Hotline Miami 2-skaparna diskuterar våldtäktsscen

Medlem

Jag tycker om Hotline Miami spelen. Dom är extremt provocerande och kontroversiella, som jag tycker behövs i branschen. Nån måste ju våga sticka ut och det syns. Human Centipede var stötande osv men är det nån som bryr sig idag?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Givevis finns gränser för vad som är okej att ha med och inte, och generellt får våldtäkt sägas vara att gå för långt. Men rent generellt tycker jag sammanhanget avgör. Om handlingen motiveras i storyn kan den funka även om den är i grövsta laget. Och tvärtom, milt våld eller nakenhet eller vad det nu är kan kännas helt malplacerat ibland.

Vem är det då som skall avgöra var dessa gränser går? Högljud minoritet eller tystlåten majoritet?

Då jag anser att spel är lika mycket konst som film, målning, performance art etc. så finns det egentligen inga definierade gränser, utan betraktaren får själv avgöra vilken inverkan "konsten" hade på honom. Därefter kan man ju om man känner sig manad sätta det på pränt med någon form av vettig kritik.

Bara för att jag blir äcklad av konstverk som består av avföring utsmetat på en vägg eller en performance artist som dricker sitt eget urin; betyder inte att det behöver tas bort, ändras eller censureras.

Låt artister/konstnärer göra vad de vill, om det de producerar är värdelöst å kommer det ändå försvinna av sig självt (förhoppningsvis).


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem

Kan man inte skilja mellan fantasi och verklighet bör man söka hjälp.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Allt bara upprepar sig.. folk behöver bara klaga på det senaste i samhället och just nu är det spel. Förut var det film.
Nu klagar dom inte på att det är våldtäksscener, porrscener i filmer och serier för nu är det spelen de fokuserar sig på. Och i framtiden när det kommer nytt medium så kommer vi höra samma jävla visa igen

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Molotov:

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.

Jag spekulerar fritt, men det kan ju också vara så att de som faktiskt har varit med om krig också reagerar starkt på krigsspel men sällan har en röst i sammanhanget.

Jag tror inte på att spel existerar i ett vakuum där känslor inte existerar, snarare tvärtom. Interaktiv underhållning har ju en möjlighet att framkalla känslor på helt andra sätt än andra kulturformer. Som Wedin själv är inne på har scenen ett syfte som kanske kanske inte kommunicerades på bästa sätt, särskilt inte i ett kort demo.

Ibland känns det som att vi är så snabba på att försvara spel med näbbar och klor utan att faktiskt ta ett steg tillbaka och diskutera kritiken. Det är självklart svårt om kritikerna själva inte är redo se på saken ur olika vinklar.

Att se saker i sin kontext är viktigt. Jag tänker på en scen i The Road (boken) där det blir uppenbart att någon har ätit ett nyfött barn. Groteskt ur sitt sammanhang men i boken porträtteras handlingen det ultimata nederlaget för mänskligheten, hur svält och misär driver folk till det yttersta.

Har en fråga över när du skrev:

" Ibland känns det som att vi är så snabba på att försvara spel med näbbar och klor utan att faktiskt ta ett steg tillbaka och diskutera kritiken"

Syftar du på censur ?

Medlem

Om det är chockfaktorn man är ute efter, en mångkulturell gruppvåldtäkt på blond kvinna hade varit mer chockerande.

Medlem

Varför är våldtäkt i spel (i filmer verkar det aldrig vara en lika stor grej) så EXTREMT tabu jämfört med alla andra sorters våld? Även om det är mellan två pixliga knappt mänskliga karaktärer som i Hotline Miami

Medlem

Filmer massor värre scener och ser helt verkligt ut. Medans man trycker i sig chips och dricka med polarna ser man hur en skådespelare blir våldtagen sedan brutalt mördad i filmen.

Spel 100x värre t.om med pixelgrafik bara för att man kan spela det själv och inte bara titta på verkar det som.

Sure samma person kanske väljer att inte se filmen heller för att han/hon varit med om något hemskt, men igenom att dem kan få den informationen innan man ser filmen så borde man också kunna slänga ett getöga på ett spel man är intresserad av.

