Väl eller Väll

Väl eller Väll

Började tröttna lite smått då jag använder ordet väll väldigt ofta, på att rättstavningen i chrome hela tiden markerar i rött att det heter väl

Vad jag menar är tex meningen: Det är väll inget bra?

enligt lite googlande skall man använda väl då väll är ett talesätt och väl skall användas i skrift.
Men för mig uttalas väl= väääl "Som att må väl"
Och väll utalas = vell "Du mår väll inte dåligt?"

"Du mår väl inte dåligt" blir helt fel i mitt huvud då väl både betyder och uttalas fel

Kom fram till att jag kommer fortsätta använda mitt väll och skita i ordpolisen

Frågor på det?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Inte för att jag vet vad som är rätt eller fel i det här läget men jag skriver nog alltid "väl" oavsett om det är "Det är väl inget bra?" eller "Som att må väl." . Jag uttalar dem dock annorlunda.

Ordet "väll" använder jag nog bara för verbet "välla" som till exempel i "Degen håller på att välla ut ur sin bunke." eller "Tårarna bara vällde fram." .

Nu är det bara att spännt invänta språk-poliserna som nästan alltid dyker upp


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Så du vet mycket väl att du skriver fel, men du gör det ändå? Haha, maken till tjurskallighet har jag alldrig sett.

Skrivet av Svanberg:

Så du vet mycket väl att du skriver fel, men du gör det ändå? Haha, maken till tjurskallighet har jag alldrig sett.

Amen va faen det ser i mitt huvud inte klokt ut att använda väl när det uttalas väll

Hade inte rättstavningen sagt till så hade jag aldrig tänkt tanken att jag stavar fel...frågan är om ens någon annan hade det?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Serveras väl kyld

Medlem

Vad har du gjort människa, nu är jag osäker på ifall jag brukar skriva väl eller väll :S

Hursomhelst så är jag ungefär likadan med orden dom, dem och de. Jag skriver dem till allting, även fast dom är det accepterade ordet för de okunniga. Orsaken till det är att när jag var mindre så skrev alla mina klasskompisar dom, och jag fick reda på att det var talspråk, och då lärde jag mig att det korrekta ordet var dem. Så jag använde det istället. Sen tog det väl/väll något år innan jag fick reda på att dem och de skall användas i olika sammanhang. Men då hade jag vant mig vid att skriva dem i alla sammanhang, och det liksom har hängt kvar.

Sen är det alltid någon ordpolis som skall komma och gnälla, men gamla vanor är svåra att bryta.


signatur

Rwa?

Medlem

Visst är det trevligt att läsa perfekt skriven svenska men allvarligt så tycker jag inte det är jätteviktigt här i "vårt forum"
Ordpoliser var många år sedan jag slutade bry mig om. Om någon inte förstår vad man menar är det ju bara att fråga.

Så skriv som du brukar om någon hakar upp sig på det är det deras problem. Själv föredrar jag väl.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

KoP
Medlem

Väl. Kort och gott.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Vad har du gjort människa, nu är jag osäker på ifall jag brukar skriva väl eller väll :S

Hursomhelst så är jag ungefär likadan med orden dom, dem och de. Jag skriver dem till allting, även fast dom är det accepterade ordet för de okunniga. Orsaken till det är att när jag var mindre så skrev alla mina klasskompisar dom, och jag fick reda på att det var talspråk, och då lärde jag mig att det korrekta ordet var dem. Så jag använde det istället. Sen tog det väl/väll något år innan jag fick reda på att dem och de skall användas i olika sammanhang. Men då hade jag vant mig vid att skriva dem i alla sammanhang, och det liksom har hängt kvar.

Sen är det alltid någon ordpolis som skall komma och gnälla, men gamla vanor är svåra att bryta.

Ett enkelt knep om man är osäker på om det ska vara de eller dem:

Översätt det du vill säga till engelska. De = they, dem = them.

Intressant läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrektion

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

...
Kom fram till att jag kommer fortsätta använda mitt väll och skita i ordpolisen...

Det var väl för väl att du kom fram till det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Om du stavar väl med två l så borde du väl stava väldigt med 2 l också, du uttalar ju det som "välldigt" ellerhur?

Aja, du särskriver inte iaf som de flesta här på FZ verkar göra.

EDIT: Arrr, bara för det så skrev jag väl med två l o.O


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:

Serveras väl kyld

Serveras väll kyld?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av JurgenRapp:

Serveras väl kyld

Serveras väll kyld?

Kom bara att tänka på den texten då jag har en ovana att läsa texten på alla flaskor just så.

Skrivet av Zymac:

Om du stavar väl med två l så borde du väl stava väldigt med 2 l också, du uttalar ju det som "välldigt" ellerhur?

Aja, du särskriver inte iaf som de flesta här på FZ verkar göra.

