Helgdiskussion: Är du för eller emot konsoler?
Jag älskar spel så för mig kvittar det vad jag spelar på egentligen, men mest blir det PC. Underhållningen är det viktigaste och den får man oavsett plattform. Däremot stör jag mig enormt på konsol vs pc "hate" kommentarer. Låt folk spela på vad de vill oavsett om det är pc eller konsol det kvittar väl vad man spelar på, vi älskar ju alla att spela och det är huvudsaken enligt mig.
Nothing is Power without Control
Jag älskar spel så för mig kvittar det vad jag spelar på egentligen, men mest blir det PC. Underhållningen är det viktigaste och den får man oavsett plattform. Däremot stör jag mig enormt på konsol vs pc "hate" kommentarer. Låt folk spela på vad de vill oavsett om det är pc eller konsol det kvittar väl vad man spelar på, vi älskar ju alla att spela och det är huvudsaken enligt mig.
Det där om PC vs Konsol hat, håller jag med om till 110%. Det är så sjukt tråkigt att läsa , det finns ingen mening. kan inte folk lägga av!
problemet är inte konsollerna i sig utan speltillverkarna
de gör ett spel anpassat för en konsolls lägre prestanda och sen släpper samma spel till pc som är anpassad (för det mesta) till spel mend en högre prestanda och då tycker vi pc spelare att konsollerna håller tillbaka utvecklingen av pc spel.
tips till spelutvecklare
gör spelen till pc sen anpassa dem till konsoller utan att förändra pc versionen.
om inte konsollerna klarar det som en pc gör ska inte pc spelarna behöva lida för det
Jag vänder mig lite emot att skylla på utvecklarna. Tycker man ska ha i åtanke att det handlar om att värdera vad man som företag ska lägga ett begränsat antal mantimmar på. Ska man fokusera på saker som ett fåtal av ens kunder kan uppleva - eller satsar på sådant som den stora merparten av ens betalande kunder och fans kan spela?
Tycker snarare att man kan fundera på processor- och grafikkortsutvecklarnas roll. Vad är meningen med att sälja värsting teknik till spelare som väldigt få spel, om ens några, kan utnyttja?
Ibland tycker jag det känns som att spelarna själva också måste vara lite självkritiska. Är det en mänsklig rättighet att en 20 000-kronors rigg ska fylla ett syfte? Ofta känns det som att spelare köper en Ferrari och sen klagar på att det bara finns grusvägar att åka på.
Kort och gott: Är det spelutvecklarna som ska lägga mer pengar på utveckling till extrema PC-riggar, eller spelarna själva som kanske ska lägga mindre pengar på teknik som dom sen inte kan utnyttja?
Fotnot: Jag spelar både på PC och konsol.
Man spelade ju en del när man var liten och köpte en begagnad C64 nån gång i mitten på åttiotalet. Efter det var det mest jobb och sådant, samt lite andra intressen.
Men sedan nån gång -96 eller däromkring så köpte brorsan en playstation på en ingivelse. Och den var ju kul, så jag köpte en oxo. Sedan rullade det på med N64 och PS2.
När Unreal kom -98 så investerade jag i ett voodoo 2 kort till min dator, och det var ungefär där jag gled över mer och mer till att spela mest på PC. Inte minst de tusentals timmar Unreal och senare UT multiplayer jag spelade ( nickade Hall[oo]n på den tiden).
PS2:an köpte jag tillsammans med brorsan, vi hade flyttat till samma hus då, och är nu grannar oxo. Men det blev inte mycket spelat på den, i stort sett bara Gran Turismo 3, så den sålde vi medans den var värt något.
Efter det är det enbart PC som gäller. Jag har min "main gaming rig" hemma hos brorsan, vi spelar väldigt mycker coop spel, och en lite halvdan 4år gammal maskin hemma som iofs duger rätt bra till de flesta spel.
Jag gillar PC bäst av en del anledningar. Helt enkelt mest anpassningsbar. Mus och keyboard så man kan spela RTS och FPS med vetting styrning. Möjlighet att koppla in ratt och pedaler för bilspel och en xbox-dosa för plattformande och lättare arkadracing.