Medlem

Så kan man ju också spekulera i att vi är både vana och avtrubbade av nöjesvåldet i krigsspel, då vi spelat dessa sedan många år tillbaka. Att folk reagerar så starkt på en våldtäktsscen i ett spel kan bero på dels det, och även på det faktum att det inte finns begrepp som "nöjesvåldtäkt"...än.

Oroa er inte, det är ju bara pixlar, och om några år så kommer vi antagligen spela barnvåldtäktsspel utan att rycka på axlarna. Det viktigaste är ju att vi inte lyssnar på dessa PK- och censurkramare som försöker förneka oss våra rättigheter till obsceniteter i spel.

Medlem

jag ser inte vad fan problemet är. Film producenter använder sig av våldtäkter och mord och gud vet vad för att spegla det dem tycker att filmer ska visa oss.
Men här saken DET ÄR EN FILM! Ej verkligt.
Låt spelamakarna göra likadant, låt dem ha med vad de nu tycker att det ska vara med för att spelet ska visa oss eller vad nu som är tanken med det hela. Det finns ett PEGI rating Låt det vara med då. Klarar folket inte av att se blod köp något annat eller avstå ifrån det spelet, klarar man inte av att se sex i ett spel gå vidare etc etc.

Tim
Medlem
Skrivet av Syahin:

Varför är våldtäkt i spel (i filmer verkar det aldrig vara en lika stor grej) så EXTREMT tabu jämfört med alla andra sorters våld? Även om det är mellan två pixliga knappt mänskliga karaktärer som i Hotline Miami

Utan att ta ställning då jag vill tro jag förstår båda sidor kan jag ge en möjlig vinkel som svar. Nu vet jag inte i vilket sammanhang det gällde i denna scen. Men om du som spelare själv gör ett aktivt val att våldta något som ska likna en människa, om den nu porträtteras som pixlar, text eller realistisk grafik är det något som naturligen borde kännas fel (då det liknar en människa). Men i spelet utför man då handlingen, kanske för att komma vidare och då blir det plötsligt en annan sak än att passivt se på när det sker i film. I film kan du lättare ta ställning emot, än om du måste vara med och göra det i ett spel. Blir väldigt annorlunda ju. Men att avrätta låtsasmänniskor till höger och vänster för nöjes skull, är ju smått sjukt om man tänker på det. Det funkar bara om du inte associerar det med egna hemska upplevelser tror jag.

Sedan tycker jag personligen att det ska vara upp till var och en vuxen person att välja om man vill skapa eller spela dessa spel. I alla fall tills den dagen vi möjligen vet att det är direkt skadligt för oss, vilket redan en massa andra saker säkert redan är. Men det är en annan diskussion

Hur minns ni eran första avrättning av en oskyldig datorfigur som kändes lite mänsklig? Själv minns jag den första stackars vetenskapsman i Half Life som fick stryka med då jag slant med avtryckaren på hagelbössan lite nyfiket. Kändes inte helt bra det faktiskt. Minns ni / har ni varit med om liknande?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Molotov:

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.

Jag spekulerar fritt, men det kan ju också vara så att de som faktiskt har varit med om krig också reagerar starkt på krigsspel men sällan har en röst i sammanhanget.

Jag tror inte på att spel existerar i ett vakuum där känslor inte existerar, snarare tvärtom. Interaktiv underhållning har ju en möjlighet att framkalla känslor på helt andra sätt än andra kulturformer. Som Wedin själv är inne på har scenen ett syfte som kanske kanske inte kommunicerades på bästa sätt, särskilt inte i ett kort demo.

Ibland känns det som att vi är så snabba på att försvara spel med näbbar och klor utan att faktiskt ta ett steg tillbaka och diskutera kritiken. Det är självklart svårt om kritikerna själva inte är redo se på saken ur olika vinklar.

Att se saker i sin kontext är viktigt. Jag tänker på en scen i The Road (boken) där det blir uppenbart att någon har ätit ett nyfött barn. Groteskt ur sitt sammanhang men i boken porträtteras handlingen det ultimata nederlaget för mänskligheten, hur svält och misär driver folk till det yttersta.

Måste säga att jag i varje artikel bara väntar på att du ska svara på något Calle.. insiktsfullt och konkret.. love it!

Medlem

Ja vad ska man säga det är ju Hotline Miami


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

12
Skriv svar