Det måste bli färre massmord

Skribent
Det måste bli färre massmord

Jag gillar actionspel och har dödat en rätt stor mängd digitala fiender i mina dagar. Däremot börjar det bli ganska löjligt, att vi nu år 2013 inte klarar av att göra ett spel utan att halva jordens befolkning ska behöva skövlas i jakten på en bit karta.

Helyllekillen Nathan Drake är ett exempel. Skön snubbe och halvrolig, men i ärlighetens namn är han inte mycket bättre än Bashar al-Assad. Visst är det skurkar han dödar, men skurkar är ju också människor. Är rikedom verkligen är så viktigt att 500 pers kallblodigt skall skjutas ihjäl? Helt utan eftertanke.

Jag efterlyser ett spel där varje skott känns genom hela kroppen, där man får tänka efter lite och ifrågasätta sina handlingar. Det blir lite mer spännande än att slentrianmässigt panga ner folk med automatkarbin. Inte konstigt att folk verkar bli mer känslokalla och avtrubbade.

Även fast du (och jag) gråter av lycka när du (och jag) lyckats knivhugga din motspelare i #Call of Duty: Black Ops II, tror jag du också hade uppskattat ett actionspel gjort med lite eftertanke. Ge spelaren möjligheten att göra val och få smaka konsekvensen. "Är det lugnt att kasta in en granat, eller finns det någon oskyldig där inne?".

#Call of Duty: Modern Warfare 2 hamnade i blåsväder för "No Russian"-banan där man infiltrerat en terroristgrupp och dessutom får vara med i en terroraktion. Kontroversen handlade om att man kunde skjuta civila. Det borde däremot handlat om hur du kunde låta bli att skjuta civila, men gjorde det ändå. Jag gjorde det, och du gjorde det säkert. Det hela kunde ha blivit en riktig tankeställare, men istället fortsätter spelet som om inget hade hänt.

Senaste Rambo-filmen innehöll mer eftertanke och berättigade våldet mer än de flesta actionspel. Det tycker jag är tecken nog på att spelutvecklare borde bli bättre på att göra spel som är lite mindre Duck Hunt, och lite mer Shadowgate.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

Testpilot
Det måste bli färre massmord

Victor raljerade om detta :
http://www.fz.se/filmer/20130321/redaktionen-raljerar-leijonh...

Jag håller med , jag vill att de utvecklas spel där man tar kål på betydligt färre fiender , då ökar man även stämningen då en fiende kanske inte är så lätt att ta kål på.
Man får skada dem , ducka och gömma sig lite medan man tröttar ut sina motståndare.

Jag är lite partisk där eftersom jag älskar smygspel som Thief , Deus Ex , Dishonored mfl.

Medlem

Det är intressant eftersom exempelvis DayZ till och med utvecklades för att vara mer en psykologisk gruppsimulator än ett vanligt FPS. Och det började ju bra också, men efterhand så tog CoD-kidsen över och shoot on sight blev gängse regel. Så frågan är, måste man tvinga folk att spela som grupp eftersom de bevisligen inte vill?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Ganska skönt och refreshing då att Batman aldrig dödar någon i sina spel! Vi behöver fler goodie good guys som huvudkaraktärer helt enkelt

Medlem

Jag tycker det är intressant detta ämne! Precis som sagt i tråden att man vill ha stämning och tyngd i just varje skott. Känna att det kanske inte är värt att ta dö på alla, vissa fiender har inte onda tankar bakom det hela. Man får liksom en känsla av att göra det man måste men inte mer.

Svårt att sätta ord riktigt på det just nu, men jag tror ni förstår budskapet!

Skribent
Skrivet av azynkron:

Det är intressant eftersom exempelvis DayZ till och med utvecklades för att vara mer en psykologisk gruppsimulator än ett vanligt FPS. Och det började ju bra också, men efterhand så tog CoD-kidsen över och shoot on sight blev gängse regel. Så frågan är, måste man tvinga folk att spela som grupp eftersom de bevisligen inte vill?

Jag tycker stora esset i rockärmen är friheten för spelet, och då kommer kidsen på köpet. Detta lär innebära fler servrar med högre krav på spelarna. Tror communityt styr upp det hela.

Skrivet av Digu21:

Jag tycker det är intressant detta ämne! Precis som sagt i tråden att man vill ha stämning och tyngd i just varje skott. Känna att det kanske inte är värt att ta dö på alla, vissa fiender har inte onda tankar bakom det hela. Man får liksom en känsla av att göra det man måste men inte mer.

Svårt att sätta ord riktigt på det just nu, men jag tror ni förstår budskapet!

Exakt!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Ja den senaste Rambo-filmen gjorde det faktiskt riktigt bra, ultra brutalt våld på ett sätt som känns och som ifrågasätter.

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Ganska skönt och refreshing då att Batman aldrig dödar någon i sina spel! Vi behöver fler goodie good guys som huvudkaraktärer helt enkelt

med tanke på hur mycket läderlappen pucklade på folket i Arkham så lär nog hälften ha dött ivf, resterande kommer önska att de gjort det när den kognitiva förmågan börjar närma sig en pensionerad proffsboxare.

1
Skriv svar