EDIT: Arrr, bara för det så skrev jag väl med två l o.O

Det roliga är att jag skrev välldigt i mitt inlägg, men fick gå tillbaka o sudda när det nedrans röda strecket kom

Vill gärna som du säger stava det välldigt. väldigt mycket, men i det fallet kan jag ge mig och stava rätt haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skrivet av Tybalt:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

...
Kom fram till att jag kommer fortsätta använda mitt väll och skita i ordpolisen...

Det var väl för väl att du kom fram till det?

Mupp... Ni måste hålla med allihopa om att det första "väl" ser felstavat ut?!...Speciellt när det står bredvid det andra väl som man uttalar annorlunda :crazy:


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Är du tysk eller?:)

I svenskan finns det väll tusentals ord somm innehåller kort vokal menn stavass med enn konsonant?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

...
Kom fram till att jag kommer fortsätta använda mitt väll och skita i ordpolisen...

Det var väl för väl att du kom fram till det?

Mupp... Ni måste hålla med allihopa om att det första "väl" ser felstavat ut?!...Speciellt när det står bredvid det andra väl som man uttalar annorlunda :crazy:

Jag håller inte med om det, men jag är väl väldigt jävig i frågan.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av KoP:

Väl. Kort och gott.

Precis. Det finns inget annat alternativ. Den som skriver "väll" och inte syftar på en sammanfogning har fel i alla situationer, oavsett sammanhang.

Sen är jag nyfiken på varför du (B-B-B-Banänäbrääken) väljer att skriva ordet på det felaktiga sättet när du vet att det är fel. Det är ju en sak om man inte vet bättre, men att du gör det ändå förstår jag mig inte riktigt på.

Jag vet att ett plus ett är två, men från och med nu ska jag bestämma mig för att det är tre. Är ungefär lika vettigt.

Medlem

Känslan som TS beskriver känner jag väl igen (här skulle jag möjligtvis kunna mena både "väll" och "väl" - rätt otydligt). Fick mig att tänka på "Simple Swedish" där ordet "val" diskuteras:
https://www.youtube.com/watch?v=IpHniCEHY7I

Skrivet av Svanberg:

Så du vet mycket väl att du skriver fel, men du gör det ändå? Haha, maken till tjurskallighet har jag alldrig sett.

Nu fick du mig att tänka på följande "ramsa":
Alltid stavas alltid med två "l". Aldrig stavas aldrig med två "l".


signatur

Have a good time!

Skrivet av Thomas:
Skrivet av KoP:

Väl. Kort och gott.

Sen är jag nyfiken på varför du (B-B-B-Banänäbrääken) väljer att skriva ordet på det felaktiga sättet när du vet att det är fel. Det är ju en sak om man inte vet bättre, men att du gör det ändå förstår jag mig inte riktigt på.

Jag vet inte varför men i min trångsynthet tror jag att när jag skriver väll så är det ingen som reagerar på att det är felstavat. + att man inte kan missuppfatta....

Ok jag ska ge det en chans, rätt ska va rätt osv


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Hurra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Thomas:
Skrivet av KoP:

Väl. Kort och gott.

Sen är jag nyfiken på varför du (B-B-B-Banänäbrääken) väljer att skriva ordet på det felaktiga sättet när du vet att det är fel. Det är ju en sak om man inte vet bättre, men att du gör det ändå förstår jag mig inte riktigt på.

Jag vet inte varför men i min trångsynthet tror jag att när jag skriver väll så är det ingen som reagerar på att det är felstavat. + att man inte kan missuppfatta....

Ok jag ska ge det en chans, rätt ska va rätt osv

Wohoo! En seger för den rationella människan!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Haha tack...tror jag


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har aldrig sett nån stava väl med två L.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

...
Kom fram till att jag kommer fortsätta använda mitt väll och skita i ordpolisen...

Det var väl för väl att du kom fram till det?

Cool kommentar Tybalt, fullt i klass med någon jag hade varit glad för att göra själv.

Det heter väl i dessa sammanhang Bananbrääken, men det är ingenting emot förvirringen man kan se på nätet angående dem och dom och de.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Peace has been restored


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Vet inte om jag var extra grinig när jag promt skulle ändra på svenska språket haha.
Kom på hur löjligt det var när jag utan tvekan skriver dig när det uttalas dej t.ex

Grejen var nog att jag fick lite luddiga svar när jag försökte googla.

Move along, nothing to see here


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det är v'äl så att när man väl har vällat så är det viktigt att man vällat väl.
I annat fall så kommer fogningen väl att gå sönder.

Medlem

Språkrelaterat, en klassisker från 00-talet:

Jag tror dock att Mastering Swedish lesson 2 är den bästa av dem, om jag minns rätt.

1
Skriv svar