Jag har datorn på soffbordet både hemma och hos brorsan, så det är sådär jäsigt bekvämt att flyta ut i soffan när man spelar. Speciellt när man spelar med en handkontroll. Det blir kanske en aning trångt på bordet med två 24" skärmar, men vi har sett till att det går smidigt att ha varsin grogg samtidigt
Det skall bli intressant att se vad det blir av den kommande generationens konsoler. Framför allt är det intressant med den mer PC-lika arkitekturen. Förhoppningsvis kommer det att gynna oss inbitna PC-spelare vad det gällr kassa portar.
Playstationen? Jodå, den står framme inkopplad i min tjock-tv ifrån förra milleniumet om man skulle få akut nostalgi
Jag är "brorsan" för övrigt
Jag "hatar" inte konsoler bara för att jag inte spelar på dom själv nuförtiden. Att konsoler gjort att spelande blivit mainstream har ju medfört både fördelar och nackdelar så att säga. Jag tycker däremot att det är oerhört kul att konsoltillverkarna släpper nya maskiner nu snart, speciellt eftersom dom valt att köra x86 arkitektur vilket förmodligen leder till bättre multiformats-titlar.
Jag citerar mig själv från en annan tråd här på FZ ( Star Wars 1313 – inte next-gen? ), angående att "det är onödigt att köpa en monsterdator", jag tycker det känns relevant här :
Konsolportar är oerhört mycket bättre på en hyfsad PC. Du har högre upplösning, både AA och AF, men framför allt en stabil framerate från 60 ( 120 ) och uppåt beronde på ifall du kör med V-sync på. Det är ofta så att "smooth" fps gör spelen mer njutbara än hög detaljrikedom. På PC får du båda.
Sen har man ju valmöjligheten att köra med handkontroll i dom spel det fungerar bäst eller ut på TVn/projectorn om man spelar local COOP med polarna. Man kan ju använda sin PC exakt som en konsol om man vill, enda skillnaden är att det blir bättre i alla avseenden
När jag köpte min första egna PC -97, med voodoo graphics instikskortet - samtida med min playstation (1), då var det en hel del drivrutinsproblem och krasher med windows 95. Nuförtiden med windows 7 eller 8 känns det som det är mer problem med konsoler
( Senare uppgraderade jag även till ett Voodoo 2 kort med TV utgång och köpte ett trådlöst keyboard och mus, så redan 1998 satt jag i soffan och spelade quake 2 och Half life på min "tjock-TV". Inte behövdes det "big picture" i steam för att förstå det ;), jag spelade även många spel med mus och handkontroll - Det fungerar ofta inte så bra idag, blir "antingen eller" tyvärr då spelen släller om sig beroende på input ( t.ex. om du siktar med musen så när du går med vänster styrspak slås "aoutoaim" på utan att du vill det), annars är det en bra kompromiss för soffspelande med bra kontroller )
Enda anledningen att köpa konsoler är ju dom exlusiva spelen, och dom bojkottar jag av principskäl nuförtiden... ( Dessutom har jag varken råd eller plats för alla undermåligt presterande maskiner oavsett om det finns något enstaka bra spel till dom man inte kan finna någon annanstans )
Jag blir mest irriterad på att man tvingas köpa DRM-hårdvara om man vill uppleva vissa titlar, låsta format ger ju inte spelarna någon fördel alls - det handlar inte om spelen eller spelutvecklarna utan om att kostymnissarna skal maximera sin vinst.
"Bättre en PC till hands än tio konsoler som gick åt skogen" - Så att säga.
Trots att PC är ett format som är under ständig utveckling har man i princip 100% bakåtkompabilitet. Visst, i vissa fall som med gamla DOS-spel kanske man måste köra någon emulator, men det är aldrig svårare än en enkel "googling".
Ett öppet format med modding och liknande tilltalar mig mer. Jag har t.ex. lagt oerhört mycket mer tid på hemmasnickrade Portal 2 coop banor/kampanjer än vad orginalspelet gav. Mervärdet att ha tillgång till "user-generated content" kan få spel att "vara" oerhört länge. - Långt mycket längre än dagens "DLC", som dessutom kostar massvis med pengar om du vill ha ett komplett spel i dom flesta fall.! Det gäller förstås många andra titlar också, inte bara Portal 2.
Giriga affärsmetoder som ständigt ökar i spelbranchen beskyller nog många konsolerna för, men det är inte riktigt sant. Snarare är det dom stora utgivarnas fel och det faktum att "dom som sitter på en stor hög pengar" har insett att i spelbranchen kan man utöka sin pengavolym ytterligare. ( men det är en annan diskussion - och en som inte hör hemma på en spelsida )
( Att dom ofta inte är intresserade av PC som plattform är ju förstås att på en öppen plattform kan du lägga tid på att spela mods och liknande "gratis", betalar du inte för din speltid är det fel/ dom tjänar potentiellt mindre pengar - Du kunde spelat deras DLC/uppföljare istället. Därför stöds låsta format i första hand. )
Men som sagt, jag "hatar" inte något format. Spelen är ju viktigast trots allt! Hur mycket pengar man vill lägga på sin spelupplevelse är ju upp till var och en, det är bara bra att man kan nå ut till fler med "billiga" alternativ ( som iofs ofta blir dyrare i längden, men det är åter igen en annan diskussion ).
Game on!
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Jag ser mig själv som en PC-spelare till 95 %, trots det äger jag en Xbox 360, en PS3 samt en PS Vita.
Jag avskydde konsoler en period men har nu börjat gilla dem. Dock så ogillar jag när spelupplevelser på PC blivit försämrade för att tillfredställa en konsolpublik då detta i regel innebär att spelen blir mer linjära, enklare och mer anpassade för amerikanska tolvåringar vilket jag definitivt anser är ett problem i spelvärlden.
Jag har spelat igenom bägge Killzone-spelen till PS3 och jag får erkänna att jag uppskattade det linjära COD-upplägget när jag spelade på just konsol. Det är enkelt att hoppa in och ut, det är relativt lättspelat och du får avnjuta ett färgsprakande spektakel. Jag vill dock inte att mina spelupplevelser ska vara så på PC - när jag investerar mycket tid och intresse i spelupplevelsen så vill jag också ha mer frihet och större utmaningar.
Jag vänder mig lite emot att skylla på utvecklarna. Tycker man ska ha i åtanke att det handlar om att värdera vad man som företag ska lägga ett begränsat antal mantimmar på. Ska man fokusera på saker som ett fåtal av ens kunder kan uppleva - eller satsar på sådant som den stora merparten av ens betalande kunder och fans kan spela?
Tycker snarare att man kan fundera på processor- och grafikkortsutvecklarnas roll. Vad är meningen med att sälja värsting teknik till spelare som väldigt få spel, om ens några, kan utnyttja?
Varför ska det ena utesluta det andra? Om man nu råkar ha en kraftfull PC, varför ska man hindras från att utnyttja den till fullo bara för att andra inte har en? Ska inte folk få välja det de själva föredrar?
Det är just tack vare denna "värsting teknik" som vi har utveckling inom området. Det är nog ingen överdrift att påstå att PS4:an inte ens skulle ha existerat om det inte vore för PC-utveklingen.
Ibland tycker jag det känns som att spelarna själva också måste vara lite självkritiska. Är det en mänsklig rättighet att en 20 000-kronors rigg ska fylla ett syfte? Ofta känns det som att spelare köper en Ferrari och sen klagar på att det bara finns grusvägar att åka på.
Är det en mänsklig rättighet att kräva att andra gimpas bara för att man själv är det?
I så fall tycker jag att det känns som att någon köper en A-traktor på grusväg och sedan klagar på att andra kör bilar som går snabbare än 30 km/h och behöver asfalterade vägar?
Kort och gott: Är det spelutvecklarna som ska lägga mer pengar på utveckling till extrema PC-riggar, eller spelarna själva som kanske ska lägga mindre pengar på teknik som dom sen inte kan utnyttja?
Fotnot: Jag spelar både på PC och konsol.
Jag tycker det i grund och botten handlar om utveckling. Om det finns hårdvara som klarar av vissa saker, då är det upp till de som gör mjukvaran att pressa gränserna även där. Ett bra exempel på detta är IMO Crytek, där vissa titlar krävt mer än vad den dåvarande hårdvaran kunnat leverera. Det är att ligga i framkant och det är det som driver utvecklingen framåt.
Avslutningsvis så vill jag bara säga att man kan ha en kraftfull PC av många anledningar. Man kanske har en för krävande arbetsuppgifter och passar på att spela på den också, eller så kanske det är ens hobby och det är det man lägger sina insparade extrapengar på. Man kanske tom gillar själva mekandet och byggandet.
Personligen så bryr jag mig inte ett dugg om konsol, det är inte min grej. Det enda som får mig att bry mig om konsolspel, är när dom uppenbarligen sabbar för oss på PC.
I det fallet så är konsolerna verkligen den där A-traktorn som ligger i 30 km/h framför en och vägrar låta en köra om fast man själv kör ett fordon som tillåter högre hastigheter.
Kort sagt: Självklart ska alla ska få spela på vad de vill, men jag tycker inte det är ok när det går ut över andra på ett negativt sätt.
Men, det är bara mitt personliga perspektiv på saken.
SE
Jag vill bara säga att jag är glad att folk lägger fram sina idéer utan att bli arga på varandra. Det är inget fel i att ha olika åsikter, men det är jävligt rätt när folk kan säga hur de tycker och tänker utan att bli onödigt påhoppade. Jag har själv läst alla kommentarer och häri finner vi flera tankar om världen. Roligt att se, tack FZ:ITER för att jag kan vara glad för skapandet av artikeln.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Jag vill bara säga att jag är glad att folk lägger fram sina idéer utan att bli arga på varandra. Det är inget fel i att ha olika åsikter, men det är jävligt rätt när folk kan säga hur de tycker och tänker utan att bli onödigt påhoppade. Jag har själv läst alla kommentarer och häri finner vi flera tankar om världen. Roligt att se, tack FZ:ITER för att jag kan vara glad för skapandet av artikeln.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Jag ser mig själv som en PC-spelare till 95 %, trots det äger jag en Xbox 360, en PS3 samt en PS Vita.
Jag avskydde konsoler en period men har nu börjat gilla dem. Dock så ogillar jag när spelupplevelser på PC blivit försämrade för att tillfredställa en konsolpublik då detta i regel innebär att spelen blir mer linjära, enklare och mer anpassade för amerikanska tolvåringar vilket jag definitivt anser är ett problem i spelvärlden.
Jag har spelat igenom bägge Killzone-spelen till PS3 och jag får erkänna att jag uppskattade det linjära COD-upplägget när jag spelade på just konsol. Det är enkelt att hoppa in och ut, det är relativt lättspelat och du får avnjuta ett färgsprakande spektakel. Jag vill dock inte att mina spelupplevelser ska vara så på PC - när jag investerar mycket tid och intresse i spelupplevelsen så vill jag också ha mer frihet och större utmaningar.
Äger ingen konsol själv, men i övrigt håller jag helt med.
Kan verkligen förstå charmen med konsol, men då jag alltid haft en hyfsat bra PC (uppgraderar med jämna mellanrum) så har jag aldrig känt något behov. Med undantag utav vissa konsol-exklusiva titlar som det visserligen hade varit trevligt att spela, så finns allt jag behöver på PC, plus att man använder den till mycket annat förutom spel förstås (musik, grafik, videoredigering etc).
Fixar dock inte att lira FPS på konsol med controller. Har försökt men det känns väldigt klumpigt och jag saknar precisionen man har med mus/keyboard i FPS. Men, antar att det kanske är en vanesak.
SE
Ger dom mig ett tangentbord och mus till konsolen så kan jag tänka mig att lämna min PC ibland. Går inte att spela FPS utan M&T, har försökt ett flera gånger men kämpar mest med kontrollen. Sen vore det ju inget problem för programerarna att dela upp dom olika kontrollerna i PvP.
Spel som skulle fungerat lika bra eller bättre på PC släpps enbart till konsoller så jag som PC-spelare har inte tillgång till dem. Sen så har vi spel som släpps till båda och blir sämre på grund av det.
Jag ser ingen fördel med konsoll, de ända två jag kan komma på är att det är lite enklare och lite billigare, inget som påverkar mig.
Att lira Fifa eller NHL och dricka några öl samtidigt är något som inte fungerar särskilt bra i praktiken om man jämför med konsol. Tycker också som många andra att utvecklare ska utveckla mot ett bättre PC-spel och inte stressa ut en portning som inte tar tillvara på kraften och kontrollen som är på en PC.
Tycker också att livslängden på konsolgenerationerna är åt helvete för långa. 3-4 år är ganska lagom tror jag. Dagens 7-8 år per konsol är lite väl mycket. Hårdvaran var inte bäst då och är ännu sämre idag.
Jag hoppas att spelutvecklarna i framtiden:
1. Tillverkar spel till PC: portar till konsol. Detta gynnar kvalitén i alla led.
2. Ger PC spelarna åtminstone inställningar som är högre än den för brightness och contrast...och fixa kontrollerna för mus och tangentbord!
Högupplösta texturer ska också finnas med såklart, kan ett community fixa egna mods som till Skyrim kan även en megastudio med miljondollarsbudget göra det åt sina kunder med.
Har ni skapat ett fps? For the love of god gör så att man faktiskt kan luta sig åt sidan, strafa, ducka osv.
Möjlighet att disabla autoregen och andra hjälp/förstörmedel.
Olika svårighetsgrader för att tillfredställa olika grupper, och gärna ett läge som gör spelet lite svårare än att fienderna har högre hälsa, som Ironman o Classic i Xcom samt 1999 mode i kommande Bioshock infinite. (hoppas jag iaf).
Det är ganska små saker som måste till för att vi i "master pc gaming race" ska minska vårt gnällande med 90%. Lyssna på era kunder.
Exempelvis: Hur svårt och omöjligt är det att fixa en fungerande serverbrowser för multiplayer vid release?
Please?
Inget emot konsoll, generellt sett, däremot starkt emot att man behandlar alla sina kunder likadant och envisas med att göra allting så förbannat enkelt.
Jag är 110% emot konsoler alá Xbox/PS. Håller tillbaka utvecklingen nå det otroliga, fördummar spel för att sälja mer till casuals och orsakar allt vad kassa portar heter.
Handhållna konsoller så som Vita och Nintendo 3DS anser jag vara ett utdaterat koncept när det finns smartphones.
Dock, konsoler så som Nintendos Wii (U) har jag inget emot då dom INTE försöker vara en PC för idioter, utan snarare är inriktad till familjer och yngre personer. Detta koncept får gärna leva vidare.
/Eran föredetta Xbox-360 spelare, numera inbitna PC spelare, AtlasTasume.
Jag gillar spel i överlag, så vare sig PC eller konsol är för eller emot. Däremot så har jag haft större problem med att spela äldre PC-spel på Windows 7 och 8.
En gamer spelar oavsett plattform.
Bra sagt. Precis min inställning. En riktig gamer ägnar sig inte åt att hetsa över andra format utan bejakar dem.
Jag är nog numera emot utvecklare med konsol som huvudplattform.
Problemet som ökat är latheten att konvertera korrekt.
Jag kan inte dra mig till minnes att det var vanligt på PC (innan nuvarande generation av konsoler) att man hade
problem med att mus & tangentbord inte ens stöds korrekt.
Det stör mig som sjutton att grundläggande kontroller till plattformen ignoreras , man slussas till att
använda gamepad trots att man har PC som plattform.
Detta problem är större för mig och säkert andra då jag helt enkelt inte alls gillar gamepads som kontrollmetod.
Min PS3 som jag köpte för att ge spelandet en chans ovsett kontrollmetod används numera till allt utom spel ,
i den aspekten är Wii maskinen vi har hemma roligare.
Jag vill se andra kontrollmetoder som Leap motion eller Tobiis ögonstyrning osv än en handkontroll med gamla analoga
pinnar.
Jag tror på allt du sa utom det sista om Wii maskinen.
Wasted.White.Boys
Jag gillar spel i överlag, så vare sig PC eller konsol är för eller emot. Däremot så har jag haft större problem med att spela äldre PC-spel på Windows 7 och 8.
En gamer spelar oavsett plattform.
Bra sagt. Precis min inställning. En riktig gamer ägnar sig inte åt att hetsa över andra format utan bejakar dem.
Hetsa ska man ju inte göra men det finns ju ett problem när kommersiella intressen hämmar konsten och tillgängligheten. Exklusiva släpp till plattformar, låsta format, kopieringsskydd, dyra licenskostnader och fördumning är ju alla problem som vi som gamers drabbas av i slutändan och jag tycker det är hälsosamt att vi klagar och sätter oss på tvären.
Största problemet är att för mycket spel "mainstreamas". Man gör spel alltför enkla och med för mycket hålla i handen så att de säljer till maximalt antal människor. Och tyvärr så leder konsoler denna "utveckling".
Det tycker jag är utmärkt. Okej, ett spel som Half Life 2 skulle lida av detta men annars tycker jag det är bra för oss som inte är enormt duktiga. Synd bara att många spel blir för lätta även på svåraste för dem som vill ha något att bita i.
Får väll tacka konsolerna då för att jag spelar även om det görs på PC för grafikens skull.
En liten fråga om konsolifiering av PC spel. Går det ut över grafiken kan jag förstå det men konsol-menyer i ett spel, stör det så mycket? Fast de kunde göra två menyalternativ. Ett grafiskt och ett med textkommandon där man använder terminal.

Det var detta...
En sak som gloms bort i debatten ar att ett bra spel sallan har nagonting att gora med hur bra hardvara man har. Lika lite som en film blir battre av en storre tv med hogre framerate och 3D. Ett bra spel har bra gameplay, story, kansla, involverar spelaren pa ett positivt satt som gor att man vill spela det. Hardvaran spelar givetvis roll men att ga fran t.ex. PS3 till PS4 ar inte som att ga fran ljudlos film i svartvitt till en 47" LED tv med 3D.
Kollar man pa forsta och sista spelet pa en konsoll sa har de utvecklats betydligt battre pa samma hardvara for att utvecklarna lart sig att optimera det battre. De som sager att spelindustrin halls tillbaka av hardvara var nagot som forsvann for lange sedan (enl. mig), vi har extremt bra teknologi och att fler partiklar, effekter, etc. kommer gora battre spel tror jag inte pa.
Slar nog hellre ett slag for mer innovation inom industrin istallet for att gora samma sak om och om med snyggare och battre grafik. Finns en hel dros med bra indiespel dar ute som inte alls kraver nagot nextgen som latt kan fa over 90 metacritic och vara roliga att spela.
Kanske lite off topic men anda vart att tanka pa.
Konsolerna är smidigare och ett bra sätt att få ut spelandet till vardagsrummet.
Vissa spel gör sig bättre på konsol, t.ex. bilspel, plattform och olika typer av rollspel etc.
Spelen är direkt anpassade, så köper man ett spel vet man att prestandan har en viss standard.
Sen finns det så klart nackdelar som dyra spel, större begränsningar på spelen, knöligare multitasking för t.ex. chat, multiplayer, alt-tabbning till annat vid väntande m.m.
För! Själv började man på en NES på glada 80-talet, så man är väl konsollgamer från början?
Sen har jag ju preferenser på vilka typer av spel som ska köras på olika system.
* PC - RTS, FPS, MMO, Roleplay
* PS3/360 - Racing, Sport, Fighting, Platform och Party (Singstar, Buzz och liknande).
Hade jag inte spelat på den där 8-bitarsmaskinen hade jag nog aldrig börjat med PC-spel heller. Så det är svårt att förneka ens rötter
Welcome to the Manglerdome
Spelar både på PC och Xbox 360 och måste ju säga att jag är FÖR.
PC vinner ju på dom flesta punkter i kampen som dessa, men förlorar på pris och kompabilitet. Dom flesta PC spel lider av buggar som på ett eller annat sätt kan härledas till olika märken/ytyp av hårdvara så spelare måste vänta flera veckor eller mer på drivrutiner till ljud/grafikkort och så vidare.
Sedan har inte alla råd att uppgradera datorn varje år, studenter exempelvis.
Emot. Spelen är bättre på PC och då det läggs kraft, för mycket kraft, på konsollspelen så drabbar det mig som helt väljer bort tv-spel. Således är faktiskt till och med konsoller rena finender till mig då de motarbetar allt för mig.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야