andra skärmar.

Medlem

Jag är ute efter en skärm som jag kan spela på mitt grafikkort amd radeon 7970ghz i 3D upplösningen 1920 1200 helst eller 1920 1080. Skärmstorleken vill väll jag ha något från 23-24 tum till högst 27 tum, vill ha 120 Hz på skärmen, ms kan jag ta något bra. BenQ skärmen var allt jag ville ha men 3D funkar ju inte till mitt grafikkort.Skärmen får högst kosta 4000kr men jag kan lägga till lite till om det e lite.

Medlem

Glömde 16:9 eller 16:10 ja då är det väll helst 16:10 då.

Medlem

Jag vet inte så mycket alls om 120+Hz-skärmarna så jag låter nog bli att rekommendera någon. Verkar dock vara ont om 16:10-skärmar med den uppdateringsfrekvensen.

Vad gäller 3D-funktionen ska du nog inte behöva oroa dig, skärmarna ska funka precis som vanligt om du nu inte kan eller vill använda dig av det vad jag läst i alla fall.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar